Kattflickan skrev 2016-03-04 23:04:46 följande:
Vår son har hela tiden varit stor. Att kånka honom i sele och dra en enkelvagn är betydligt tyngre än att dra en dubbelvagn. Även när det är vinter, jag har provat bäggedera och har en ergonomisk sele. Dessutom är det inte så lyckat med sele när det är -17 grader ute och bebisens ansikte blir kallt pga exponering ( egen erfarenhet).
Selen har varit bra att ha med som reserv, ibland har sonen velat vara nära under känsliga perioder men för min del har det varit lättare när han legat i vagnen. Vi har ca 1 km till dagis.
Vår äldsta åkte knappt vagn efter 2årsdagen när vi köpte en springcykel, vilket jag tolkade det som var samma som för TSs son. Att köra vagn samtidigt som man har barn i sjal/sele håller jag med om är tungt men handlar det om en kortare stund vid sövning av det äldre barnet som annars går är det överkomligt. Att ta bebisen i sjal medan storasyskonet går tycker jag är det absolut mest praktiska eftersom man kan följa storasyskonet över stock och sten.
Vår yngsta är också stor, har började med stl 74 runt 10v, men det är inte förrän nu de senaste månaderna som jag börjat tycka att det är jobbigt att bära på mage (utan vagn då). Yngsta är nu knappt 2,5 år.
TeresB skrev 2016-03-04 20:43:44 följande:
Nu fungerar ju vår vagnsituation superfint för oss.. Men igår klickade kag hem en ergobaby 360 med inlägg för spädis. Har ni ngt sådant, är ni nöjda?
Jag har en babybjörn från förra men jag fick ont i ryggen av den. Selen gör ju att man är mer rörlig när man har ett äldre barn att leka med/ fixa lunch till osv.
Vi bar bara i sjal de första 4 månaderna. Äldsta var vagnvägrare så vi hade den redan hemma. Skaffade en vanlig Ergo sen men slapp spädbarnsinlägget. Vad jag hört om Ergo 360 är att det är en bra sele. Vissa irriterar sig på att man fäster den runt midjan med kardborrband (inte kul om bebisen somnat i selen och man vill lägga ner och det låter RIIIIITCH och bebisen vaknar). Funktionen att kunna vända framåt gör att sittytan är mindre än en vanlig ergonomisk sele. Man slipper spädbarnsinlägget tidigare men den är istället urvuxen tidigare. Tänk på att inte bära bebisen framåt för tidigt (om alls), höftläget räcker oftast bra för en bebis som vill se framåt.