Inlägg från: Påven Johanna |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

Vi har alltid umgåtts mycket i vår familj och även med varandras barn. Ett axplock: i vardagen har vi pratat, lagat mat tillsammans, spelat spel, läst högt för varandra, lekt (när de var mycket mindre än de är nu), köpt hund och tillsammans gått på diverse kurser, haft filmmaraton i soffan, gjort utflykter, bowlat varje vecka, gått på bio och opera och lekland och utställningar och caféer och restaurang och spa och mässor så vidare i all oändlighet. Vi har skrivit böcker och låtit trycka dem. Vi har haft och har mycket kul!

Vi har rest utomlands massor tillsammans, övningskört med samtliga barn, skjutsat, hämtat, lämnat, nöjesåkt bil, tåg eller buss och sett vart vi hamnat, varit många lata sommarveckor på lantstället, umgåtts med släkten när det passat, och haft tjog av kompisar med oss (alla trevliga) på både resor och vistelser på lantstället. Vi har kramats och skrattat och haft en lång rad gemensamma projekt. Vi har också haft vansinnigt många enskilda projekt som vi stöttat varandra med liv och lust i. Vi känner oss väldigt engagerade i varandra och vi tycker enormt mycket mycket mycket om varandra. 

• Påven Johanna
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 09:24:35 följande:
    11 åringen kan ensam gå till lekparken med lillen. Han kan tycka det är lite kul att få det ansvaret. Eller med en kompis för att sitta och hänga och snacka. Men han följer inte egentligen frivilligt med om vi vuxna går tid med lillen. Han är för stor för de lekplatser som finns här i närheten. Det jag menar är att sonen och bonuspappan skulle göra något som är anpassat för 11-åringen. 
    Äventyrsbad, laser dome, skidåkning, curling, bowling, spela spel, datorspelsturnering - kanske skulle något av detta gillas av 11-åringen? Finns det någon far- eller morförälder som kan passa det lilla barnet så att du och din man tillsammans med 11-åringen kan göra något i den stil jag föreslog här?

Jag håller med de som säger att det inte går att ställa krav på annat än artighet och hövlighet men själv hade jag inte varit intresserad av att mina barn skulle - under många år - leva tillsammans med en person som bara lyckades uppbåda någon sorts artig och i grunden ointresserad fasad. Jag önskade dem betydligt bättre än så och hade i din situation inte gott vidare med en relation till en människa som misslyckades med att skapa ett eget fungerande och nära band till mina barn. Min man och mina barn och jag och min mans barn har egna välfungerande och kärleksfulla relationer till varandra och det ser jag för min del som ett minimum om man tänker sig att dela varandra vardag under samma tak. Träffas man när hemmaboende barn är i äldre tonåren får man mest troligt en annan relation, men att inte vilja anstränga sig för den ser jag som en väldigt besvärande omständighet som skulle fått mig att välja bort sammanboende. 

Hur mycket har du hjälpt dem att hitta varandra? 
  • Påven Johanna
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 10:11:09 följande:
    Nej barnpassning har vi inte tänkt på. Ibland är barnen hos mina föräldrar, men dom bor långt borta så då åker båda barnen dit och sover över när det är lov. Lillen har aldrig varit borta själv. Sambons föräldrar har aldrig varit barnvakt.

Jag tycker att jag har försökt hjälpa genom att komma med förslag och även leda in dom på samtal jag vet att båda är intresserade av. Om 11-åringen frågar mig något kan jag säga att det vet jag inte riktigt och sedan upprepa frågan till sambon så att dom två får prata om det. Det funkar ganska bra. 

Fler tips för att hjälpa dom?
    Det tycker jag att du gör bra. Men det är klart att det finns fler sätt. Ett är som jag och andra redan föreslagit, att du och din sambo gör något med bara 11-åringen. Det måste ibland till större saker för att man ska kunna odla sina minnen runt något man gjort, och minnen är ett kitt mellan människor. Alla teambildande aktiviteter är bra. Klättra på klättervägg, samarbeta kring något problem. Till och med skapa ett problem som du inte kan vara med att lösa utan som måste avhjälpas av de två är bra. 

