• Ess

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

Jag har aldrig gjort något med hans barn själv, jag har inget intresse av det. Vi klickar inte som personer och vi har absolut inget alls gemensamt. 
    Nu som vuxna växlar vi några artighetsfraser, sen har vi inget mer att säga varann.
    Hade min man lagt på mig att vi skulle få en bra relation och göra saker tillsammans, så hade det nog blivit en direkt kollision rätt snabbt. Vi gick parallellt med varann, och det var bra nog.

Vill du att de ev ska få en närmre relation så gör saker allihop, tex som du skrev med badet att du och den lille gick upp tidigare och de andra två var kvar.
    Finns det något annat där du kan fejka att du tex fryser och får gå ifrån med den lille ett tag?
    Du har ett stort ansvar om du vill att deras relation ska bli bättre, för du är den enda länken mellan dem. Utan dig så hade dom nog båda gått åt varsitt håll.
    Jag tror inte att det kommer att funka om du tex skickar ut dem själva för att spela fotboll. Jag tror det är mer effektivt om ni gör något allihop och sen du hittar på en anledning till att lämna dem ensamma med aktiviteten en stund. De kanske aldrig kommer att få den nära relation som du önskar att de haft, men den kan ju kanske åtminstone förbättras lite.

• Ess
    Anonym (B) skrev 2016-03-03 09:29:17 följande:

Jag umgås aldrig med min bonus på tu man hand. Har aldrig sett det som något konstigt eller ett problem :/
    Jag har också ett barn sedan tidigare och min man har en bra relation med henne men han umgås inte heller med henne på det sättet.

Jag har helt ärligt inget intresse av att umgås ensam med hans barn. Hittar vi på något så gör vi det alla 4 tillsammans.

Det har jag aldrig heller gjort för vi har inget gemensamt alls, så det hade bara blivit stelt och tråkigt. Gjorde vi något så var vi allihop.
    När vi var ensamma hemma så gjorde jag mitt och de satt antingen hemma eller var med en kompis.
  • Ess
    Påven Johanna skrev 2016-03-03 13:33:30 följande:
    Och en inställning som den där hade varit en direkt vattendelare för min del. För övrigt är det i mitt tycke en enfaldig attityd. Hur behöver du göra det? Vore du hemlös annars alltså?

När jag läser vittnesmålen här ovan om hur lite givande det är att umgås med bonusbarnen så infinner sig en undran om ni som känner så inte tycker att det är väldigt otillfredsställande att leva ihop med människor (ja, barn och tonåringar är också människor) som ni känner så för? Jag skulle aldrig ägna en så stor del av liv och tid under samma tak som människor jag inte hade roligt tillsammans med, och som jag inte kände eller ville känna. 

Fattar inte hur man kan nöja sig med en så ofullständig tillvaro. 
    Det beror ju på hur mycket man "lever ihop" med dem. Vv eller heltid hade jag aldrig stått ut med dem. Men vh och lov, dessutom var det inte speciellt lång tid kvar innan umgänget skulle upphöra. Även om det var drygt när man stod i det, så var det ändå en väldigt kort period i det stora hela.
  • Ess
    Påven Johanna skrev 2016-03-03 16:48:40 följande:
    Av vad jag läser på Familjeliv så är det ju väldigt många som lever med bonusbarn varannan vecka och som känner som av flera beskrivs i den här tråden. I några fall verkar det till viss del vara någon sorts sur eftersmak efter att med liv och lust och av kärlek till mannen har kastat sig in i ett förhållande till barnen som visat sig saknat täckning när smekmånaden var över eftersom inga reella känslor för barnen fått tid på sig att i lugn och ro växa fram på ett genuint sätt. I många fall verkar det helt saknas sans och balans.

Jag har läst om kvinnor som påstår sig älska sina bonusbarn efter någon månad bara för att ytterligare månader senare i stället avsky dem. Nu senast såg läste jag någon tråd där en biomamma skrev om sitt ex som haft deras barn varannan helg men som nu när han flyttat samman med en ny skulle ha dem varannan vecka. Den nya kvinnan hade i sin tur fem barn... Jag skulle kunna sätta en arm på att det är dömt att gå åt helvete, till stort elände för barnen förstås. 

I den här trådstarten är fallet ett annat. Här rör det sig om en flegmatisk karl vars intresseområden inte sträcker sig längre än det egna barnet och de filmer han vill se när han vill se dem. Ointresserat och slött och inte till gagn för familjen där ts större son blir en outcast. Här handlar det ju inte om en man som tagit på sig eller blivit tvungen att ta på sig ett för stort ansvar. Tvärtom. Att inte ens kunna/vilja samtala med någon man faktiskt bor tillsammans med är ju ett monumentalt misslyckande som den vuxne förstås är ensam ansvarig för. 
    Har man inga barn själv och aldrig haft något intresse för barn, så är det helt omöjligt att veta vad man ger sig in på. Där borde föräldern tänka till lite speciellt om hen vill att partnern ska ta aktiv del. Jag har svårt att se en person utan barn, flytta ihop med mig som har tre. Speciellt om jag haft dem på hel eller halvtid, efter en vecka hade han sprungit för livet...........

Jag tror inte heller att det kommer att hålla. Har man redan fem barn så är frågan hur intresserad man är av att få ett sjätte att ta hand om. Med tanke på att han haft vh tidigare så är det rätt tydligt vem som ansvaret kommer att ligga på.
    Är barnet sen inte vant vid att ha syskon, så kan det bli en alldeles för stor omställning att bo så mycket med hennes fem. Hennes reagerar nog inte så mycket på det, eftersom de redan är vana att vänta på sin tur och att alltid ha folk runt sig.

Jag är inte helt säker på att ts son känner sig utanför. Han har sin mamma han vänder sig till, när det lille vänder sig till sin pappa. 
    Sen känner jag igen det där obekväma, när man kan skära tystnaden med kniv så tjock den är. Men vi träffades inte så ofta, i alla fall en del av det obekväma borde släppt om vi bott ihop mer.
    Ts man verkar va introvert, om man läser hennes inlägg så har han alltid varit så. Så jag undrar vad hon egentligen trott skulle hända när dom flyttade ihop, att han skulle blomma upp och bli något han inte var innan heller?
    Är sen inte sonen den påstridiga typen heller, så är risken stor att dom hamnar som dom gjort nu. I ett stilla obekvämt accepterande.

Jag satt faktiskt och funderade här, för jag är inte utåtriktad själv. De barn som jag fått bäst relation till är de som varit väldigt påstridiga och inte gett sig trots att de fått enstaviga svar och att jag troligen sett ut som om jag önskade dem åt skogen. Efter ett tag så har jag kommit på mig själv med att titta efter dem och själv börja prata när de kommit.

Det du skrev med tapetseringen tror jag var en väldigt bra ide, för då fick de göra nåt tillsammans samtidigt som du ändå var närvarande och kunde starta upp samtalet igen om det falnade. Det hade nog kunnat funka hos ts också.
Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?