Inlägg från: Anonym (Lottis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lottis)

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

En bra idé men inte ett färdigt lagförslag.
    Kvinnan har rätt att ångra sig till v 18, helt rätt att mannen får samma rättighet.
    Samhället ska inte betala underhåll till en kvinna som behåller ett barn mannen inte vill ha.
    Ungefär så.
    Helt rätt.
    Och jag är kvinna.

• Anonym (Lottis)
    S c h n a skrev 2016-03-04 18:29:53 följande:
    Okej, så om han väljer juridisk abort två dagar innan v 18 så får hon föda ut fostret inom 48 h då? Ifall hon inte klarar sig ekonomiskt utan pappan. Lite drop in-tvåstegsabort typ.
    Det har du faktiskt lite rätt i.
    Låt säga att mannen har rätt till juridisk abort till v 16 istället då.
    Eller kanske bara v 14, så det finns tid att tänka.
  • Anonym (Lottis)
    S c h n a skrev 2016-03-04 18:40:28 följande:
    Fast v 14 är inte så mysigt det heller. Det blir väl tvåstegsabort då med om jag minns rätt.
    Nej det är inte en lätt fråga. Men oavsett tycker jag att mannen ska ha rätt att avsäga sig ansvar, inklusive ekonomiskt till en viss bestämd vecka.
  • Anonym (Lottis)
    Adelinee skrev 2016-03-04 18:36:59 följande:

Jag har dock en lösning på detta problem. Call me crazy, men vad sägs om att män som inte vill ha barn skyddar sig med kondom? Hur svårt kan det egentligen vara? Jovisst, den kan gå sönder men det fattat väl alla vettiga människor att samlag kan leda till barn. Men sannolikheten att bli far minskar ju dramatisk.

Ja en kondom kan gå sönder.
    Menar du att mannen ska vara utan talan då?
  • Anonym (Lottis)
    Anonym (tveksamt) skrev 2016-03-04 18:51:46 följande:

Problematiskt. Om mamman inte klarar sig ekonomiskt, vad är logiken i att främmande människor ska bidra via skattsedeln om det finns en pappa som har en ekonomisk förmåga? Skulle rätten gälla vid one-night-stands/KK eller i vilken relation so helst? När föräldrarna är gifta? Lever ihop och har gemensamma barn? Och oavsett om barnet var planerat eller ej (vilket kan bli svårt att bevisa iofs)? Det är ju faktiskt inte helt ovanligt att pappor får kalla fötter även när man gemensamt beslutat att försöka få barn.
    Faktiskt vore det ganska praktiskt för den familj som vill få mer pengar över att killen gör juridisk abort och att man sedan inkasserar bidragsförskott från det allmänna utan att han behöver betala något (eller hur var det tänkt?).

Och juridiken i övrigt då? Skulle barnet förlora arvsrätten efter pappan? Efter hans släkt (oavsett vad de tycker)? Rätten till hans medborgarskap i de fall föräldrarna har olika? Skulle inget juridiskt faderskap gälla borde ju äktenskap mellan helsyskon och fäder/döttrar teoretiskt bli tillåtna också. (Fast incest var väl också OK i förslaget.)

Jag tycker nog det verkar enklare att fortsätta som idag, d v s att den man försöker hålla i minnet att penetrerande sex kan medföra graviditet. Och att den som inte vill ha barn vid visst tillfälle/med viss kvinna använder kondom om det är ganska viktigt och avstår från penetrerande sex om det är jätteviktigt för honom och han inte är färdig att sterilisera sig. Precis som den kvinna som varken vill ha barn eller göra abort.

Om mamman föder barnet mot pappans vilja blir hon ensam försörjare,utan underhåll från varken pappa eller försäkringskassan. Alltså, föder hon ett barn mot faderns vilja så får hon dra sitt lass.
  • Anonym (Lottis)
    Anonym (M) skrev 2016-03-04 20:40:10 följande:
    Av ren nyfikenhet - anser du att "juridisk abort" skulle vara möjlig även för kvinnor?
    Hur skulle det kunna vara möjligt?
  • Anonym (Lottis)
    Guapa skrev 2016-03-04 21:30:05 följande:
    Typ som en surrogatmamma kanske. Föder barnet men vill inte ha något juridiskt föräldraskap utan överlåter det helt åt pappan istället.
    Och då skulle man välja att genomgå både graviditet och förlossning??
  • Anonym (Lottis)
    Bibbidi skrev 2016-03-04 20:10:52 följande:
    Kommer aldrig gå igenom på det sättet. Om juridisk abort blir verklighet i framtiden så är jag säker på att staten/försäkringskassan/liknande kommer få gå in och betala den delen som pappan egentligen skulle betalat, som idag när man inte vet vem som är pappan. För att inte barnet ska drabbas. 

Ännu mer skatt alltså. 
    Fast det är eg en självklarhet.
    Och mamman gör ett medvetet val. 
  • Anonym (Lottis)
    Anonym (M) skrev 2016-03-04 21:48:46 följande:
    Vad menar du?

Precis på samma sätt som mannen gör en juridisk abort förstås. Kvinnan skriver på ett papper före 18 veckan och när banret sen är fött har hon inget juridiskt eller ekonomiskt ansvar för barnet. Det har pappan. Så länge han inte också "aborterar" barnet förstås. Då antar jag att samhället går in som vårdnadshavare tills en adoption kan ordnas.

Varför skulle det inte vara möjligt med en juridisk abort för en kvinna menar du? Det krävs väl inte ett speciellt kön för att skriva på ett papper?
    För att kvinnan kan göra en fysiskt abort, det kan inte mannen.
  • Anonym (Lottis)
    Anonym (Maria) skrev 2016-03-05 08:15:03 följande:

Jag är mot förslaget och ser det som en självklarhet att det inte ska gå. Det går naturligtvis inte att jämföra med kvinnors aborträtt. Vid en abort avbryts graviditeten och det finns inget barn att ta ställning till. Vid en födsel så finns det! (Det är väl självklart?).

Trots allt är pappans ansvar för barnet som minst rent ekonomiskt, (det finns liksom inga lagar om umgänge). Att barnet inte skulle ha rätt att bli försörjt av båda sina föräldrar bara för att farsan är oansvarig är så dumt så det finns inte! Till underhållet kommer naturligtvis också arvsrätt. Varför ska den fråntas barnet?

För att mannen inte vill ha det?
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?