Inlägg från: Anonym (Å)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Å))

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 13:54:20 följande:
    Nja.. Jo, jag är fullt medveten om att det i få fall kan bli ett foster pga olika omständigheter. Fast våran överenskommelse är fortfarande den samma, vi knullar, vi gör inte barn. Enligt förslaget så skulle jag som man ha rätt att stå för min del av överenskommelsen.

Hade du läst förslaget så hade du även sett att mannens "ångerrätt" som du kallar den för bara är giltig fram till v18.
    Du ska kunna avsäga det barnet, fast det inte är någons fel att det blir barn? OK.
    Du tycker alltså inte att du ska behöva ta konsekvensen av ditt eget sexliv. Då vet vi det.

Du tycker alltså det är OK att en kille kan ånga sig, dvs de har en överenskommelse att blir det barn blir det barn, eller tom att det ska bli barn. Men det ska killen kunna ångra sedan fram till vecka 18. Var finns rättvisan i detta, menar du?
  • Anonym (Å))
    Mandel skrev 2016-03-06 14:11:32 följande:
    Frågan är om det finns någon statistik för hur många barn som blivit till där kvinnan använder p-piller/spiral/p-stav eller liknande OCH mannen använder kondom.
    Där snackar vi nog om max ett dussin på ett år, så att folk blir gravida fast de skyddar sig och inte vill är nog få förunnat.
    Frågan är väl snarare hur många killar som blir lurade? Och då menar jag inte att kondomen går sönder, utan att tjejen gör hål i kondomen. För det är ju dessa killar det är synd om.

Alla andra vet ju vad de ger sig in på. Och då ska vi inte ha en lag som öppnar upp för alla killar att kunna ångra sig.
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 14:17:56 följande:
    Hur tänkte du där??

Ja, vår deal är att knulla, inte skaffa barn.

öhh.. jo, jag tar fullt ansvar för mitt sexliv, jag följer reglerna som gäller för din kropp och du får leka så mycket du vill med min kropp så länge du följer reglerna för min kropp.

Om jag väljer att tillsammans med någon annan att skaffa barn, varför skulle jag då ångra mig när det väl blir ett foster???????
    Fast det kan ju bli barn ändå. Så då måste du stå för konsekvenserna. Fast du har följt reglerna.

Det finns killar som ångrar sig. Sedan kan det finnas killar som i ögonblicket tar en chans att det inte ska bli barn, och knullar utan kondom, eller litar på tjejen som säger att hon använder skydd. 
  • Anonym (Å))
    Sandra8978 skrev 2016-03-06 14:41:42 följande:
    Aldrig fattat detta.

De allra allra flesta one-night stands sker för att man vill knulla, inte för att man vill ha barn.

Ansvaret ligger därför så klart på den person som vill ha barn att säga detta:

"Nu är den här sexakten något helt annat än du tror, blir jag gravid kommer jag nämligen att behålla barnet."

Inte att den andra parten ska tänka "vänta här nu, det är ca 0.01% sannolikhet att detta samlag kan leda till barn, är jag beredd att ha barn?"
    Ansvaret ligger på den som inte vill ha barn att vidta konsekvenser. Det är bara mannen som har ansvar för mannens sexliv och dess konsekvenser. 

Så jo, man ska tänka att nu är det risk att det blir barn, vill jag verkligen ta den risken.

Sedan ska naturligtvis inte tjejer lura killar. Men vill mannen inte ha barn, så är det hans ansvar att se till att han inte får barn. Att bara knulla och tro att det är OK för att tjejen inte säger något är ju befängt.
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 14:43:46 följande:
    Du tycker inte att det i ett sånt fall borde finnas ett intresse hos den andra parten att uppdatera sina regler på sin spelplan?? Eller varför inte din egen?
    Jag anser att den som inte vill ha barn har ansvar för att det inte blir barn.

Jag vet att du tycker det svårt att ta eget ansvar. Men det kan aldrig bli kvinnans ansvar att se till att en man inte blir pappa. Det kan bara han ta ansvar för.
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 15:22:53 följande:
    Nu har jag svårt att följa med i dina tankar. Om jag följer min sexpartners regler och hon följer mina så på vilket sätt har jag varit oansvarig?? Ska vi människor sluta ha sex med varandra? Välkommen 1800 talet...
    Vilka regler pratar du om? Berätta för mig hur du säger och gör när ni bestämmer era regler.
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 15:34:46 följande:
    Om en kvinna som jag finner attraktiv ska få tillgång till min kropp i ett samlag så måste hon följa vissa regler, tex så vill jag inte ligga utan kondom så det är en av mina regler. Detsamma gäller för henne, hon kräver det hon vill. I dessa regler så är man överens om vad det är man gör, i 99.9% av fallen så knullar man.

