Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?
Ts, jag har inte läst hela tråden så detta kanske redan sagts.
Jag kan förstå både din önskan och din olust och förstår att du vill att ni jobbar på en förbättring.
Den är dessutom fullt möjlig!
Men det jag tror att väldigt många bonusrelationer brister på är att bioföräldern lämnar över ansvaret till barnet och den nya partnern. Det blir sällan bra. Den enda anledningen till att nya partnern och barnet ens befinner sig i på samma plats är bioföräldern. Den som har mest kunskap om barnet är föräldern, länken är föräldern, den som behöver få det att funka är föräldern.
Då blir det konstigt när föräldern går åt sidan och förväntar sig/hoppas på att övriga kommer överens och skapar åtminstone ett minimalt band.
Det naturliga och korrekta måste vara att föräldern kommer med förslag som kan fungera och åtminstone till en början finns med som en länk.
Det ligger i allas intresse att relationerna blir så goda som möjligt och i värsta fall iaf ok.
Funkar det inte blir föräldern tvungen att antingen avsluta relationen eller svika sitt barn.
Alltså borde föräldern verkligen vara mån om att vara med och skapa goda förutsättningar.
Det är inte schysst att lämna över ansvaret helt på den nya partnern.
Mitt tips är att du tänker om, fundera på aktiviteter din son kan gilla. Helst sånt som både sonen och din man gillar men framförallt din son. Eller testa något som är nytt för alla, då kanske ni kan skratta tillsammans åt det och nni får nya, gemensamma minnen.
Men se till att du är med, du är länken, du är den gemensamma nämnaren.
Prata individuellt med din man, gör det samma med din son. Bekräfta var och en av dem i deras känslor och berätta att du vill jobba för en förbättring. Att du är villig att dra det tyngre lasset men att du önskar att han hjälper till i form av ett öppet sinne.