Inlägg från: Anonym (mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma)

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

BioBonus skrev 2016-03-02 11:13:35 följande:
    Du refererade till "små"saker som att kolla på ett youtubeklipp eller småsnack i största allmänhet. Och jag menar då att "stora" saker är mer aktiviter ni gör tillsammans - som bowling, fiske, äventyrsbad, zoo, laserdome etc. 
    Ja det skulle ju vara underbart om dom två ville göra något sådant någon gång. Men sambon väntar på att det ska komma spontant och det har det inte gjort på 5 år. Så ska jag tvinga iväg dom?
  • Anonym (mamma)
    Påven Johanna skrev 2016-03-02 10:54:40 följande:
    Gör en fotobok tillsammans. Det är roligt och engagerande och sammanlänkande.

Det verkar lite fattigt att bara kunna komma på fiske som enda grej att göra. Det finns ju miljarder grejer att ta sig för, och mycket är väl ännu oprövat. Det kan ju finnas hur mycket som helst som de kan komma att uppskatta men som de ännu inte vet om att de gillar. 

Gör en egen film i stället för att se på en. Skriv manus, klä ut er, spela in - väldigt roligt!
    Jag och sonen har gjort både fotobok och film tillsammans. Ja, sambon och lillen var med på filmerna också, men det var jag och 11-åringen som engagerade oss och redigerade och klippte. Skulle vara en dröm om sambon satte sig bredvid och hade synpunkter och hjälpte till. 
  • Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2016-03-02 10:52:53 följande:
    När barnen åker till mormor (var det va? ) - kan inte ni åka med?

Hitta på något med äldsta sonen i närheten och låt minstingen vara hos dem :)
    Jo det kan vi göra. Bra förslag. Ska försöka komma på något. 
  • Anonym (mamma)
    BioBonus skrev 2016-03-02 11:32:11 följande:

När jag träffade min man så hade vi tillsammans tre barn -15, 13 och 5 år. Så snacka om ålderskillnader.

Vi gjorde en massa saker tillsammans det första året som funkade för alla barnen. I princip gjorde vi något varje helg. Och delade inte upp oss den dagen. Det går, men man får anstränga sig lite. Vi gjorde det till en grej att testa alla äventyrsbad (och betygsätta dem) som fanns runt om vår stad. Det var en hel del visade det sig. Vi var på zoo, museum, cafeer etc etc. Det är inte så svårt att komma familjeaktiviteter som alla kan vara med på. Och är ert yngsta barn en anledning till att det inte funkar med den äldre, så desto större anledning att göra saker utan den yngsta emellanåt.

Jag skulle älska det! Både 11-åringen och framför allt sambon är riktiga hemmakatter och vill helst inte åka iväg alls. Så i så fall får jag tvinga dom. Men det kan kanske vara värt det om det hjälper. 
  • Anonym (mamma)
    BioBonus skrev 2016-03-02 11:54:05 följande:

Tror du 15-åringen studsade av glädje i början att behöva umgås med oss en halv ledig dag ;) Men de hade kul när de väl kom iväg. 

Kör en turnering i tv-spel om de inte vill gå hemifrån? 

11 åringen gillar tv spel. Sambon inte minsta intresserad. Samma med vanliga spel. Så då får jag verkligen be honom bjuda till. Däremot gillar sambon att se på film eller tv serier. Det har jag föreslagit att dom ska göra tillsammans. Men sambon väntar på att det ska ske spontant...
  • Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2016-03-02 11:44:25 följande:
    Oj. Jag trodde de bodde flera timmar bort..

80 minuter är, faktiskt, ingenting. .

Jag kör två timmar varje gång jag hämtar min bonus en väg. Det blir fyra timmar i bil.

Min pappa bor två timmar från oss. En dag i veckan i flera år kör han och hämtar äldsta sonen så att ha kan bo hos morfar o få ledigt från förskolan en dag. Jag hämtar dagen efter.

Du får massor av förslag men du verkar inte riktugt vilja se möjligheterna.
    Oj vad långt du kör. Men sambon kan kanske välja. Vill han göra något själv med 11-åringen eller vill han att jag ska vara med och vi kör och lämnar lillen. Båda sakerna tror jag hjälper för relationen men kanske inte på en gång. Kanske krävs att man gör något några gånger om året i alla fall. 
  • Anonym (mamma)
    BioBonus skrev 2016-03-02 12:48:01 följande:
    Och vad väntar du på? 
    Vill inte vänta mer. Men är ändå osäker på om jag ska tvinga dom. Jag har ju inte sagt till 11-åringen att jag föreslagit flera saker som sambon ska göra med honom men att sambon inte vill. Om jag letar upp en film och köper chips och säger att ikväll ska ni två sitta i soffan och "mysa" så tar jag lillen så kommer min son att märka att jag tvingar sambon att göra det. Blir det bra?
  • Anonym (mamma)
    BioBonus skrev 2016-03-02 12:56:50 följande:
    För mig tog det nog minst 1,5 år innan jag och min bonus gjorde nåt bara vi två helt spontant. Däremot hade min make och jag jobbat "icke-spontant" för att få relationerna mellan oss föräldrar/bonsuföräldrar och barn att växa fram. Och där verkar inte TS riktigt vara med på tåget, hon vill att det bara ska funka. Men så är det ju inte alltid - alla klickar inte spontant med varandra.
    Nej det är ju exakt det icke spontana jag vill få till. Till att börja med. Bättre än inget. 
  • Anonym (mamma)
    Brumma skrev 2016-03-02 13:28:12 följande:
    Nej.

Ansvaret ligger främst på föräldern som väljer att leva med en partner. Särskilt om det är förälderns önskan att de skall umgås och inte partners (eller barnets).

Väljer man som förälder att "mixa" sin familj på det här sättet ligger alltid det största ansvaret på föräldern.
    Jag tar gärna ansvar. Vet bara inte hur. 
    Sambon och barnet vill definitivt att relationen ska bli bättre. Deras lösning är att vänta och hoppas och under tiden tassa på tå för varandra. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-02 13:36:04 följande:
    hahaha nej nej, Duka fram för er alla...sätt dig med dom, sedan efter mja 35 min kanske så kan du ta den lille och smita iväg till ett annat rum för att göra något.
    Tvång blir aldrig bra.
    Ja det kan jag försöka göra. Får försöka luska lite i vilka filmer dom vill se. Sonen har redan sett "allt" hos sin pappa och sambon har väldigt specifik filmsmak. Och jag är helt ointresserad. Lillen kommer skruva på sig efter 5 min och då flyger min sambo upp och tar hand om honom så det gäller för  mig att vara snabbare. Men ja, jag ska försöka!

Jag sätter ibland på barnfilm till båda barnen och sitter och tittar med dom. Trots att jag inte gillar film. Men då "känner" plötsligt inte sambon för det. Däremot sitter han gärna med sitt barn och ser barnfilmer spontant. 
Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?