• SweetJune

2,5 år mellan barnen - syskonvagn eller inte

Hej!

Min son som är två tycker inte om att åka vagn men sover alltid middag i den (sedan liten) och hoppas att han kommer sova ett tag till. Hur länge sov era middag i vagn? Vilken ålder? Ska få ett till barn till hösten och undrar om vi ska inhandla syskonvagn? Hur länge använde ni den och kommer de inte väcka varandra om de sover båda i den?

• Svar på tråden 2,5 år mellan barnen - syskonvagn eller inte
  • Erkki

Jag har 2år och 4 månader mellan mina barn. Äldsta valde att sluta sova dagtid lagom till lillebrors ankomst.

Han åkte då sällan vagn och vi bor så till att vi måste ta bil om det blir långa sträckor så vi köpte aldrig ngn syskonvagn. Var på väg men kom aldrig till skott och det gick bra.

• tulip79

Jag har 2 år o 2 mån mellan mina barn. Storebror sov middag tills han var 3,5 år. Vi hade en våningsvagn från phil&Teds. Dock sov båda bara i den när vi var på resa. Hemma sov minstingen ute i den vanliga vagnen o storebror inne i sin säng.

• Anonym (-)

Min son gick överallt kring 2,5 års ålder.
    Det var dock mest pga att han var så väldigt bekväm i sin vagn, samt att han avskydde att gå, därför tog vi bort den.
    Idag är han fem år och kan gå milslånga sträckor utan att bli trött.

• Kattflickan

Vi har 2 år och 5 månader mellan barnen och den yngste är nu 7 månader.

Vi köpte en begagnad babyjogger citi mini double där barnen sitter bredvid varandra med en liggdel till bebisen. Den var jättebra de första fem månaderna. Dottern som är äldst sov fortfarande ibland på eftermiddagen. Sen växte vår storväxta son ur liggdelen och eftersom jag vill ha honom vänd mot mig ett tag till så fick vi frångå dubbelvagnen och vi skaffade ståbräda till vår andra vagn. Dottern är nu tre år och sover inte längre på dagen och det funkar bra för henne att stå på väg till dagis. När sonen blir äldre så får han sitta framåtvänd och då kan vi använda dubbelvagnen. Fast då kommer vi nog mest använda cykelvagnen. Så, vi hade stor nytta av vagnen i fem månader. Ett annat plus var att liggdelen användes som säng dagtid och gick att använda även på vår enkelvagn som också är en babyjogger. Jag ångrar inte köpet, när vi är färdiga med den så säljer vi den vidare.

• isolande

Har 1 år och 10 månader mellan mina och vi hade en Phil och teds som vi använde ett fåtal ggr med båda barnen i den. Jag tyckte det var bättre med två vagnar på längre utflykter, då vi föräldrar kunde dela på tyngden av både barn och packning. Var jag ensam hade stora tjejjen ståbräda alt fick åka vagn och bebisen fick sitta i sele. Min äldsta slutade dessutom sova dagtid runt 2-årsåldern.

Jag hade dock kort bit (200 m) till dagis där stora gick varje dag. Så jag tog mig sällan längre sträckor själv med båda barnen samtidigt. Vi gick till parken i närheten eller lekte på gården hemma.

Förstår att man kan ha behov av syskonvagn och man tänker vara föräldraledig och ha båda barnen hemma på heltid. Men det verkar jobbigt och tungt när de börjar bli större båda två.

• TeresB

Har just fått en liten (6 v nu)

Och har sedan tidigare en son som blir 3 i vår.

Vi valde att köpa en ståbräda som har en liten sadel. Och vi är supernöjda. Men vi bor i stan. Ståbräda. Fungerar nog bara på asfalt

• SweetJune
    TeresB skrev 2016-03-04 14:38:27 följande:

Har just fått en liten (6 v nu)

Och har sedan tidigare en son som blir 3 i vår.

Vi valde att köpa en ståbräda som har en liten sadel. Och vi är supernöjda. Men vi bor i stan. Ståbräda. Fungerar nog bara på asfalt

Sover din son fortf middag? Min sover alltid i vagn och därför funderar jag bland annat på syskonvagn men man vet ju inte hur hans rutiner ser ut till hösten när bebis kommer. Kanske inte längre sover middag och räcker med ståbräda.
  • TeresB
    SweetJune skrev 2016-03-04 15:55:42 följande:

Sover din son fortf middag? Min sover alltid i vagn och därför funderar jag bland annat på syskonvagn men man vet ju inte hur hans rutiner ser ut till hösten när bebis kommer. Kanske inte längre sover middag och räcker med ståbräda.

Jo det gör han iofs. Men oftast sover vi inne alt han sover på fsk.

Men jag kan varmt rek ståbräda med sits.

www.jollyroom.se/produkter/bumprider-stabrada-med-sits-gra
  • Mellanmjölkens land

Vi har ganska exakt 2,5 år mellan våra och yngsta är född på hösten. Jag resonerade som så att jag tvärvägrade släpa omkring en syskonvagn i snömodd Tanken var istället att bära bebisen i sjal, åtminstone när storasyskonet var med och behövde åka vagn, över vintern. När våren kom, risken för snömodd var ur världen och bebisen blivit lite tyngre skulle vi se över behovet av syskonvagn.

