• BioBonus

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:40:35 följande:
    Jag och sonen har gjort både fotobok och film tillsammans. Ja, sambon och lillen var med på filmerna också, men det var jag och 11-åringen som engagerade oss och redigerade och klippte. Skulle vara en dröm om sambon satte sig bredvid och hade synpunkter och hjälpte till. 
    Och sånt här skulle jag inte ens göra med mina egna barn *skrattar* låter fruktansvärt tråkigt i mina öron. Vad tycker din sambo är roligt att göra? Med eller utan barn?
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:51:05 följande:
    Jag skulle älska det! Både 11-åringen och framför allt sambon är riktiga hemmakatter och vill helst inte åka iväg alls. Så i så fall får jag tvinga dom. Men det kan kanske vara värt det om det hjälper. 

Tror du 15-åringen studsade av glädje i början att behöva umgås med oss en halv ledig dag ;) Men de hade kul när de väl kom iväg. 

Kör en turnering i tv-spel om de inte vill gå hemifrån? 

• BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 12:41:14 följande:
    11 åringen gillar tv spel. Sambon inte minsta intresserad. Samma med vanliga spel. Så då får jag verkligen be honom bjuda till. Däremot gillar sambon att se på film eller tv serier. Det har jag föreslagit att dom ska göra tillsammans. Men sambon väntar på att det ska ske spontant...
    Och vad väntar du på? 
  • BioBonus
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-02 12:48:46 följande:
    eh tar det 1,5 år för att det ska ske något spontant?
    För mig tog det nog minst 1,5 år innan jag och min bonus gjorde nåt bara vi två helt spontant. Däremot hade min make och jag jobbat "icke-spontant" för att få relationerna mellan oss föräldrar/bonsuföräldrar och barn att växa fram. Och där verkar inte TS riktigt vara med på tåget, hon vill att det bara ska funka. Men så är det ju inte alltid - alla klickar inte spontant med varandra.
  • BioBonus
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-02 12:59:22 följande:
    Näe så är det ju, men man får ju bjuda rill lite om man vill att det ska funka.
    Absolut. Men TS man kanske tycker att det är att "bjuda till" genom att vara trevlig och hövlig och se till att mat, tvätt, läxläsning och vardagen funkar även för 11-åringen.
    Det känns helt enkelt som om TS och hennes man (och kanske även 11-åringen) har väldigt olika uppfattning om hur deras relation bör se ut. Och TS lägger det mesta av ansvaret där det inte hör hemma.
  • BioBonus
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-02 13:07:13 följande:
    Att bjuda till är inte enl mig att behandla varandra med respekt och självklarheter så som att när man tvättar så tvättar man inte bara sitt eget utan man tvättar allas, skulle han enbart tvätta sina och övriga familjens kläder och dyl och inte 11 åringens, då hade ju något rejält felat. det är ju självklarheter, han valde ju att leva med en kvinna som har barn sedan innan, sedan kan man inte ha som krav att dom ska bli bästa bundisar, men ömsesidig respekt det kan man kräva, en bättre relation emellan dom kan man önska och jobba för.

Och hon valde att leva med en man som inte hade barn sen tidigare. 

Ömsesidig respekt verkar det ju finnas i alla fall.

• BioBonus
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-02 13:15:41 följande:
    Absolut men ansvaret ligger ändå på den vuxne som väljer att involvera sig i hennes liv där det fanns barn innan hans tid, under hans tid och ev efter hans tid.
    HAN kommer in i en färdig familj, det ligger mer ansvar på honom att få en god relation till barnen som han valt att leva med via deras mamma.
    Men familjens dynamik förändrades ju i samma stund som mamman valde att bli tillsammans med honom. Så då upphör ju den gamla familjen och en ny skapas. Att förhållandet funkar mellan mina barn och en ny sambo ligger mest på mig. Det är jag som måste vara lyhörd och stämma av på vilken nivå mitt barn och min man vill ha sin relation. Det är jag som måste vara bron dem emellan, de känner inte varandra annat än genom mig, så då får ju jag se till att de hittar gemensamma beröringspunkter. Att sen min man är villig att lära känna mitt barn om han blir tillsammans med mig tar jag för givet, och behandla det med hänsyn och respekt. Men jag tar inte för givet att han ska göra en massa saker med barnet, det är bara ett plus. Jag tar inte ens för givet att de ska ha en egen relation som inte går genom mig. Precis som du själv skrev - det kan man önska, men inte kräva.
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 13:34:41 följande:
    Nej det är ju exakt det icke spontana jag vill få till. Till att börja med. Bättre än inget. 
    Men DU måste vara med i icke-spontana!! Det handlar inte om att du ska kedja fast dem i soffan och tvinga dem att "mysa" tillsammans. Det handlar om att NI ska göra saker tillsammans och ha roligt där och då! Och kanske får du nöja dig med det - att deras relation aldrig kommer bli så varm och mysig som du vill ha den.
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 13:34:41 följande:
    Nej det är ju exakt det icke spontana jag vill få till. Till att börja med. Bättre än inget. 
    Men DU måste vara med i icke-spontana!! Det handlar inte om att du ska kedja fast dem i soffan och tvinga dem att "mysa" tillsammans. Det handlar om att NI ska göra saker tillsammans och ha roligt där och då! Och kanske får du nöja dig med det - att deras relation aldrig kommer bli så varm och mysig som du vill ha den.
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 13:39:21 följande:
    Jag tar gärna ansvar. Vet bara inte hur. 
    Sambon och barnet vill definitivt att relationen ska bli bättre. Deras lösning är att vänta och hoppas och under tiden tassa på tå för varandra. 

