• Anonym (Kalle)

Vem ärver? (Kompliserat)

Det är så att min farfar gick bort nyligen och en boupptäckning skulle göras. Farmor lever men min pappa gick bort för ett år sedan, även min farbror är död sen mitten på 90 talet. Min pappa har 2 barn och min farbror har 2 barn. Ett testamente är skrivet för 5-6 år sedan där pappa skall ärva 75% och farbroderns barn 25% (laglotten) men hur blir det när min farmor går bort? Pappa som skall ärva finns ju inte. Är testamentet ogiltigt iom detta? Eller ärver jag och min bror vår avlidne pappa? Eller hamnar vi helt utanför iom att vi inte står med?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Vem ärver? (Kompliserat)
  • Anonym (...)

Har för mig ni ärver er pappas del

• Johannnnn

Var farfar o farmor gifta så ärver ju farmor allt. Då får ingen annan något.
    Har sedan farmor ett testamente så gäller det när hon går bort, annars får ni barnbarn dela.

• LFF

Ni ärver det er pappa skulle ärvt efter sina föräldrar när väl er farmor dör.

• Anonym (suck)
    Johannnnn skrev 2016-03-02 15:57:59 följande:

Var farfar o farmor gifta så ärver ju farmor allt. Då får ingen annan något.
    Har sedan farmor ett testamente så gäller det när hon går bort, annars får ni barnbarn dela.

Står hon inte med i testamentet så ärver hon hälften av det gemensamma och Ts och hens syskon delar sin fars del och kusinerna får dela sin arvslott.
  • Inte jag

Ni ärver er pappas del.Min farmor hade 5 syskon, en syster och 4 bröder. Farmor, fick 3 barn, en bror, kan kalla T, fick en dotter och en bror, kan kalla K, fick en son. När en bror till farmor dog, som inte hade några barn, så ärvde Farmor, som var vid liv, 1/3 del, T:s dotter ärvde 1/3 del eftersom hennes pappa var död sedan tidigare och K:s son ärvde 1/3 eftersom hans pappa var död sedan tidigare. 

Förstår du npgot av det jag skrev TS?

• Anonym (Kajsa)
    Anonym (suck) skrev 2016-03-02 16:04:10 följande:
    Står hon inte med i testamentet så ärver hon hälften av det gemensamma och Ts och hens syskon delar sin fars del och kusinerna får dela sin arvslott.
    Nej.
    Hälften av det gemensamma är redan hennes.
    Sedan ´sitter hon kvar i orubbat bo, tills hon dör.
    Sedan ärver hennes barn henne, men eftersom de inte finns kvar så ärver barnbarnen.
  • Anonym (Kalle)

Tack för alla svar, fick ett samtal nu som bekräftar det ni sagt, vi ärver vår far när den dagen kommer.

Svar på tråden Vem ärver? (Kompliserat)