• Brumma

Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?

Jag tror inte det går att svara på utifrån bonusföräldrar som grupp. Det är som att fråga om föräldrar brukar leka med dockor med sina barn - svaret är ju "en del gör det, en del inte". Tror man måste se det på individnivå..

Jag tillhör gruppen som alltid gjort saker ensam med mitt bonusbarn. Jag har tex möjlighet att semestra (längre eller bara en helg) på riktugt fina smultronställen här i sverige genom far och morföräldrar. Min bonus har alltid älskat detta, min man är inte lika förtjust :) Så några gånger per år har vi alltid åkt iväg bara vi. När syskonen kom följde även de med.

Men, vi klockade naturligt från början (hon var bara ett år). Hade hon varit äldre när jag träffade hennes pappa hade det förmodligen inte kommit lika naturligt. Hennes mamma har tex träffat en ny man på senare år och där gör antingen hela familjen ngt, eller bara barn o mamma. Mammans nya gör inget med bara sin bonusdotter och ärligt talat verkar det inte heller vara ngt hon önskar. De lever ihop och han "är väl okey" enligt henne. Lagar god mat tex :)

Jag tror hon tyckt det känts konstigt om de, lite forcerat, plötsligt skulle börja umgås själva.

Om intresset finns så ja, men annars känns det inte äkta riktigt.

Vill din son umgås med din partner? Är de nöjda som det är? Är det främst du som anser att detta är ett problem?

• Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 09:47:51 följande:

Jag tänkte lite så innan vi fick gemensamt barn. Jag tillhör också gruppen som umgås mycket och leker med mina barn. Nu visar det sig att min sambo också är sådan. Han planerar inte eller åker iväg på saker, men han läser, ser film och leker massor med sin son. 

Jag tror det är ett problem för dom. Jag har mer eller mindre förbjudit sambon att uppfostra min son. Eftersom dom inte har en nära relation eller pratar om nåt kul så funkar det inte heller att han kommer med pekpinnar. Då får han säga till mig om det är något så tar jag det med sonen. Skulle dom göra nåt kul tillsammans så skulle det vara en helt annan sak.

Du tror inte det kan hämma?

Det tar ett tag att växa. Det kan ta flera år innan man trivs ihop, ngt BioBonus vittnar om här ovan. Om man då förbjuder personen att säga till i sitt eget hem... Jag skulle nog vilja kalla det en STOR bidragande orsak till att det inte blir spontana aktiviteter ihop.

Det tog ett tag för mig o min bonus att vara spontana med varandra också, trots att vi klickade direkt och trots att hon var så liten. Men det hjälpte när min sambo sa till mig att "detta inte kommer funka om du inte säger ifrån när hon gör ngt du inte tycker hon ska glra". Dvs han bjöd in mig att "uppfostra" henne. Annars vete fasen om vi umgåtts som vi gjort. Jag hade inte varit bekväm med att sticka iväg med ett barn - eller ens kolla film ihop, när jag vet att jag annars inte får vara delaktig..

Helt ärligt så tror jag ibte det kommer fungera att de hittar på saker om du har satt ett sådant krav.
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 09:58:07 följande:

Jag har absolut inte ställt några kvar men tagit upp ett antal gånger vad jag tycker. Han är bästa tänkbara pappa till vårt gemensamma och ger 100% uppmärksamhet till honom. 

Han gör ju saker för sonen. Tvättar han så tvättar han allas kläder. Lagar mat och handlar till alla. Han är väldigt huslig. Om jag ber honom att påminna 11-åringen att ta en macka klockan 4 innan träningen när jag inte är hemma så gör han det. 

Borde jag kräva något? Vad kan man kräva?

I nuläget kan du inte kräva mer än att han behandlar ditt barn hyggligt.

Du har redan krävt att han inte säger åt sonen i sitt eget hem. Du kan inte gärna kräva att han ändå skall "ge".

Som bonusförälder hamnar man ofta i situationer där man skall anpassa sig, ställa upp, "ge" osv. Men man får inte vara med på de viktiga besluten gällande uppfostran, bestämma umgänget id o semestrar osv. Det hade inte jag ställt upp på.

För att vara en närvarande vuxen person vill jag även få lov att lägga upp allt runt om. Dvs vilken uppfostran vi har, hur umgänget planeras - inga byten med mamman utan att vi först på hemmaplan kommit överens. Likaså med sommarlov och allt annat som berör mig.

