• yodi

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

Anonym (Kvinnor då?) skrev 2016-03-06 00:49:14 följande:
    Borde vi inte sluta med skattesubventionerade preventivmedel också? För det handlar ju om att vi skattebetalare ska betala en massa pengar för att kvinnorna bara måste ha penetrerande sex. Känns det mer ok?
    fast subventionerade preventiv medel gynnar både män och kvinnor
  • yodi
    Progressiv skrev 2016-03-07 10:57:02 följande:
    Varför har kvinnor sex med män som inte använder kondom?
    kanske för att dom anser att män är  kapabla att ansvar  för sina egna beslut och  handlingar.
  • yodi
    Anonym (G.) skrev 2016-03-07 13:57:48 följande:
    Ehm, JA!!!
    så du tycker alltså att det är samma sak att tvinga sig på någon mot dennes vilja som att ha sex med någon som valt att inte använda p medel?
  • yodi
    BCH52 skrev 2016-03-07 17:28:44 följande:

LUF har alltså lagt ett förslag om mannens rätt att inte bli pappa mot sin vilja. Kvinnan har ju rätt att bli mamma mot mannens vilja och kvinnan har rätt att inte bli mamma. Så är läget idag och det skulle inte vara någon skillnad i den delen när det gäller LUF förslag.
    Den andra sidan av det bör då vara mannens rätt att bli pappa mot mammans vilja. Om kvinnan vill ha en abort men inte mannen, hur gör vi då? 

fast då finns det saker som kan krångla till det ytterligare.

en icke villig pappa påverkas inte fysiskt.

ska mannen då stå för inkomstbortfall om kvinnan blir sjukskriven? och om graviditeten inte är komplikations fri? själv har jag tex en permanent njurskada efter min ena graviditet, ska jag då kunna anmäla mannen för misshandel? 

jag tror att vi helt enkelt får acceptera att just när det gäller graviditeter är inte naturen jämställd.
  • yodi
    Progressiv skrev 2016-03-3:16 följande:
    Eller så ser de inga problem med barn som aldrig träffar sina pappor. :-P
    och på vilket viss är det i så fall kvinnans fel?

det är mannen som i det fallet valt att inte skydda sig, det är även han som i så fall väljer att inte träffa sitt barn.

varför ska kvinnan ta fullt ansvar för mannens handlingar?
    är men icke kapabla att fatta egna beslut och stå för sina egna handlingar? förstår dom verkligen inte att handlingar kan ge konsekvenser?

har men så låg intelligensen att dom behöver en överförmyndare som bestämmer åt dom? 
  • yodi
    Anonym (Sandra) skrev 2016-03-08 14:22:53 följande:
    Men om kvinnan själv väljer at behålla barnet trots att mannen sagt från början att han inte vill, vems Fel" är det då? Jag menar, om jag ligger med en man (nu är jag i ett samkönat förhållande  en ändå) och blir gravid, jag känner att jag vill behålla barnet, säger det till denna kille, han säger "jag vill inte ha barn". Då är det ju upp till mig hur jag vill göra. Behåller jag det, ja då blir jag ensamstående. Vilket jag "i verkligheten" också skulle kunna tänka mig att göra, men jag skulle aldrig "tvinga" en annan att "leka" pappa till mitt barn när jag uttryckligen Vet att denne inte vill. Aldrig, det skulle bara skada mitt eget barn i längden. Då är det bättre att det bara är "vi" och att mitt barn är trygg i det.
    vet jag med mig att jag inte vill ha barn men ändå väljer att  ha oskyddat sex så är det mitt eget fel om jag blir gravid, inte lägger jag skulden min partner.

och det finns ingen som kan tvinga en man att vara en pappa, det ända han tvingas till är att bidra ekonomiskt.

