Inlägg från: S c h n a |Visa alla inlägg
  • S c h n a

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

Men vem pallar föda ut ungen i v 17 för att pappan får kalla fötter helt plötsligt? Helt galet. Precis som resten av förslagen.

• S c h n a
    Bibbidi skrev 2016-03-04 15:58:27 följande:

Juridisk abort handlar inte om att man ska tvinga kvinnan att göra en abort. Det handlar att en man kan avsäga sig faderskapet - och i det slipper betala underhåll. Kvinnan kan fortfarande välja att föda barnet, men pappan kan avsäga sig alla rättigheter till det. Det är vad förslaget handlar om.

Det var inte vad jag syftade på heller. Ångrar sig snubben medan man kan ta ett abortpiller så väljer en hel del att göra det istället för att bli ensamstående, men i v 17 är det inte lika lätt. Men då ska snubben tydligen kunna friskriva sig helt, medan hon får våndas vidare?

Nej tack, är man så bäng får man betala själv.
  • S c h n a
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-04 18:15:25 följande:

En bra idé men inte ett färdigt lagförslag.

Kvinnan har rätt att ångra sig till v 18, helt rätt att mannen får samma rättighet.

Samhället ska inte betala underhåll till en kvinna som behåller ett barn mannen inte vill ha.

Ungefär så.

Helt rätt.

Och jag är kvinna.

Okej, så om han väljer juridisk abort två dagar innan v 18 så får hon föda ut fostret inom 48 h då? Ifall hon inte klarar sig ekonomiskt utan pappan. Lite drop in-tvåstegsabort typ.
  • S c h n a
    Anonym (Lottis) skrev 2016-03-04 18:35:20 följande:

Det har du faktiskt lite rätt i.

Låt säga att mannen har rätt till juridisk abort till v 16 istället då.

Eller kanske bara v 14, så det finns tid att tänka.

Fast v 14 är inte så mysigt det heller. Det blir väl tvåstegsabort då med om jag minns rätt.
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?