Inlägg från: Cecese |Visa alla inlägg
  • Cecese

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

Nej, absolut inte. Den dagen kvinnan kan göra abort lika enkelt, då kan det vara aktuellt men inte före. Ja, kvinnan kan göra abort men det innebär mycket mer än att bara skriva på ett papper och många kvinnor mår dåligt både före och efter en abort. Jag har stått inför valet flera gånger, jag var överfertil och blivit gravid trots skydd flera gånger. Jag har vetat att det bästa har varit abort men inte klarat av att göra det. 3 gånger slutade det i tidiga missfall och det är jag tacksam för, jag skulle aldrig klarat av att genomföra en abort. Nu är jag steriliserad sen flera år och vill absolut inte ha flera barn. Men om jag trots sterilisering skulle bli gravid (ja det händer ibland) så tror jag inte att jag skulle klara av att göra en abort. 

• Cecese

Om det skulle gå igenom bör man ju se till att en manlig abort blir lika smärtsam både fysiskt och psykiskt som en kvinnlig abort är. Att bara skriva på ett papper är alldeles för enkelt och smärtfritt. Det är redan för många killar och män som knullar utan att tänka på eventuella konsekvenser och sen lipar dom när kvinnan är gravid. 

Jag tror också att om det går igenom kommer väldigt många kvinnor att hålla tyst om graviditeten och dölja det tills hon passerat vecka 18 och sen säga att hon inte visste att hon var gravid före det. Det går ju inte att bevisa att hon vetat om det före om hon inte haft kontakt med sjukvården eller gjort ett skriftligt erkännande någonstans. 

För tusan, killar och män måste lära sig ta ansvar och göra sitt bästa för att förhindra en graviditet. Kondom är väldigt bra skydd och om killen sen till på det kommer utanför är risken för graviditet minimal. Speciellt om kvinnan äter p-piller eller något annat preventivmedel. 

• Cecese
    Sandra8978 skrev 2016-03-06 14:41:42 följande:
    Aldrig fattat detta.

De allra allra flesta one-night stands sker för att man vill knulla, inte för att man vill ha barn.

Ansvaret ligger därför så klart på den person som vill ha barn att säga detta:

"Nu är den här sexakten något helt annat än du tror, blir jag gravid kommer jag nämligen att behålla barnet."

Inte att den andra parten ska tänka "vänta här nu, det är ca 0.01% sannolikhet att detta samlag kan leda till barn, är jag beredd att ha barn?"
    Det finns tjejer som tydligt säger att om hon blir gravid kommer hon absolut inte att göra abort. Killen knullar glatt ändå och sen sitter han och lipar när tjejen är gravid... 
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?