• Kjell2

Om vi dör under betänketiden?

Anonym (Funderar) skrev 2016-03-03 14:52:30 följande:

Vad gäller under betänketiden?

Om någon av oss dör, ärver vi varandra under betänketid en? Räknas det som vi skilt oss eller som änka/änkling?

Om kvinnan blir gravid under betänketiden, blir mannen automatiskt pappa till barnet?

Jag förstår helt enkelt inte om man räknar som gift med alla regler och skyldigheter som vanligt under betänketiden eller om det räknas som skilsmässa "fast jag inte riktigt", förstår ni hur jag menar?

Faderskap baseras på läget vid födseln.

Någon av er kan begära bodelning redan nu för att minska trassel om någon dör, samt skriva ett testamenet

Betänketid är lite av skilda men inte på riktigt. Ni kan t ex inte gifta er med någon annan.

• Kjell2
    Anonym (Funderar) skrev 2016-03-03 15:52:18 följande:

Knepigt det här. Finns möjlighet att vi fortsätter efter detta. Det ser ut att vända. Vill undvika att något blir extra besvärligt pga oförutsedda händelser. Ex svår sjukdom, död, etc. Så vad skulle hända om en av oss dör nu? Ärver vi varandra el direkt till barnen?

Har ni ansökt om bodelning? Måste dubbelkolla.

Men är det något att i praktiken bekymmra sig för? Har ni mycket pengar, särkullsbarn eller är sjuka/gamla?

• Kjell2

Har kollat. Arvsrätten för äkta makar gäller inte under betänketid. ÄB 3 kap 10§

Svar på tråden Om vi dör under betänketiden?