Själv slet jag ner en tapet från köksväggen när jag och min man var nya. Sedan fick jag påpassligt nog väldigt ont i ryggen och blev tvungen att pysslas om och få många chokladbollar av flera av barnen medan min man och min äldsta (och lite försiktiga och blyga dotter som är vansinnigt duktig på att måla) först gjorde en stor väggmålning som alla signerade på bästa grafittivis innan de och min bonusson åkte och valde tapeter som de sedan tapetserade med. Värsta snackisen i alla år. "Kolla tapeten, där under är vår väggmålning! kommer ni ihåg..?"

Nu behöver man ju inte slita ner tapeter, men jag tror för min del att det är bra att hitta på saker där man inte själv sitter på den största kunskapen. Om det sedan är svampplockning, danskurs, lära sig ett språk tillsammans, eller varför inte hitta på ett eget eller något annat kan kvitta. Men det är klart - finns det inte något intresse från den vuxnes sida så kommer det att falla oberoende av vad man än hittar på som är tänkt att foga relationerna samman. 
  • Påven Johanna
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 10:32:12 följande:
    Det jag sett är att det blivit konflikter när han gör det. 11-åringen tar väldigt illa vid sig och hamnar i försvarsställning. Han vill verkligen göra allt perfekt och är redan nervös och orolig att göra fel. Om han spiller ett par droppar på bordet när bara jag är hemma kan han strunta i det. Lillen kladdar ju alltid, så jag torkar ju ändå bordet när vi dukat av så jag tycker det är helt ok. Men om sambon är hemma torkar sonen upp direkt för han är rädd att få en kommentar eller blick. Det beror inte alls på att sambon skäller på honom utan mer att relationen är spänd. 

Om jag skäller eller tar ett allvarligt samtal eller tjatar på 11-åringen så är vi ju vänner och kramas och skrattar tillsammans en timme senare. Eller i alla fall kramas och pratar ut vid läggdags. Men om dom inte har den relationen att dom kan göra det så tycker jag det är fel att skälla eller klaga på ett barn.

Men jag ska kanske fråga sambon igen om han tycker att det skulle kännas bättre om han kan säga ifrån och uppfostra mer. 
    Jag är inne på din linje vad gäller regler och tillrättavisningar. Det är klart att det skulle bli oerhört olyckligt om det var allt som din son fick höra från din sambo. Ska han vara med och säga till din son - utan att ha en välfungerande relation till honom - så tycker jag att du ska säkerställa att han för varje sak han säger till om ser till att ha sagt eller säga i alla fall två positiva saker. 

Går det att avdramatisera spänningen genom att prata öppet om hur det känns för dem? Kan du sätta ord på det åt dem?

"Jag tycker att det ser ut som om du blir ängslig över att X ska bli irriterad över att du spillde, är det så? X - blir du irriterad över om Y råkar spilla? Själv spillde jag ganska mycket när jag var 11, armarna levde nästan sitt eget liv. Hur var det för dig, X? Spillde du ofta?"

"Här hemma tycker jag att det är skönt att känna det som att jag kan vara mig själv hela tiden. Hur känner ni? Vågar du vara dig själv? Om inte, hur ska vi göra för att det ska bli så? Hur känner du, Y, hur skulle du vilja att det fungerade här hemma? Om vi skulle kunna förbättra något, vad skulle det vara då? Och du X, håller du med? om inte, vad är ditt förslag?"
  • Påven Johanna
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 10:41:55 följande:
    Jag ska föreslå det. Men jag vet inte var vi ska få barnvakt ifrån. Vi har som sagt aldrig det. Dessutom gillar inte min sambo laserdome. Bowling känns fel, för det skulle lillen älska att vara med på. Det jag kan komma på är att åka och fiska som båda gillar. Men det tycker jag själv är rätt trist, så känns lite dumt att skaffa barnvakt och jag ska följa med på det. Bio är också bra för där är det svårt att hitta en film som passar båda barnen. Sambon föredrar dock att se filmer hemma. 

Men nära relation betyder inte att man går in och skäller och klagar utan att ge något positivt. Jag satte inga restriktioner innan jag märkte att det blev problem. Men jag ska ta upp det och höra vad han tycker.
    Gör en fotobok tillsammans. Det är roligt och engagerande och sammanlänkande.

Det verkar lite fattigt att bara kunna komma på fiske som enda grej att göra. Det finns ju miljarder grejer att ta sig för, och mycket är väl ännu oprövat. Det kan ju finnas hur mycket som helst som de kan komma att uppskatta men som de ännu inte vet om att de gillar. 