Våren kom, det var mer praktiskt att bära bebisen än att släpa omkring på en vagn och äldsta hade slutat sova middag ett par mån efter att bebisen kom. Vi skaffade ergonomisk sele istället för syskonvagn

• TeresB
    Mellanmjölkens land skrev 2016-03-04 20:27:03 följande:

Vi har ganska exakt 2,5 år mellan våra och yngsta är född på hösten. Jag resonerade som så att jag tvärvägrade släpa omkring en syskonvagn i snömodd Tanken var istället att bära bebisen i sjal, åtminstone när storasyskonet var med och behövde åka vagn, över vintern. När våren kom, risken för snömodd var ur världen och bebisen blivit lite tyngre skulle vi se över behovet av syskonvagn.

Våren kom, det var mer praktiskt att bära bebisen än att släpa omkring på en vagn och äldsta hade slutat sova middag ett par mån efter att bebisen kom. Vi skaffade ergonomisk sele istället för syskonvagn

Nu fungerar ju vår vagnsituation superfint för oss.. Men igår klickade kag hem en ergobaby 360 med inlägg för spädis. Har ni ngt sådant, är ni nöjda?

Jag har en babybjörn från förra men jag fick ont i ryggen av den. Selen gör ju att man är mer rörlig när man har ett äldre barn att leka med/ fixa lunch till osv.
  • Lisasmor

Har 2 år och 2 månader mellan barnen och skaffade en bugaboo donkey när minstingen föddes. För oss har den varit toppen! Dels för att 2-åringen bara går förmiddagar på förskolan och därför ofta sover middag i vagnen när jag hämtar, dels för att jag inte har lust att bära bebisen i sele, vilket skulle vara alternativet. Donkeyn är väldigt lättkörd och det är bra att kunna göra om den till singelvagn efter att ha lämnat på förskolan. Planerar att komplettera med ståbräda nu när våren kommer.

• Kattflickan
    Mellanmjölkens land skrev 2016-03-04 20:27:03 följande:

Vår son har hela tiden varit stor. Att kånka honom i sele och dra en enkelvagn är betydligt tyngre än att dra en dubbelvagn. Även när det är vinter, jag har provat bäggedera och har en ergonomisk sele. Dessutom är det inte så lyckat med sele när det är -17 grader ute och bebisens ansikte blir kallt pga exponering ( egen erfarenhet).

Selen har varit bra att ha med som reserv, ibland har sonen velat vara nära under känsliga perioder men för min del har det varit lättare när han legat i vagnen. Vi har ca 1 km till dagis.
  • elin1989

Jag skulle köpa en begagnad vagn ifall ni inte behöver den mer än några månader. Min son slutade tvärt sova på dagen runt två.

• Mellanmjölkens land
    Kattflickan skrev 2016-03-04 23:04:46 följande:
    Vår son har hela tiden varit stor. Att kånka honom i sele och dra en enkelvagn är betydligt tyngre än att dra en dubbelvagn. Även när det är vinter, jag har provat bäggedera och har en ergonomisk sele. Dessutom är det inte så lyckat med sele när det är -17 grader ute och bebisens ansikte blir kallt pga exponering ( egen erfarenhet).

Selen har varit bra att ha med som reserv, ibland har sonen velat vara nära under känsliga perioder men för min del har det varit lättare när han legat i vagnen. Vi har ca 1 km till dagis.
    Vår äldsta åkte knappt vagn efter 2årsdagen när vi köpte en springcykel, vilket jag tolkade det som var samma som för TSs son. Att köra vagn samtidigt som man har barn i sjal/sele håller jag med om är tungt men handlar det om en kortare stund vid sövning av det äldre barnet som annars går är det överkomligt. Att ta bebisen i sjal medan storasyskonet går tycker jag är det absolut mest praktiska eftersom man kan följa storasyskonet över stock och sten.

Vår yngsta är också stor, har började med stl 74 runt 10v, men det är inte förrän nu de senaste månaderna som jag börjat tycka att det är jobbigt att bära på mage (utan vagn då). Yngsta är nu knappt 2,5 år.
    TeresB skrev 2016-03-04 20:43:44 följande:
    Nu fungerar ju vår vagnsituation superfint för oss.. Men igår klickade kag hem en ergobaby 360 med inlägg för spädis. Har ni ngt sådant, är ni nöjda?

Jag har en babybjörn från förra men jag fick ont i ryggen av den. Selen gör ju att man är mer rörlig när man har ett äldre barn att leka med/ fixa lunch till osv.
    Vi bar bara i sjal de första 4 månaderna. Äldsta var vagnvägrare så vi hade den redan hemma. Skaffade en vanlig Ergo sen men slapp spädbarnsinlägget. Vad jag hört om Ergo 360 är att det är en bra sele. Vissa irriterar sig på att man fäster den runt midjan med kardborrband (inte kul om bebisen somnat i selen och man vill lägga ner och det låter RIIIIITCH och bebisen vaknar). Funktionen att kunna vända framåt gör att sittytan är mindre än en vanlig ergonomisk sele. Man slipper spädbarnsinlägget tidigare men den är istället urvuxen tidigare. Tänk på att inte bära bebisen framåt för tidigt (om alls), höftläget räcker oftast bra för en bebis som vill se framåt.
Svar på tråden 2,5 år mellan barnen - syskonvagn eller inte