Inlägg från: Anonym (Å)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Å))

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

Anonym (Sara) skrev 2016-03-05 11:45:29 följande:
    Fast om pappan inte vill ha barnet lär han väl ändå inte vara en närvarande förälder i vilket fall? Som det är idag frånsäger sig den ovillige pappan vårdnad och umgänge men har ekonomiska skyldigheter kvar. Genom att behålla barnet är det ju mamman som fråntar barnet rätten till två föräldrar. Tycker att barnet ska va rätt att veta vem pappan är men om mamman valt att behålla barnet mot mannens vilja så ska han inte förpliktigas ekonomiskt som det är idag.
    Mamman fråntar inte barnet rätten till pappan, det gör pappan själv när han inte vill umgås med sitt barn. Det kan aldrig vara mammans ansvar.
  • Anonym (Å))
    Mandel skrev 2016-03-05 18:13:38 följande:

Är det barnperspektiv att lura mannen genom att säga att man absolut inte vill ha barn och att man minsann använder p-piller fast man inte gör det eller att man erbjuder kondomer som man gjort hål i osv?

Klart det inte är. Men vi kan ju inte ha en lagstiftning som förbjuder idioter. 

Eget ansvar kallas det. Varför ligga med människor man knappt känner om man inte vill ha barn eller kan tänka sig att ta konsekvenserna om det skulle bli barn?
  • Anonym (Å))
    Sandra8978 skrev 2016-03-06 09:59:57 följande:
    Man kan bli våldtagen när man är ute och joggar också, betyder det att man får skylla sig själv?

99.9% av samlag (i Sverige åtmindstone) sker inte med syftet att skaffa barn.
    Med det i åtanke känns det synnerligen korkat att straffa de män som har sex av andra skäl än att skaffa barn.
    Man straffar inte män som har sex med annat syfte än att skaffa barn. Det löjligaste jag läst på länge.

Det handlar om att ta ansvar för sitt eget sexliv. Det är det du vill att män ska slippa. 
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 10:43:17 följande:
    Om våran överenskommelse var att knulla och inte skaffa barn så har du brutit vår deal och snott mina spermier och använt dom till nått jag inte gett mitt samtycke till. Trots att det är du som gjort avtalsbrott så är du inte nöjd utan du  fortsätter med att jag ska betala också.. Låter vettigt..
    Om man är så dum att man inte förstår att det faktiskt kan bli barn fast man skyddar sig, och att man tror att en kvinna i förväg kan veta hur hon ställer sig till abort, då är man inte mogen nog att ha sex.

Är du så jävla rädd om dina spermier så sprid dom inte så lättvindigt. 
  • Anonym (Å))
    Anonym (Maria) skrev 2016-03-06 11:49:47 följande:
    Mjo, men i praktiken var det ju faktiskt det du skrev om du tänker efter. Man kan liksom inte avtala bort att en befruktning kan ske. Man kan inte avtala om att graviditeten ens ska upptäckas i tid för abort. . .

Tänk lite!

Således blir ditt prat om "överenskommelse" riktigt komiskt. . .
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 12:03:55 följande:
    Nix, jag skrev att våran överenskommelse var att knulla.

I dagens upplysta samhälle jobbar vi hårt med att jämställa och ge människor frihet. En fin frihet enligt mig är att man bestämmer själv över sin egen kropp. Min kropp mina regler. Dessa regler använder man sig av vid tex ett sexuellt umgänge med annan person. Typ, vill du ha tillgång till min spelplan så gäller dessa regler, accepterar du dom så kan vi spela. Så, med den meningen jag skrev så är överenskommelsen att vi knullar. Hade den andra personen sagt att den vill ha ett barn så hade den inte fått tillgång till min kropp. Min kropp, mina regler.

Välkommen till 2016 ;)
    Så om du knulla med någon, och den personen använder skydd, eller du gör det, så tar du inte ansvar om det blir en befruktning?
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 12:34:01 följande:
    Inte enligt LUF's förslag. Hade det hänt mig så hade jag fått ta ställning till det men jag talar inte om mig utan jag talar för mannens rättigheter vid en oplanerad graviditet. LUF's förslag skulle ge mannen samma rättigheter som kvinnan.
    Har kvinnan rätt att göra juridisk abort, menar du?

Du pratar ju om olika saker. Att en kvinna får göra abort handlar om att det är hennes kropp som hon bestämmer över. En juridisk abort handlar om ett barn som finns. Varken kvinnan eller mannen kan göra juridisk abort idag. 

Varför ska en man kunna avsäga sig ekonomiskt ansvar för ett barn, när kvinnan inte kan det?
  • Anonym (Å))
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-06 12:46:50 följande:
    Det gör hon är hon gör abort.
    En juridisk abort för kvinnan är väl att jämställa med att adoptera bort barnet?
    Nej, det är det inte. En kvinna kan inte ensidigt bestämma sig för att adoptera bort sitt barn. Ett barn har två föräldrar.

Så om kvinnan ångrar sig, så kan hon inte slippa ekonomiskt ansvar för barnet. Men du vill att mannen ska kunna slippa ekonomiskt ansvar.
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 13:14:21 följande:
    Ett liknande scenario skulle kunna läggas in i förslaget, ser absolut inga problem med att ge kvinnan samma rättigheter.
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 13:14:21 följande:
    Ett liknande scenario skulle kunna läggas in i förslaget, ser absolut inga problem med att ge kvinnan samma rättigheter.
    Du vill alltså att både män och kvinnor ska kunna göra barn, ångra sig och sedan bara kunna skita i barnet, även ekonomiskt?
  • Anonym (Å))
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 13:36:58 följande:
    ojojo..

Enligt mitt sett att se på saken så gör 2 personer inte barn om de är överens om att de knullar. Om de planerar att göra barn är det en helt annan sak.

Jag gillar LUF's förslag som gör att män får en rättighet att själva bestämma över sina liv.

Om en kvinna av olika skäl inte vill göra abort men inte vill ha barnet så ser jag inget problem i att hon skulle kunna få samma rättigheter som mannen skulle få enligt LUF's förslag.
    Du är alltså inte medveten om att det kan bli barn fast man inte vill och skyddar sig?

Sedan öppnar detta förslag upp för att män ska få ångerrätt. De kan ju ha varit överens om att blir det barn så blir det barn. Sedan kan mannen bara göra en juridisk abort, ganska sent i graviditeten. 
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?