Gör en egen film i stället för att se på en. Skriv manus, klä ut er, spela in - väldigt roligt!
  • Påven Johanna
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:24:33 följande:
    Men vi gör ju saker alla 4, men det blir inte att dom pratar mer för det. Utan snarare att vi delar upp oss pga barnens åldersskillnad. Ofta trivs jag bättre att göra saker själv med barnen för då håller dom två ihop och leker tillsammans. Är sambon där blir lillen jättepappig och 11-åringen drar sig undan. 
    Hur gammal är lillebror då? Är han inte stor nog att kunna föra ett samtal med? Det måste han väl vara i och med att han gärna vill bowla? Nog har du väl något att locka honom med som gör att han kan fördra ditt sällskap under en stund på en familjeaktivitet? Och drar sig 11-åringen undan så se till att dra in honom igen då? Så omöjligt är det ju verkligen inte, men det du beskriver är ju inget som löser sig av sig självt - då hade det ju gjort det under de år ni varit tillsammans. Alltså måste du dra det tyngre lasset för att få till en bra situation, men om du bara ser hinder överallt så kommer det i sin tur innebära att ingen av er löser den här situationen och det är ju synd, främst för 11-åringen. 
  • Påven Johanna
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:34:41 följande:
    Ja jag ställer upp på vad som helst om det hjälper. Kommer dock ha väldigt svårt att övertala sambon att vi ska skaffa barnvakt för en sådan sak. Han vill helst inte vara borta från sin son en sekund. Och de enda vi haft som barnvakt är mina föräldrar och då är det 80 min i bil för att lämna och 80 min för att hämta. Sambon kommer inte att tycka att det är värt det. 

I uppfostran är jag som person lite mer låt gå än sambon när det gäller sådana saker. 
    Be föräldrarna komma till er då? 
  • Påven Johanna
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:40:35 följande:
    Jag och sonen har gjort både fotobok och film tillsammans. Ja, sambon och lillen var med på filmerna också, men det var jag och 11-åringen som engagerade oss och redigerade och klippte. Skulle vara en dröm om sambon satte sig bredvid och hade synpunkter och hjälpte till. 
    Vad gjorde din sambo medan ni sysselsatte er med det då? Du beskriver honom (i alla å ena sidan) som en engagerad person, men det kanske kan vara bra att definiera vad du menar med det och vad det engagemanget egentligen innehåller? Gillar han den sortens aktiviteter alls? Eller är det fiske, lek med sonen (lego?), film i soffan och kanske något mer som han tycker är bra?
  • Påven Johanna
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 13:32:34 följande:
    Vill inte vänta mer. Men är ändå osäker på om jag ska tvinga dom. Jag har ju inte sagt till 11-åringen att jag föreslagit flera saker som sambon ska göra med honom men att sambon inte vill. Om jag letar upp en film och köper chips och säger att ikväll ska ni två sitta i soffan och "mysa" så tar jag lillen så kommer min son att märka att jag tvingar sambon att göra det. Blir det bra?
    Men varför vill du göra så? Varför inte i stället lägga den lille (som du inte verkar vilja avslöja ålder på, eller?) och låta 11-åringen vara uppe sent med dig och din sambo medan ni ser något som ni enats om att kolla på, eller spelar spel/kort/tv-spel? Ni kanske kan baka något också, eller göra/köpa en pizza som ni äter till kvällsmyset?
  • Påven Johanna
    Anonym (...) skrev 2016-03-03 12:57:55 följande:

Är lite nyfiken på varför du så gärna vill att deras relation ska bli bättre när det redan funkar? Är du inte rädd för att göra allt värre? Skulle min sambo prata med mig om att jag skulle anstränga mig för hans barn skulle jag dragit direkt. Att behöva bo med dom var illa nog..

Och en inställning som den där hade varit en direkt vattendelare för min del. För övrigt är det i mitt tycke en enfaldig attityd. Hur behöver du göra det? Vore du hemlös annars alltså?

När jag läser vittnesmålen här ovan om hur lite givande det är att umgås med bonusbarnen så infinner sig en undran om ni som känner så inte tycker att det är väldigt otillfredsställande att leva ihop med människor (ja, barn och tonåringar är också människor) som ni känner så för? Jag skulle aldrig ägna en så stor del av liv och tid under samma tak som människor jag inte hade roligt tillsammans med, och som jag inte kände eller ville känna. 

