Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?
Min sambo tycker att han försökt jättemycket men att allt han gör blir fel. Jag pratade med honom igår och då sa han att dom hade tittat på massor av filmer tillsammans på jullovet. Det har jag inget minne av. Så vi har lite olika bild. Tror han har gett upp nu och därav undviker sonen.
Min son är väldigt känslosam och blir sur och tvär och gnällig snabbt. Det har min sambo väldigt svårt för. Också väldigt nära till skratt och allt annat än långsint. Vi jobbar på det och jag tror det blir bättre med åren.
Jag låter hellre min sambo uppfostra sin son, jag orkar inte vara nån som ska tjata, det är hans uppgift som förälder, men självklart säger jag till om det är nåt som berör mig direkt. Vi har också barn gemensamt och det är stor skillnad på egna och andras barn. Mina barn är nyfikna och intresserade av vad jag gör, står jag i köket och hackar morötter kommer de snabbt fram och vill vara med. Hans barn frågar på sin höjd vad det blir för mat och går sen och väntar på att det ska bli klart. Inte ett särskilt sympatiskt beteende men det är så hans föräldrar har behandlat honom. Jag har tidigare försökt att få honom att vara med och hjälpa till men det tar oerhört mycket energi att dels lära honom nåt han aldrig gjort förut, dels att motivera honom att vara med och hjälpa till.
Men jag har ändå likt dig brottats med detta att jag borde göra nåt med bonusbarnet för att få bättre kontakt och nu när han är tonåring kan jag säga att det är lättare att komma på saker att göra med en elvaåring som fortfarande behöver gå med en vuxen än med en tonåring som helst bara vill vara med sina kompisar, så om det är så att din sambo faktiskt skulle vilja göra något ihop med din son på tu man hand så ska han nog inte bara vänta på bättre tider, tiden går ganska fort ibland. Men som andra redan har sagt kanske denna önskan ligger mer hos dig och det är bra att du tar reda på vad din sambo och din son tycker och tänker.