• Anonym (...)

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

Han har väl helt enkelt ingen vilja att ha en närmare relation. Många bonusföräldrar tycker att det är jobbigt nog att leva i en påtvingad relation för det är det med andras barn.

• Anonym (...)
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-01 23:35:15 följande:
    Så är det väl. Tycker du att jag bara borde acceptera det?
    Om bioföräldrar visste vilken uppoffring det är att leva med bonusbarn skulle de vara tacksamma istället för att tro att det är en ära att bo med deras barn. Jag tycker att du ska vara nöjd med att "det funkar". Om några år är det inte säkert att det gör det..
  • Anonym (...)
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 00:01:07 följande:
    Finns det inget jag kan göra för att det ska fungera bättre?
    Ja sluta att lägga ansvar på din sambo för att göra relationen bättre. Han har nog mer behov att få en "paus" från bonusen än att dessutom behöva umgås på tu man hand..
  • Anonym (...)
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 07:28:36 följande:
    Vem ska ta ansvar? Dom umgås aldrig på tu man hand så hittills har han aldrig behövt det. Han får paus 3 dagar varannan vecka då sonen är hos sin pappa. Ibland mer. Vad mer kan jag Göra? Vill gärna ha tips.
    Du skrev att ansvaret för att göra relationen bättre borde ligga på din sambo och att han borde ta intiativ att göra något tillsammans bara dom två. Bor man med andras barn så är han nog ganska "fed up" redan på bonusen och har därför ingen lust till mer ansvar/umgänge osv. Jag skulle tro att dina krav på det snarare kommer att öka motviljan.
    Dessutom blir din son tonåring snart. Då kan det lätt gå från jobbigt till totalt outhärdligt att bo under samma tak som andras barn.
    Så jag skulle tipsa om att det bästa du kan "göra" är att vara glad att det funkar och inte pracka på din sambo mer umgänge när det redan är uppenbart att han inte verkar sådär jättecharmad av ditt barn..
  • Anonym (...)
    Brumma skrev 2016-03-02 09:58:02 följande:
    Du tror inte det kan hämma?

Det tar ett tag att växa. Det kan ta flera år innan man trivs ihop, ngt BioBonus vittnar om här ovan. Om man då förbjuder personen att säga till i sitt eget hem... Jag skulle nog vilja kalla det en STOR bidragande orsak till att det inte blir spontana aktiviteter ihop.

Det tog ett tag för mig o min bonus att vara spontana med varandra också, trots att vi klickade direkt och trots att hon var så liten. Men det hjälpte när min sambo sa till mig att "detta inte kommer funka om du inte säger ifrån när hon gör ngt du inte tycker hon ska glra". Dvs han bjöd in mig att "uppfostra" henne. Annars vete fasen om vi umgåtts som vi gjort. Jag hade inte varit bekväm med att sticka iväg med ett barn - eller ens kolla film ihop, när jag vet att jag annars inte får vara delaktig..

Helt ärligt så tror jag ibte det kommer fungera att de hittar på saker om du har satt ett sådant krav.
  • Anonym (...)
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 15:03:05 följande:
    Jag skrev ju att det var exakt det jag föreslagit (med filmerna) på sportlovet. Men sambon kände inte för det just den veckan. Jag får försöka igen

Du kanske kan försöka att ändra deras DNA så att de blir biosar..

Nej men ärligt. Sluta att försöka manipulera ihop människor som inte vill. Det kommer aldrig sluta bra. De är redan ihoprackade mer än vad de verkar vilja..

• Anonym (...)

Är lite nyfiken på varför du så gärna vill att deras relation ska bli bättre när det redan funkar? Är du inte rädd för att göra allt värre? Skulle min sambo prata med mig om att jag skulle anstränga mig för hans barn skulle jag dragit direkt. Att behöva bo med dom var illa nog..

• Anonym (...)
    Anonym (sorgligt) skrev 2016-03-03 13:25:38 följande:
    Du tycker du att det låter som det fungerar, Men en karl som surar och ignorerar? 