Bjuder du in till att han skall delta i sådant?
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 10:41:55 följande:

Jag ska föreslå det. Men jag vet inte var vi ska få barnvakt ifrån. Vi har som sagt aldrig det. Dessutom gillar inte min sambo laserdome. Bowling känns fel, för det skulle lillen älska att vara med på. Det jag kan komma på är att åka och fiska som båda gillar. Men det tycker jag själv är rätt trist, så känns lite dumt att skaffa barnvakt och jag ska följa med på det. Bio är också bra för där är det svårt att hitta en film som passar båda barnen. Sambon föredrar dock att se filmer hemma. 

Men nära relation betyder inte att man går in och skäller och klagar utan att ge något positivt. Jag satte inga restriktioner innan jag märkte att det blev problem. Men jag ska ta upp det och höra vad han tycker.

När barnen åker till mormor (var det va? ) - kan inte ni åka med?

Hitta på något med äldsta sonen i närheten och låt minstingen vara hos dem :)
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:36:17 följande:

Ja det skulle ju vara underbart om dom två ville göra något sådant någon gång. Men sambon väntar på att det ska komma spontant och det har det inte gjort på 5 år. Så ska jag tvinga iväg dom?

Du verkar hela tiden missa att BioBonus föreslår att ni alla tre skall göra detta tillsammans. Inte att de ska göra det ensamma. ..

DEFINITIVT inte tvinga iväg dem.
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:34:41 följande:

Ja jag ställer upp på vad som helst om det hjälper. Kommer dock ha väldigt svårt att övertala sambon att vi ska skaffa barnvakt för en sådan sak. Han vill helst inte vara borta från sin son en sekund. Och de enda vi haft som barnvakt är mina föräldrar och då är det 80 min i bil för att lämna och 80 min för att hämta. Sambon kommer inte att tycka att det är värt det. 

I uppfostran är jag som person lite mer låt gå än sambon när det gäller sådana saker. 

Oj. Jag trodde de bodde flera timmar bort..

80 minuter är, faktiskt, ingenting. .

Jag kör två timmar varje gång jag hämtar min bonus en väg. Det blir fyra timmar i bil.

Min pappa bor två timmar från oss. En dag i veckan i flera år kör han och hämtar äldsta sonen så att ha kan bo hos morfar o få ledigt från förskolan en dag. Jag hämtar dagen efter.

Du får massor av förslag men du verkar inte riktugt vilja se möjligheterna.
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:40:35 följande:

Jag och sonen har gjort både fotobok och film tillsammans. Ja, sambon och lillen var med på filmerna också, men det var jag och 11-åringen som engagerade oss och redigerade och klippte. Skulle vara en dröm om sambon satte sig bredvid och hade synpunkter och hjälpte till. 

Jag älskar att göra fotoböcker. Själv.

Inte en chans att jag skulle låta min man, eller mina barn, vara med :)

Men vi kollar i dom ihop sedan ;)
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 11:51:05 följande:

Jag skulle älska det! Både 11-åringen och framför allt sambon är riktiga hemmakatter och vill helst inte åka iväg alls. Så i så fall får jag tvinga dom. Men det kan kanske vara värt det om det hjälper. 

Men. Om de GILLAR att lunka på hemma - varför i hela friden skall du tvinga iväg dem på något de inte VILL?

Resultatet lär ju inte göra deras relation bättre.

Det är inte så att denna önskan egentligen är mest din, och att det egentligen inte är ngt större problem enligt dem?
  • Brumma
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-02 13:15:41 följande:

Absolut men ansvaret ligger ändå på den vuxne som väljer att involvera sig i hennes liv där det fanns barn innan hans tid, under hans tid och ev efter hans tid.

HAN kommer in i en färdig familj, det ligger mer ansvar på honom att få en god relation till barnen som han valt att leva med via deras mamma.

Nej.

Ansvaret ligger främst på föräldern som väljer att leva med en partner. Särskilt om det är förälderns önskan att de skall umgås och inte partners (eller barnets).

Väljer man som förälder att "mixa" sin familj på det här sättet ligger alltid det största ansvaret på föräldern.
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 13:28:13 följande:

Oj vad långt du kör. Men sambon kan kanske välja. Vill han göra något själv med 11-åringen eller vill han att jag ska vara med och vi kör och lämnar lillen. Båda sakerna tror jag hjälper för relationen men kanske inte på en gång. Kanske krävs att man gör något några gånger om året i alla fall. 