väljer mannen att vara en frånvarande pappa så är det hans val.
  • yodi
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-08 17:03:14 följande:
    Att knulla innebär att man accepterar varandras önskan om hur,när och vad vi gör vilket i sig är ett ansvar. Men att ligga för att skaffa barn är något heeeeelt annat.. Förstår man det så förstår man även LUF's förslag.
    och då får man även acceptera att sex kan leda till en oplanerad graviditet.
    man kan bli gravid fast man sköter p medlet helt korrekt.
  • yodi
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-08 17:18:06 följande:
    Acceptera kan jag ju göra men jag har även möjligheten att följa överenskommelsen om att knulla och välja juridisk abort.
    juridisk abort finns inte som möjlighet
  • yodi
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-08 17:26:59 följande:
    Du får ursäkta min förvirring men handlade inte hela tråden om just förslaget, männens rätt till juridisk abort?
    förslaget ja men än så länge så finns inte möjligheten juridisk abort.

varför helt enkelt inte acceptera att sex är en handling som kan leda till oplanerade graviditeter istället för att friskriva män allt ansvar ?
  • yodi
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-08 17:49:47 följande:
    Därför att mannen inte hade en överenskommelse att göra barn, han var överens om att knulla. Idag finns det tyvärr folk som inte ser skillnaden..
    och som sagt det är inte alltid p medel fungera även om man tar dom helt enligt regelverket oavsett om man bara knullar.

varför ska män bli friskrivna från allt ansvar?
  • yodi
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-08 18:10:05 följande:
    Jag har ju redan svarat på det, mannen håller sin del av överenskommelsen. Kvinnan kan välja att bryta sin del men om förslaget skulle finnas så skulle mannens rätt till sitt liv vara orubbad. Han skulle kunna följa sina drömmar och bli den han vill bli innan livet med familj etc startar.
    med andra ord så behöver män inte ta något ansvar alls utan dumpar över allt på kvinnan, bara hon får ta konsekvenser och risker för en gemensam handling.

och exakt hur håller mannen sin del av överenskommelsen för den delen?
  • yodi
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-08 18:29:02 följande:
    Du måste lära dig att se skillnad på knulla och skaffa barn samt vara bättre på att hålla avtal. Mannen håller ju sin del i avtalet medans kvinnan väljer att bryta den.

Det är inte raketforskning.
    hur exatkt hålller mannen avtalet?

om mannen och kvinnan enbart vill knulla, använder skydd och graviditeten ändå är ett faktum ( för som sagt vare sig p medel eller biologin bryr sig om avtal) hur har då mannen hållit sin del av avtalet?

kvinnan kan då hävda att han har brutit det genom att låta sina spermier penetrera hennes ägg.

hur är det att mannen håller sin del av avtalet genom att lagligen lägga allt ansvar, alla risker och alla konsekvenser på kvinnan?

det är inte att hålla ett avtal, det är att vilja ha laglig rätt till att knulla runt hur man vill utan att ta något ansvar för sina handlingar.
  • yodi
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-08 18:50:52 följande:
    Till att börja med, vilka är riskerna? Kollar du tidigare i tråden så har jag likställt riskerna med en abort med att det är högre risk att gå utanför dörren.. Det är ju tom större risk att föda barnet och med det så faller hela diskussionen om juridisk abort.

Har du lärt dig skillnaden mellan att knulla och skaffa barn???? Allt blir så mycket lättare att förstå om man inte ser all sex som barnaskapande.

Om mannen inte vill vara pappa, vad ska du då ha han till?? Det viktiga i frågan borde vara att som barn ha tillgång till en pappa men, som jag tror att du tänker så ser du inte personen som en pappa utan som en inkomst? Hans roll som pappa verkar inte intressant utan du verkar mäta hans sätt att ta ansvar i hur mycket han betalar?
    om ett par bestämmer sig för att knulla och mannens spermier penetrerar hennes ägg och hon blir gravid  hur har han då hållit sin del av avtalet?

och visst finns det risker för komplikationer vid en abort, infektion och ärrvävnad som kan försvårar att bli gravid längre fram, och graviditeter och förlossningar är inte riskfria.

själv verkar du se kvinnan som ett hål, där du inte behöver bekymra dig ett dugg över vad som händer när du har haft ditt roliga.