Fattar inte hur man kan nöja sig med en så ofullständig tillvaro. 
  • Påven Johanna
    Ess skrev 2016-03-03 16:11:55 följande:
    Det beror ju på hur mycket man "lever ihop" med dem. Vv eller heltid hade jag aldrig stått ut med dem. Men vh och lov, dessutom var det inte speciellt lång tid kvar innan umgänget skulle upphöra. Även om det var drygt när man stod i det, så var det ändå en väldigt kort period i det stora hela.
    Av vad jag läser på Familjeliv så är det ju väldigt många som lever med bonusbarn varannan vecka och som känner som av flera beskrivs i den här tråden. I några fall verkar det till viss del vara någon sorts sur eftersmak efter att med liv och lust och av kärlek till mannen har kastat sig in i ett förhållande till barnen som visat sig saknat täckning när smekmånaden var över eftersom inga reella känslor för barnen fått tid på sig att i lugn och ro växa fram på ett genuint sätt. I många fall verkar det helt saknas sans och balans.

Jag har läst om kvinnor som påstår sig älska sina bonusbarn efter någon månad bara för att ytterligare månader senare i stället avsky dem. Nu senast såg läste jag någon tråd där en biomamma skrev om sitt ex som haft deras barn varannan helg men som nu när han flyttat samman med en ny skulle ha dem varannan vecka. Den nya kvinnan hade i sin tur fem barn... Jag skulle kunna sätta en arm på att det är dömt att gå åt helvete, till stort elände för barnen förstås. 

I den här trådstarten är fallet ett annat. Här rör det sig om en flegmatisk karl vars intresseområden inte sträcker sig längre än det egna barnet och de filmer han vill se när han vill se dem. Ointresserat och slött och inte till gagn för familjen där ts större son blir en outcast. Här handlar det ju inte om en man som tagit på sig eller blivit tvungen att ta på sig ett för stort ansvar. Tvärtom. Att inte ens kunna/vilja samtala med någon man faktiskt bor tillsammans med är ju ett monumentalt misslyckande som den vuxne förstås är ensam ansvarig för. 
  • Påven Johanna
    Anonym (...) skrev 2016-03-03 21:13:19 följande:
    Självklart får jag ut något av det. Kärleken till sambon överväger det jobbiga och vetskapen att det inte är förevigt underlättar.
    Ja, det där med kärleken till sambon har jag hört om förut, av dig och andra. Jag tycker det låter lika torftigt och oförståeligt för det. En tillvaro som ska härdas ut bara, där trösten är att det inte varar för evigt. Ja, herregud.
  • Påven Johanna
    Anonym (oxo) skrev 2016-03-03 21:18:29 följande:
    Det ingår i föräldrarollen att fråga sitt barn, det är anknytning, språkinlärning, uppfostran och gudvetallt i dialogen du har med ditt barn. Jag kan ställa den frågan till bonusen men jag har inte alls samma syfte, engagemang och tålamod för uppföljningen på frågan som till mitt eget barn. Verkar han själv däremot vilja berätta så kan vi snacka lite längre men jag är då bara allmänt artig. Vid sällsynta tillfällen kan vi ha en mer engagerad diskussion men allt beror på omständigheter och tillfälligheter, om det har hänt nåt särskilt, snarare än ett dagligt engagemang.
    Gött. Där sitter du och är lite allmänt artig om det verkar som om styvbarnet vill berätta något. Låter som om det är många som lever i något slags självpåtaget gisslandrama. 
  • Påven Johanna
    Anonym (...) skrev 2016-03-03 21:22:08 följande:
    Har man inte en kristallkula så är det ganska svårt att veta hur allt kommer att utveckla sig och man kan omöjligt veta hur jobbigt det är att bo med andras barn innan man varit där. Oftast kommer problem från oväntat håll och när de dessutom fått gemensamma barn är de försent att bara packa och dra. Det är därför de flesta som varit bonusfamiljer med facit i hand säger aldrig mer..
    Ja, det verkar vara otroligt många som har väldiga svårigheter att förutse, planera för, sätta sig in, ta reda på, försöka förstå eller något liknande alls. Livet verkar bara drabba dem på ett nedslående sätt som en oväntad projektil rakt i pannan. 
Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?