Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?
Anonym (mamma) skrev 2016-03-04 09:52:05 följande:
Om ni har en bra relation är det ju utmärkt. Problemet för oss är ju att dom obekväma och nervösa i varandras sällskap. Sonen tror att han gjort fel bara sambon tittar på honom och sambon vågar inget säga. Därav säger han bara det han måste. Typ plocka upp dina kläder. Skulle dom sitta och lägga pussel tänker jag att det kanske naturligt skulle komma lite småprat.
Lika starkt känner jag att det är ditt ansvar att ta tag i det här och skydda din äldste son. Det här är hans hem och enda trygghet, han ska inte behöva vara som på nålar i sitt hem för att din man så lätt blir irriterad på honom. Tänk dig själv om din man såg på dig och behandlade dig som han gör med din son. Om du blev behandlad dagligen på det viset. Hur skulle du må av det?
Ärligt talat tycker jag ni behöver prata med någon utomstående för tips och råd om hur ni ska fungera som en familj. Så någon kan säga till din man att sluta komma med fåniga ursäkter och istället visa någon slags omtanke. Jag tycker också det är viktigt att du pratar med din son om att det inte är hans fel att situationen är som den är, för så känner han garanterat och det är förödande för hans självkänsla och framtid.
Hårda ord, men du tillåter en situation som potentiellt skadar den ena av dina söner. Jag vill dig inget illa med dessa ord, tvärtom, men känner innerligt att du faktiskt måste ta tag i detta. Men inte genom att kräva att de gör saker på egen hand, utan att kräva att din man börjar bete sig som en vuxen och visar intresse och omtanke om det andra av de två barn han delar hem och vardag med.