Efter mycket aktiviteter och mycket personkännande så brukar detta knullande övergå till att vi nu inte knullar utan vi skaffar barn. Spelreglerna ändras i en överenskommelse. Låter ruskigt oromantiskt men så ser det ut..
    Men fast ni är överens om att bara ligga utan att göra barn så kan det bli barn.
    Som du också har ett ansvar för. Ditt ansvar försvinner ju inte bara för att du använder kondom samtidigt som du säger att du inte vill ha barn.
  • Anonym (Å))
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-06 15:41:02 följande:
    Är hon själv om sitt barn så kan hon det.
    Det ingår inte ångerrätt vid varken fysisk abort, juridisk abort eller adoption.

Avsäger man sig sitt barn, inget ekonomiskt ansvar-
    Den juridiska aborten är en ångerrätt. 

Idag kan du inte avsäga dig det ekonomiska ansvaret, och så bör det förbli. Annars får man adoptera bort sina barn, om man inte vill försörja dom. Och det kan inte mannen göra såvida inte kvinnan också vill göra det.
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 15:50:50 följande:
    Varför skulle jag ta ansvar för nått som vi inte var överens om? Idag ser det ut såhär, min förhoppning är att det inte gör det i morgon. Mitt hopp ligger i att män inte ska kunna sättas på ruinens brant utan att ha nått att säga till om.
    För att ni kan bli gravida fast ni inte var överens om det. Är det så svårt att förstå?

Olyckor händer, och man tar sitt ansvar. 

Och män har allt att säga till om, ingen tvingar dom att knulla.
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 15:57:23 följande:
    Visst finns det lagar som stödjer mig, pröva själv att göra nått mot en annan människa som bryter mot hens regler. Bara för att vi hamnat i sänghalmen behöver det inte betyda att jag har all rätt att utföra alla mina fantasier..

Ja, jag ligger mycket.Gör du?
    Vilken lag hindrar dig från att betala för ett barn som du varit med och gjort?
  • Anonym (Å))
    Anonym (Elvira) skrev 2016-03-06 15:43:10 följande:
    Jag tycker att det är kvinnor som föder barn till män som inte vill ha dem som har noll barnperspektiv.

Om man har en relation där syftet klart och tydligt inte är att skaffa barn så ska det heller inte bli några barn. Om olyckan är framme tar jag ansvar för det och gör abort, för det är en möjlighet jag har som kvinna.

Och jag tycker faktiskt det är orimligt att en man ska tvingas till 18 års ekonomisk förbindelse över ett samlag med fel kvinna, kanske när killen är väldigt ung.

Om felet är att det föds ett barn så är kvinnan mer ansvarig enligt min åsikt eftersom hon både hade valet att inte ha sex, använda p-medel och valet att göra abort. Mannen har de första två valen.

Om felet är att ett barn blir utan en förälder så är det också hennes fel eftersom hon hade alla möjligheter att diskutera det och nå samtycke först innan sex, och sedan innan möjligheten till abort var uttömd. Den som anser det fel att ett barn blir utan en förälder borde också vara emot assisterad befruktning av ensamma kvinnor, för att vara konsekvent.

Jag tycker kvinnor är dåliga på att ta det ansvar som följer med deras större beslutsrätt, de tycks tro att bara för att hon tycker bebisar är söta och bioklockan tickar så ska en man som inte vill betala för det i 18 år. Även om kvinnan luras/ljuger.

Alla (nästan) vill ha sex men alla vill inte ha barn- deal with it!
    Så mannen ska inte behöva ta ansvar för sitt eget sexliv, det ska kvinnan göra åt honom?

Är man gammal nog att ligga, så får man ta konsekvensen om det blir ett oplanerat barn.  Annars får man låta bli att ligga. Abort har inte med saken att göra. Juridiks abort handlar om barn som redan finns. Abort handlar om kvinnans rätt till sin egen kropp. 

Det som ska dela med det, är ju de som inte vill ha barn. Dvs männen som vill ha rätt till juridisk abort.
  • Anonym (Å))
    Anonym (hjkb) skrev 2016-03-06 16:11:10 följande:
    Varför det? Det är för mig en väldigt stor skillnad på att ens pengar går till någon man valt och ett oönskat barn.
    Fast nu handlar det väl inte om dig, utan om barnet?

Varför ska ditt barn bli utan arv, för att de ändå förväntas jobba för sina egna pengar?  Medan dina andra barn som var önskade ska får ärva?
  • Anonym (Å))
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-06 16:22:58 följande:
    Är den?
    Den finns ju inte ens!