Du har fått massor med bra tips här i tråden så jag hoppas det löser sig för dig.

Men tänk på att deras relation kanske inte blir mer intim än så här (men ni gör åtminstone en massa kul saker tillsammans) och då måste det avra ok det med.

• BioBonus
    Brumma skrev 2016-03-02 13:47:06 följande:
    Jag o min bonusdotter har ägnar massor av kvällar åt filmer hon "måste" se. Vi började alla tre med "kultfilmer" o sedan gick jag o hon över till mer "tjejiga" filmer. Ni kanske kan göra ngt liknande?

Tillåter du sonen att titta på the hobbit tex?

Där har du tre filmer som skall avnjutas. Så är du tvungen att natta liten mitt i ;)

Gillar sambon harry potter? Mängder av filmkvällar ;)
    *skrattar* Så har vi också torterat våra stackars barn. Allt från Sagan om ringen, till Warriors (när de blev äldre). Sen har även de äldsta satt ihop en lista med "måste-filmer" för den yngsta. Som Disneyfilmer som kom när de var mindr (Eldorado, Småkryp etc) och typ Sällskapsresan. Och sen har vi tittat tillsammans. Det är fascinerande hur underhållande och urusel en film som Snuten i Hollywood kan vara efter 30 år :)
  • BioBonus
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-02 13:56:52 följande:
    hahahahaah, du är roande, jag tycker att båda vuxna har ett ansvar att få alla i familjen att trivas.
    Fast det är inte helt lätt att hänga med i vad du menar. 

Du skrev i inlägget om den "färdiga familjen" att
    "HAN kommer in i en färdig familj, det ligger mer ansvar på honom att få en god relation till barnen som han valt att leva med via deras mamma."

Det kan inte jag heller tolka på något annat sätt än att du lägger ett större ansvar på mannen än på kvinnan i det här fallet. 
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 14:03:28 följande:
    Han har sett alla dom filmerna hos sin pappa. Han kan kanske tänka sig att se om dom även om han inte jublar. Sambon är mest motsträvig. Han vill gärna se dom filmerna men bara när han känner för det spontant. Det funkar inte om sonen ska upp och gå i skola dagen efter tycker jag t.ex. Därför föreslog jag det på sportlovet, men då kände han inte för det. 
    Finns det något av våra alla förslag som du tycker är bra? Måste säga att du låter lite mer än lovligt negativ och "åh, det skulle ju aldrig funka för ...." och så tusen olika ursäkter varför hela ansvaret ligger på din sambo.
  • BioBonus
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 15:03:05 följande:
    Jag skrev ju att det var exakt det jag föreslagit (med filmerna) på sportlovet. Men sambon kände inte för det just den veckan. Jag får försöka igen

OK. Då får du försöka något annat. 

Om jag skulle känna tvånget och kravet på mig att bonda och mysa med vilket barn som helst så skulle jag till slut sparka bakut ordentligt. Du får skifta fokus från vad du vill att han ska göra till vad du kan göra för att ni ska ha kul allihop. Även om det inte är bara de två som du så gärna vill, utan ni alla tillsammans. 

Och kanske vara nöjd med att de har en fungerande relation som det är idag även om de inte är bästisar och bundisar. Det kunde vara så otroligt mycket värre.

Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?