Det är väl inte så konstigt att man vill att det ska fungera mellan personer som bor under samma tak? 
    Enligt ts så funkar det.
  • Anonym (...)
    Påven Johanna skrev 2016-03-03 13:33:30 följande:
    Och en inställning som den där hade varit en direkt vattendelare för min del. För övrigt är det i mitt tycke en enfaldig attityd. Hur behöver du göra det? Vore du hemlös annars alltså?

När jag läser vittnesmålen här ovan om hur lite givande det är att umgås med bonusbarnen så infinner sig en undran om ni som känner så inte tycker att det är väldigt otillfredsställande att leva ihop med människor (ja, barn och tonåringar är också människor) som ni känner så för? Jag skulle aldrig ägna en så stor del av liv och tid under samma tak som människor jag inte hade roligt tillsammans med, och som jag inte kände eller ville känna. 

Fattar inte hur man kan nöja sig med en så ofullständig tillvaro. 
    Självklart får jag ut något av det. Kärleken till sambon överväger det jobbiga och vetskapen att det inte är förevigt underlättar.
  • Anonym (...)
    Påven Johanna skrev 2016-03-03 16:48:40 följande:
    Av vad jag läser på Familjeliv så är det ju väldigt många som lever med bonusbarn varannan vecka och som känner som av flera beskrivs i den här tråden. I några fall verkar det till viss del vara någon sorts sur eftersmak efter att med liv och lust och av kärlek till mannen har kastat sig in i ett förhållande till barnen som visat sig saknat täckning när smekmånaden var över eftersom inga reella känslor för barnen fått tid på sig att i lugn och ro växa fram på ett genuint sätt. I många fall verkar det helt saknas sans och balans.

Jag har läst om kvinnor som påstår sig älska sina bonusbarn efter någon månad bara för att ytterligare månader senare i stället avsky dem. Nu senast såg läste jag någon tråd där en biomamma skrev om sitt ex som haft deras barn varannan helg men som nu när han flyttat samman med en ny skulle ha dem varannan vecka. Den nya kvinnan hade i sin tur fem barn... Jag skulle kunna sätta en arm på att det är dömt att gå åt helvete, till stort elände för barnen förstås. 

I den här trådstarten är fallet ett annat. Här rör det sig om en flegmatisk karl vars intresseområden inte sträcker sig längre än det egna barnet och de filmer han vill se när han vill se dem. Ointresserat och slött och inte till gagn för familjen där ts större son blir en outcast. Här handlar det ju inte om en man som tagit på sig eller blivit tvungen att ta på sig ett för stort ansvar. Tvärtom. Att inte ens kunna/vilja samtala med någon man faktiskt bor tillsammans med är ju ett monumentalt misslyckande som den vuxne förstås är ensam ansvarig för. 
    Har man inte en kristallkula så är det ganska svårt att veta hur allt kommer att utveckla sig och man kan omöjligt veta hur jobbigt det är att bo med andras barn innan man varit där. Oftast kommer problem från oväntat håll och när de dessutom fått gemensamma barn är de försent att bara packa och dra. Det är därför de flesta som varit bonusfamiljer med facit i hand säger aldrig mer..
  • Anonym (...)
    Påven Johanna skrev 2016-03-03 21:22:02 följande:
    Gött. Där sitter du och är lite allmänt artig om det verkar som om styvbarnet vill berätta något. Låter som om det är många som lever i något slags självpåtaget gisslandrama. 
    Haha :) Lite så ja och helt ovetandes om vad de gav sig in på..
  • Anonym (...)
    Påven Johanna skrev 2016-03-03 21:24:20 följande:
    Ja, det verkar vara otroligt många som har väldiga svårigheter att förutse, planera för, sätta sig in, ta reda på, försöka förstå eller något liknande alls. Livet verkar bara drabba dem på ett nedslående sätt som en oväntad projektil rakt i pannan. 
    När man inte har egna barn är det väldigt svårt. Jag skällde ut folk som sa att de aldrig skulle kunna tänka sig att leva med andras barn innan jag förstod vad de menade.
Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?