• matilli

Hur orkar man ?

Vår dotter är 4 månader! När hon va 3 månader och fortfarande inte börjat le eller följa oss med blicken fick vi för säkerhets skull en remiss till barn neurologen. Efter 3 veckor inlagda på sjukhus där dom tagit prover, ryggvätskeprov, skallröntgen osv osv så har vi fått diagnosen Polymicrogyri! En ovanlig sjukdom som betyder att hennes hjärna ser annorlunda ut och bla är förliten till vad det finns plats till. Till följd av det så är hennes syn nerver underutvecklade och om 3 veckor ska hon få prova glasögon. Och det stora jobbigaste är att hon fått epilepsi och trots agressiv medicinering får hon stora anfall 5-15 gånger per dygn där hon krampat och slutar andas... veckorna består av sjukgymnastik, habilitering och läkarmöte.. det börjar kännas hopplöst.. och någon mamma grupp känns inte aktuellt då jag inte orkar vara runt mammor med deras friska barn. Jag har ett fantastiskt bra förhållande till min familj och min man men ibland känns det inte som att det räcker! Hur orkar man?

• Svar på tråden Hur orkar man ?
  • Lemt77

Förstår att det är tungt och tufft. Har du någon du går och pratar med själv, för dig själv, om dig själv och ditt mående. Det räcker inte alltid med nära och kära. Ibland behövs en utomstående.
    Kanske du behöver lite avlastning så du kan rå om dig själv lite ibland, för att få ork till allt ditt lilla barn behöver.

Styrkekram

• matilli

Via habiliteringen får vi prata med kurator och psykolog men det känns inte riktigt som att jag kan vara mig själv där! Funderar på att titta efter något privat alternativ men man ska lixom orka ta tag i allting.????

• Lemt77
    matilli skrev 2016-03-02 11:15:03 följande:

Via habiliteringen får vi prata med kurator och psykolog men det känns inte riktigt som att jag kan vara mig själv där! Funderar på att titta efter något privat alternativ men man ska lixom orka ta tag i allting.????

Ja det är ju det.. Orken ska finnas till det med. Ja jag tror att det är bra om du hittar någon du kan känna dig trygg med att prata ut om allt som är jobbigt för dig. Känslor som finns i för allt. Du kan inte be en familjemedlem hjälpa dig att hitta någon att prata med?
  • TeresB

Jag skulle googla lite och se om du kan gå kontakt med annan familj med barn som har samma problem.

Sj fick vi vårt första barn tre månader förtidigt med allt vad det innebär. Är med i en grupp på Facebook för prematur föräldrar och där finns mkt stöd och kunskap att utbyta. Vi har även träffar där man kan möta andra som spenderat mkt tid på sjukhus osv...

Svar på tråden Hur orkar man ?