• TeresB

    Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

    Forumvärd skrev 2016-03-04 14:51:38 följande:

    LUF har kommit med en del kontroversiella förslag på sista tiden bla vill man göra nekrofili och incest lagligt.

    Deras senaste förslag gäller "Juridisk abort"

    Vilket kortfattat skulle förslaget innebära att män har rätt att frånsäga sig ett faderskap t.om graviditetens 18:e vecka.

    Vad tycker du om det?

    Ska män har rätt till juridisk abort?

    Rösta och diskutera gärna i tråden


    Vet inte, jag skulle vilja säga ja. Men kanske de bör ha en kortare period på sig då inte måste ta ställning till om de skall genomgå ett ingrepp. Skulle mannen ångra sig i v 18 och kvinnan inte vill ha barn ensam så är gränsen för när hon kan välja abort förbi.

    Och hur gör man i de fall pappan får reda på det senare än så?
  • TeresB
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-04 19:14:26 följande:

    Om mamman föder barnet mot pappans vilja blir hon ensam försörjare,utan underhåll från varken pappa eller försäkringskassan. Alltså, föder hon ett barn mot faderns vilja så får hon dra sitt lass.


    Jo fast har hon då inte ekonomin så blir det väl diverse bidrag endå.

    Jag skulle vilja vara för en juridisk abort för det finns en rättvisefaktor där. Men det blir bara väldigt problematiskt.

    Risken är väl dessutom att killar verkligen kan strunta i att skydda sig för värsta konsekvensen är en signatur där de avsäger sig allt ansvar.

    Jag köper såklart tanken och det är hemskt att bli förälder mot sin vilja. Kanske skall man vara lite selektiv med sexpartners och andvända kondom.
  • TeresB
    Anonym (lol) skrev 2016-03-05 00:11:18 följande:

    Haha, så klockrent. Kvinnor ska alltid ha rätt till abort, men män ska inte ens kunna avsäga sig faderskap om de vill.

    Vad hände med jämställdheten? Det handlade bara om mer makt och ett amhälle anpassat åt kvinnor, eller hur?


    Här är det väl snarare så att det handlar om ett barns rättigheter inte de vuxnas?

    De vuxna kan ju tänka till innan de producerar ett barn. De flesta vuxna i Sverige har kunskap om hur ett barn blir till och hur man kan undvika att bli med barn. Så vanligt kan det inte vara att en kondom som är korrekt andvänd går sönder?

    Har man då annat preventivmedel och kondom borde det i stortsett vara omöjligt.
  • TeresB
    Anonym (hjkb) skrev 2016-03-06 10:03:33 följande:

    En kvinna ska inte kunna tillskansa sig, eller sitt barn då, en förmögenhet för att hon haft sex med en förmögen man. Särskilt inte om hon gjort det i syfte att bli gravid.

    Att mannen ska betala underhåll är helt klart, men att mannen ska tvingas ge barnet av sitt arv, nej, det tycker jag inte är ok. Dock, det ska med klarhet framgå att mannen inte önskat barnet, väljer mannen att bli en pappa för barnet så ska han inte kunna ta bort arvsrätten.


    Det är väl lite missriktat. Är man rädd att mamman skall vara framme kan man skaffa en god man. Det är ju ens barn som ärver inte mamman.
  • TeresB
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 12:03:55 följande:

    Nix, jag skrev att våran överenskommelse var att knulla.

    I dagens upplysta samhälle jobbar vi hårt med att jämställa och ge människor frihet. En fin frihet enligt mig är att man bestämmer själv över sin egen kropp. Min kropp mina regler. Dessa regler använder man sig av vid tex ett sexuellt umgänge med annan person. Typ, vill du ha tillgång till min spelplan så gäller dessa regler, accepterar du dom så kan vi spela. Så, med den meningen jag skrev så är överenskommelsen att vi knullar. Hade den andra personen sagt att den vill ha ett barn så hade den inte fått tillgång till min kropp. Min kropp, mina regler.