jag är väl medveten om skillnaden mellan att knulla och att skaffa barn, frågan är om du är medveten om att vare sig p medel, spermier eller ägg inte bryr sig ett dugg om syftet med samlaget.

självklart är det absolut bästa om barnet är planerat och efterlängtat av båda föräldrarna, men som sagt naturen bryr sig inte ett jota om varför två människor har sex och oplanerade graviditeter händer, och då är det inte mer än rättvist att båda får ta ansvar för konsekvensen av samlaget. istället för att den ena kan dumpa över allt på den andre med en enkel signatur.
  • yodi
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-08 19:17:45 följande:
    Det var ju precis det jag sa, en förlossning innebär en större risk än en abort. En abort idag kan knappast ses som en risk då du utsätter dig för en större risk genom att gå utanför dörren.. Det är tom farligare att gå till jobbet..

Nej, jag ser inte på kvinnan som ett hål. För mig är en kvinna en fantastisk människa. Någon som ger mig glädje och skratt men även någon jag kan dela njutning och livsfrågor med.

Förslaget skulle ge mig möjlighet att hjälpa andra människor att skaffa barn genom att jag skulle kunna vara en privat donator av sperma där jag även vet att barnets rätt till sitt ursprung tillgodoses genom lag. Jag skulle kunna hjälpa en lesbisk vän att få barn utan att behöva oroa mig för framtida ekonomiska krav.

Du verkar se mannen som ingenting annat än en plånbok. Det är sorgligt.
    på vilket viss är det att se mannen som en plånbok för att jag inte vill friskriva honom allt ansvar?

och du har fortfarande inte svarat på hur han håller sin del av avtalet.
  • yodi
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-08 20:16:07 följande:
    Ansvar enligt ditt sätt att se det är att mannen agerar plånbok.

Jag har svarat flertalet gånger men jag prövar en gång till.. lite tydligare.

Avtalet mannen och kvinnan har är att knulla. Båda är överens vad som får göras så själva knullandet inte övergår till vad som skulle likna våldtäkt då det isåfall skulle bryta mot avtalet. Låter fantastiskt oromantiskt men i princip så är det så man gör. Du får göra det jag tillåter och jag får göra det du tillåter. Så ser avtalet ut vid ett regelrätt knull.

Skulle en graviditet uppstå trots grunderna till avtalet så är det fortfarande grundavtalet som bör råda. Nått som absolut bör råda är bådas rätt att yttra sig. Detta finns inte idag, man skiter totalt i att det är 2 parter i frågan. Något som skulle förändras vid ett genomförande av ett sådant här förslag.
    och vid en graviditet vad har då mannen gjort för att hålla sin del?

och du har helt rätt i att det är två partner i frågan så varför ska då bara den ena ta allt ansvar och alla risker medans den andre kan friskriva sig allt ansvar och alla konsekvenser med en underskrift?
  • yodi
    Anonym (har sagt det förr..) skrev 2016-03-08 20:20:12 följande:
    Förlåt, jag har redan svarat på den frågan tidigare och nu var jag lite otydlig. Ja, självklart ska kvinnan ha samma rätt som mannen.

Tve och vale, nått annat hade varit ojämställt...... Det skulle ju betyda att det skulle se ut som det gör.. typ nu :D
    ja för det vore hemskt om vuxna människor var tvungna att ta ansvar för sina handlingar.
  • yodi
    Progressiv skrev 2016-03-09 02:52:23 följande:
    Det är precis så det går till idag, förutom den ekonomiska biten.
    ja så varför friskriva män precis allt ansvar.
  • yodi

sen kommer även frågan vad som händer om graviditeten faktiskt var planerad och mannen ångrar sig.

låt oss säga att vi har ett par ( förlovade) som beslutar sig för att skaffa barn.
    kvinnan blir gravid och manen  kring v 17 ångrar sig och inte vill längre.

ska han då få göra abort trots att dom har planerat graviditeten.

sen för den delen så är det en jäkla skillnad rent ut sagt  på att skriva på ett papper och göra en riktig abort v18.

Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?