Resten har jag redan redogjort för
    Nej, och det är bra att den inte finns. Män måste också lära sig ta ansvar för sitt sexliv. 
  • Anonym (Å))
    Anonym (hjkb) skrev 2016-03-06 16:29:44 följande:
    Varför inte?

Om jag skulle ha fått ett oönskat barn så betyder inte det att jag ser det som mitt, jag skulle se det som att jag ofrivilligt blivit spermadonator. (Är förvisso kvinna så jag har inga oönskade barn och kommer heller inte att få)
    Anonym (Q) skrev 2016-03-06 16:17:02 följande:
    Varför skall den valfriheten att bestämma vem som skall ärva en i så fall begränsas till den vars barn kommit till via en oönskad graviditet? Då borde väl alla kunna göra sina barn, makor/makar osv arvslösa -ett arv är ju enligt dig inget man skall räkna med.
    Se ovan.

Så du menar  att alla barn i Sverige inte ska ha samma rättigheter i lagen, utan det ska vara upp till en av föräldrarna att bestämma?

Ja, där ser man.
  • Anonym (Å))
    Anonym (hjkb) skrev 2016-03-06 16:29:44 följande:
    Varför inte?

Om jag skulle ha fått ett oönskat barn så betyder inte det att jag ser det som mitt, jag skulle se det som att jag ofrivilligt blivit spermadonator. (Är förvisso kvinna så jag har inga oönskade barn och kommer heller inte att få)
    Anonym (Q) skrev 2016-03-06 16:17:02 följande:
    Varför skall den valfriheten att bestämma vem som skall ärva en i så fall begränsas till den vars barn kommit till via en oönskad graviditet? Då borde väl alla kunna göra sina barn, makor/makar osv arvslösa -ett arv är ju enligt dig inget man skall räkna med.
    Se ovan.

Hur du ser på ditt barn spelar ju ingen roll, när det bevisligen är ditt. Och då ska samma lagar gälla för det barnet som för dina andra barn. 
  • Anonym (Å))
    Sandra8978 skrev 2016-03-06 16:32:22 följande:
    Då får han så klart skylla sig själv.

"knulla inte om du inte är beredd att bli pappa" 
    är ett infantilt påstående.

Ska alla vänta tills de är 25+ med stabil relation och rimlig ekonomi innan de knullar? För inga preventivmedel är ju 100%
    Så man ska få knulla och inte behöva ta ansvar?

De allra flesta som använder kondom blir inte pappor, jag skulle tro att det händer väldigt sällan. Och de flesta kvinnor som knullar med folk de inte är ihop med använder också skydd. 

Så de killar som drabbas är de som inte skyddar sig. Och då får man ta sitt ansvar, i alla fall det ekonomiska.
  • Anonym (Å))
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-06 16:38:55 följande:
    Som du säkert förstår håller jag inte med.
    Du håller inte med att män ska behöva ta ansvar för sitt sexliv?
  • Anonym (Å))
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-06 16:45:52 följande:
    Läs vad jag redan skrivit. Ser ingen anledning att upprepa det.
    Jag vet vad du tycker. Men du verkar ha svårt att skriva det i klartext.

Men men, du tog inte avstånd från det jag skrev, så då gäller ju att den som inte talar samtycker.
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 16:50:21 följande:
    Nu jiddrar du och är inte riktigt med i matchen. Vi pratar om ett förslag till en lag. Kom ikapp eller lägg ner.
    Anonym (hjkb) skrev 2016-03-06 15:41:37 följande:
    Fast, även om du påpekar dessa regler så finns det ju ingen lag som stödjer dig. Så, av ren nyfikenhet, ligger du mycket? Alltså, vågar du riskera det?
    Visst finns det lagar som stödjer mig, pröva själv att göra nått mot en annan människa som bryter mot hens regler. Bara för att vi hamnat i sänghalmen behöver det inte betyda att jag har all rätt att utföra alla mina fantasier.. 

Förslag till lag? Varför svarar du då att det finns lagar som stödjer dig, när det uppenbarligen inte finns? Det är ju bara förslag.
  • Anonym (Å))
    Sandra8978 skrev 2016-03-06 17:16:20 följande:
    Jaha, förlåt jag trodde inte det fanns 100% säkra skydd.
    Tack för upplysningen. Då är det så klart rimligt.
    Det är nog inte vanligt (om det ens händer ) att om båda använder skydd så blir det ett barn. För det var ju det jag skrev i mitt inlägg. 

De allra flesta som använder kondom blir inte pappor, jag skulle tro att det händer väldigt sällan. Och de flesta kvinnor som knullar med folk de inte är ihop med använder också skydd. 

Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?