Juvederm/Restylane under amning?
Någon som vet vad som gäller? Har googlat men inte hittar något vettigt svar:)
Puff
Okej! Tack för svaret :)tänkte fylla ut läpparna med juvederm . Tror egentligen inte att det e någon större risk med att göra det men man vill ju förstås vara säker .. Finns ju mycket annat skit man kAn få i sIG ..
Jag jobbar både med juvederm, restylane samt botox och vid amning skulle jag nog kunna tänka mig att spruta ett litet område med juvederm eller Restylane. Men skulle noga informera kunden om bristen på forskning inom området. Samt låta hen skriva på papper som avsäger mig från allt ansvar relaterat till amningen. Men aldrig inte botox!
Jag förutsätter att du går på en seriös salong med fullt utbildade injektionssköterskor och då vet dom vad som gäller så fråga dom.
Viktigt: även om kunden skriver under ett papper där hen avsäger behandlarens ansvar så är det inte juridiskt bindande i alla fall om man som behandlare är legitimerad personal. Se HSL och sosfs 2008:1
Du har helt rätt. Japp jag har tyvärr använt Hyalase tom. Inte alls roligt att behöva men tur att det finns. Min erfarenhet, efter 5 år i "branschen" är att läppar har mindre risk att "fylla" än tex fylla ut kinder eller skulptera ansiktet, då det är lättare att missa att fillern lägger sig i ett kärl. Botox försvinner inom två dygn, visst, men tas upp av blodet och kanske kan passera ut i mjölken(?) Den risken skulle jag inte våga. Jag arbetar parallellt med en läkare som jag bollar väldigt mkt.
Du verkar insatt och kunna din sak, absolut, men du har något vasst i din ton... Och jag förstår inte riktigt vart du vill komma?
hej kollega (?)
Inte meningen att hoppa på dig. Jag vill bara upplysa andra att filler är förenat med högre risker än Botox - inte att ifrågasätta din medicinska kompetens. Hos oss gör inte Botox eller filler på gravida eller ammande, inte ens små områden pga ovanstående. Nu för tiden är försvisso kärlemboli sällsynt tack vare cannulatekniken. Använder man cannula istället för vass kanyl minimeras ju risken för emboli otroligt mycket då cannulan inte perforerar vävnaden utan flyttar undan vävnad/blodkärl samt att man samtidigt kan dissekera ärrvävnad i området.
hej kollega (?)
Inte meningen att hoppa på dig. Jag vill bara upplysa andra att filler är förenat med högre risker än Botox - inte att ifrågasätta din medicinska kompetens. Hos oss gör inte Botox eller filler på gravida eller ammande, inte ens små områden pga ovanstående. Nu för tiden är försvisso kärlemboli sällsynt tack vare cannulatekniken. Använder man cannula istället för vass kanyl minimeras ju risken för emboli otroligt mycket då cannulan inte perforerar vävnaden utan flyttar undan vävnad/blodkärl samt att man samtidigt kan dissekera ärrvävnad i området.
Tack för alla svar ! Har beslutat att vänta tills efter amningen
Hej, jag har tidigare gjort filler behandling på mina kinder och nu är jag gravid, undrar om det kan hända något med barnet?
Jag känner att jag har kvar på mina kinder.