    Välkommen till 2016 ;)


    Men hon kanske inte vill ha barn. Men hon vill inte göra en abort och får då gilla läget och ställa om.

    Jag tror man får ha i åtanke att hela frågan blir skev då det handlar om kvinnans rätt till sin kropp. Och för mannen handlar det då snarare om ekonomi. I fallet kvinna väljer bort en graviditet och barn så finns det inget barn som får ta smällen. Det är en stor skillnad.

    Men man skall inte glömma att det såklart är en stor tragedi för de som blir föräldrar trots att de inte vill.
  • TeresB
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-06 18:10:49 följande:

    Vad vill du ha svar på?

    Att mitt påstående om att det finns lagar som ger dig rätten att bestämma över vad någon annan människa skulle få göra med din kropp skulle vara felaktigt eller,

    att förslaget från LUF skulle ge mannen rätten att göra juridisk abort?


    En juridisk abort är ju någon alla borde ha rätt till isf. Kvinna som man. Eller?
  • TeresB
    Rainbow gg skrev 2016-03-06 22:04:10 följande:

    En pappa kan ju redan välja att aldrig i sitt liv ta hand om barnet så lite som en timme. Hur menar du att det skulle bli skillnad på just den delen?


    Men vid en juridisk abort, skall pappan då inte ha ngn rätt att träffa barnet någonsin?

    För i detta fall finns ju full möjlighet att ångra sig annars. En abort som sker på riktigt går ju inte att ångra.

    Jag tycker att frågan är både lätt och svår för jag kan förstå männen här.

    Men jag tror och tycker att man nog får sätta barnet först och inse att de som skapat ett barn är vuxna nog att leva med konsekvenserna av sitt handlande.
  • TeresB
    Progressiv skrev 2016-03-07 04:23:25 följande:

    Juridisk abort för kvinnor finns redan. Adoption kallas det.


    Nja i Sverige finns i stortsett bara anhörig adoption. Man adopterar inte bort barn sådär. Först skall det isf utredas om inte pappan kan ta hand om barnet.

    Menade du abort?

    Det är ju endå en viss skillnad på att genomgå ett ingrepp och att bara skriva på ett papper.

    Jag förstår tanken någonstans. Men i jakten på att straffa den kvinna som ev blir oplanerat gravid och inte kan tänka sig en abort ( eller den kvinna som lurat till sig en grav) så straffar men eg bara barnet.

    För de flesta kvinnor kan nog om de gör dessa valen tänka sig att göra jobbet själv o kärvar ekonomin får skattebetalarna gå in och stötta.

    Jag har svårt att förstå den hårda tonen som finns gentemot ett oskyldigt barn.

    Men det är jag det...
  • TeresB
    Rainbow gg skrev 2016-03-07 08:15:11 följande:

    Det är ju något man får utreda. Rent spontant tycker jag att mannen ska kunna ångra sig lika lite som kvinnan kan, men att barnet själv ska kunna ha möjlighet att ta reda på vem fadern är.

    Grejen är ju att mannen inte har någonting att säga till om, han får bara sitta där och acceptera att ett barn blir fött trotts att han inte vill ha det. Ingen här skulle nog säga att en kvinna som inte vill ha ett barn fint får föda ut det ändå om mannen väldigt gärna vill ha barnet. Kvinnan kan ju göra abort även om mannen vill ha barnet, varför ska inte mannen kunna göra samma sak?


    Det finns en enorm skillnad och det handlar om fallet kvinna gör en abort så finns iget barn vs mannen väljer att ignorera ett barn både fysiskt och ekonomiskt. Det handlar trots allt orättvisa för mannen om det skulle ske. Om vuxna människor. Barnet bör inte lida för vuxnas misstag ( lagstadgad sådan).

    Jag tror och hoppas att det är något som förekommer riktigt sällan ( även om det inte hjälper de som är drabbade). För jag förstår att det vore jävligt att bli förälder när man inte önskar det.
  • TeresB
    Manskaharattigheter skrev 2016-03-07 09:05:55 följande:

    I så fall ska abort förbjudas. Kvinnor är vuxna människor och ska ta ansvar för sin graviditet (du hör själv hur äckligt korkat allt motstånd mot juridisk abort är).


