Inlägg från: Anonym (sorgligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sorgligt)

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

Låter väldigt, väldigt sorgligt att din man inte anstränger sig för att få en kontakt att fungera. Låter helt otänkbart i mina öron. Bor man i en familj engagerar man sig i sina familjemedlemmar.  Vare sig man är släkt, bio/bonus eller delar lägenhet av andra skäl. Har din man några andra sociala problem?

• Anonym (sorgligt)
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 23:48:56 följande:
    Nej, vi är lite olika. Han gillar mest att vara hemma. Jag skulle gjort helt annorlunda för jag gillar dels att planera och dels att hitta på saker.

Men känner nog att vad han än gör blir det fel och att det är bättre att inte prata med sonen. 
    Men man kan göra massor med saker hemma som bondar. Din man skulle kunna ta initiativ till att baka, bygga med lego, snickra, spela ett spel ihop. Eller lyssna på musik eller köra ett dataspel tillsammans. 

Men som du beskriver gör han inte det. Klart att din son blir tvär om de finns en vuxen i familjen som mer eller mindre ignorerar honom. 

Att skapa en god relation med ett barn är alltid den vuxnes ansvar. Den vuxne har ett ansvar att försöka förstå varför barnet reagerar som det gör i olika situationer. Den vuxne har ett ansvar att ta emot avvisanden och härbergera känslor. Och barn gör ofta så - testar nya vuxna för att se vad de går för. 

• Anonym (sorgligt)
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-03 09:26:15 följande:
    Åh jag håller helt med!!

Min sambo tycker att han försökt jättemycket men att allt han gör blir fel. Jag pratade med honom igår och då sa han att dom hade tittat på massor av filmer tillsammans på jullovet. Det har jag inget minne av. Så vi har lite olika bild. Tror han har gett upp nu och därav undviker sonen. 

Min son är väldigt känslosam och blir sur och tvär och gnällig snabbt. Det har min sambo väldigt svårt för. Också väldigt nära till skratt och allt annat än långsint. Vi jobbar på det och jag tror det blir bättre med åren.  
    Är det sonen eller mannen som du jobbar på ska bli bättre?

Har du pratat med sonen om hur han uppfattar situationen?

Har du förklarat för sonen att det inte är hans fel att bonuspappan drar sig undan? Att det är bonuspappan som har problem med sig själv? Det är jätteviktigt att du inte lägger ansvaret för att relationen inte fungerar på din son. För han har bara gjort det som man kan förvänta sig av honom - att testa den nya vuxne i familjen. Och barn har en fantastisk förmåga att ta på sig skulden när relationen med den vuxna omgivningen inte fungerar. 

Kan du få din man att ta av sig offerkoftan och uppträda lite mer vuxet i ert gemensamma hem?
  • Anonym (sorgligt)
    Anonym (...) skrev 2016-03-03 12:57:55 följande:

Är lite nyfiken på varför du så gärna vill att deras relation ska bli bättre när det redan funkar? Är du inte rädd för att göra allt värre? Skulle min sambo prata med mig om att jag skulle anstränga mig för hans barn skulle jag dragit direkt. Att behöva bo med dom var illa nog..

Du tycker du att det låter som det fungerar, Men en karl som surar och ignorerar? 

Det är väl inte så konstigt att man vill att det ska fungera mellan personer som bor under samma tak? 
  • Anonym (sorgligt)
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-03 12:28:41 följande:
    Sonen och jag pratar mycket om hur man beter sig. Vilken ton man använder osv.

Sonen vet om sina brister ( och styrkor) och att sambon tycker att det är jobbigt. Så risk finns helt klart att han känner sig skyldig.
    Precis vad jag hade på känn. Att din mans bristande ansvar och dåliga beteende projiceras på sonen. 

Det här är något du verkligen måste ta tag i. Denna typ av skuldbelägganden kan ge livslånga skador. 

Berätta för din son att du älskar honom precis som han. Att det kan vara svårt när 2 familjer ska bli en. Och att sambon har vissa svagheter som han inte rår för. Ge honom lite tips och tricks hur man hantera svåra människor. För du måste bara bekräfta honom i att sambon är svår att hantera.  
  • Anonym (sorgligt)
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-03 12:30:35 följande:
    Han tycker att han gjort allt han kan.
    Och det accepterar du? För att?
  • Anonym (sorgligt)
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-03 12:30:35 följande:
    Han tycker att han gjort allt han kan.
    Och det har allså pågått i 5 år sedan sonen var 6 år?
    Sonen måste ju ha hur mycket ilska och frustration som helst uppbyggd.

Om du tycker det är svårt - snälla sök hjälp hos kurator eller familjerådgivning!
  • Anonym (sorgligt)
    sarafamilj skrev 2016-03-09 18:16:01 följande:
    Jag tycker ärligt talat att din man låter otroligt barnslig och småelak. Han är vuxen men dominerar din sons liv genom kyla. Det är precis lika illa att skrämma ett barn genom tystnad som genom utskällning. Fy vad lågt! 

Lika starkt känner jag att det är ditt ansvar att ta tag i det här och skydda din äldste son. Det här är hans hem och enda trygghet, han ska inte behöva vara som på nålar i sitt hem för att din man så lätt blir irriterad på honom. Tänk dig själv om din man såg på dig och behandlade dig som han gör med din son. Om du blev behandlad dagligen på det viset. Hur skulle du må av det? 

Ärligt talat tycker jag ni behöver prata med någon utomstående för tips och råd om hur ni ska fungera som en familj. Så någon kan säga till din man att sluta komma med fåniga ursäkter och istället visa någon slags omtanke. Jag tycker också det är viktigt att du pratar med din son om att det inte är hans fel att situationen är som den är, för så känner han garanterat och det är förödande för hans självkänsla och framtid. 

Hårda ord, men du tillåter en situation som potentiellt skadar den ena av dina söner. Jag vill dig inget illa med dessa ord, tvärtom, men känner innerligt att du faktiskt måste ta tag i detta. Men inte genom att kräva att de gör saker på egen hand, utan att kräva att din man börjar bete sig som en vuxen och visar intresse och omtanke om det andra av de två barn han delar hem och vardag med. 
    Mycket bra skrivet! Läs TS!
Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?