    Ja nu finns ju abort som en metod för att ex avsluta graviditet vid risk för kvinnans liv. För att avsluta ett utomkveds och för att avsluta graviditeter där fostret är skadat.

    Det är också skillnad på att skriva på ett dokument och genomgå en abort. Jag har gjort en och det var inte en bra upplevelse och jag behövde en blodtransfusion efter.

    Sen verkar gruppen som är för detta helt tappat det tredje perspektivet och det är barnets. Vid en " riktig" abort blir det inget barn.

    Vid en juridisk finns det en liten människa som få överges av en vuxen som kanske trots allt borde kunna reda ut sitt ev misstag.

    Tills dess man är redo bör man nog vara noga med skydd och partner.
  • TeresB
    Progressiv skrev 2016-03-07 09:30:19 följande:

    Det är väl ändå mammorna den skarpaste udden riktas mot i tråden...


    Nja alltså kvinnan som blir oplanerat gravid och bestämmer sig för att behålla av ena eller andra orsaken trots att pappan inte vill vet väl ofta om lite om hur det blir för henne och bestämmer sig för att genomföra.

    Kvinna ( måste vara få) som lurar sig till en graviditet lär väl absolut vara beredd på att dra lasset skälv.

    Hur som så är ju den som drabbas ytterst barnet som straffas genom ev sämre ekonomi och en annan vuxens oförmåga att se till den enda oskyldiga i dramat.

    Igen, så förstår jag vart detta kommer ifrån. Det är orättvist att en man om han hamnar i situationen att en kvinna är gravid med hans barn och han inte önskar bli förälder då eller med den kvinnan inte kan höra annat än att hoppas att hon känner lika o vill göra en abort.

    Men i grunden är det en fråga om rätten till sin kropp och då snarare om man somkbinna vill genomgå en graviditet och förlossning eller en abort. Och den biten går inte riktigt att komma runt.
  • TeresB
    BCH52 skrev 2016-03-07 17:28:44 följande:

    LUF har alltså lagt ett förslag om mannens rätt att inte bli pappa mot sin vilja. Kvinnan har ju rätt att bli mamma mot mannens vilja och kvinnan har rätt att inte bli mamma. Så är läget idag och det skulle inte vara någon skillnad i den delen när det gäller LUF förslag.

    Den andra sidan av det bör då vara mannens rätt att bli pappa mot mammans vilja. Om kvinnan vill ha en abort men inte mannen, hur gör vi då? 


    Då är det tyvärr så att han får hitta någon som vill bli mamma till hans barn med honom.

    Det svåra med detta är ju att mannen inte kan vara gravid och föda ett barn. Så det går aldrig att bli helt jämställda på den punkten.
  • TeresB
    Progressiv skrev 2016-03-08 03:28:08 följande:

    Talar du om tvångsumgänge nu? För det är ju förbjudet i lag.


    Nej absolut inte. Det ekonomiska kan man bidra till hur som. Men är man vuxen så kanske man bör se till att ha umgänge oavsett. Inte vara boende förälder men trots allt träffa sitt barn med jämna mellanrum. För om du anser ditt liv förstört som vuxen för att du tabbat dig. Så kanske man inte vill starta med att potentiellt förstöra en stor del av någon annans liv som inte varit delaktig i det ev misstaget.
  • TeresB
    Anonym (Eh!) skrev 2018-01-11 05:17:37 följande:

    Om vi leker med tanken. Män skulle ENDAST beviljas juridisk abort om de kunde bevisa att de själva gjort det de kan för att förhindra graviditet, dvs att de använt kondom.

    I de flesta fall har de haft sex utan kondom och bara förutsatt att kvinnan kommer att göra abort om hon blir gravid.


    Ja, v 18 är också väldigt sent. Om man då som kvinna inte vill ha barn ensam är det lite sent i v 18 om mannen velar. Typ v 12 känns mer rimligt men vad gör man med de graviditeter mannen ej får reda på?
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?