Fast grejen är ju att han inte ska behöva "välja".

Du kan helt enkelt inte ställa som krav att han skall hitta på saker med din son. Utifrån vad du skriver verkar varken sambo ELLER son vara speciellt intresserade av det..

Du kan ta upp det som förslag men inte kräva.
  • Brumma
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-02 13:31:58 följande:

Håller inte med dig.

Lite lustigt eftersom jag menar precis samma som BioBonus. .

Men du kanske lyckades läsa ngt som inte stod?
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-02 13:34:37 följande:

Här är jag helt enig med dig biobonus ;)

• Brumma
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-02 13:36:04 följande:

hahaha nej nej, Duka fram för er alla...sätt dig med dom, sedan efter mja 35 min kanske så kan du ta den lille och smita iväg till ett annat rum för att göra något.

Tvång blir aldrig bra.

Jag o min bonusdotter har ägnar massor av kvällar åt filmer hon "måste" se. Vi började alla tre med "kultfilmer" o sedan gick jag o hon över till mer "tjejiga" filmer. Ni kanske kan göra ngt liknande?

Tillåter du sonen att titta på the hobbit tex?

Där har du tre filmer som skall avnjutas. Så är du tvungen att natta liten mitt i ;)

Gillar sambon harry potter? Mängder av filmkvällar ;)
  • Brumma
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-02 13:45:44 följande:

hahahaha eller så har kanske biobonus lättare för att visa ödmjukhet och uttrycka sig lite mer vettigt ;)

Det har hon. Men det förändrar ju inte att vi sa samma sak. Huvudansvaret ligger på föräldern.

Hur det sägs skall väl knappast påverka att det var kärnpunkten i båda våra inlägg?

För du kan väl inte mena att när det gäller mig anser du det lägga på bonusföräldern och när det gäller biobonus ligger det främst på föräldern? För då vänder du kappan efter vinden lite väl mycket...
  • Brumma
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-02 13:51:44 följande:

Nej absolut inte, jag tycker biobonus är lite mer open minded om man säjer så, och uttrycker sig på ett sätt som gör det lättare för mig personligen att förstå vad hon menar, du kan vara liite kantig i ditt sätt ibland, men alla är vi olika och jag menar inget illa med det.

Så då tycker du att det ligger på föräldern i första hand?

Nu när biobonus sagt det på ett trevligare sätt?
  • Brumma
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-03-02 13:56:52 följande:

hahahahaah, du är roande, jag tycker att båda vuxna har ett ansvar att få alla i familjen att trivas.

Ja. Ngt annat har jag inte påstått..
  • Brumma
    Anonym (Bonusförälder) skrev 2016-03-02 17:43:49 följande:

Jag är bonusförälder och jag har hämtat och lämnat bonusbarnen, tagit de till lekparken, centrum, gått och handlat kläder åt de, fikat ihop, ta de till lekland, har till och med tagit med de till kalas och släktträffar.

Jag hade helt ärligt inte velat vara ihop med någon som inte tar ansvar för mitt barn också, ja man kan inte kräva det, men man kan eftersöka det hos en partner, att man tar hand om hela familjen, att man hjälps åt med allt.

Jag håller absolut med.

Jag hade inte valt en partner som inte engagerat sig i mina barn. MEN, jag hade pratat med min partner om detta INNAN ihopflytt. Och väntat med att skaffa barn med personen tills vår familj var fungerande och vi visste att vi vuxna hade samma tankar om våra respektive roller.

Att komma efter flera år, när man skaffat gemensamma barn och säga att spelreglerna ändrats är inte ok..

Man kan ta upp det till diskussion och framföra en önskan men faktum är att TS levt med mannen i fem år. Detta skulle varit med från början.
  • Brumma
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-02 23:17:12 följande:

Ja det håller jag med om. Därav jag inte tror på idén med att ha barnvakt till lillen. Sambon vill absolut inte det. Det skulle vara en stor uppoffring för honom. 

Isåfall är det nog ingen bra idé att forcera fram det.

Alternativet är ju då att ni fortsätter att göra saker alla fyra. Saker som hela familjen kan uppskatta, djupare, simhall tex. Har ni ngn nöjespark i närheten, typ gröna lund? Kanske gillar din sambo att åka lite attraktioner? Då hade det blivit naturligt att hon åkte med din son..

Annars får ni helt enkelt vara nöjda över att göra saker tillsammans.
Svar på tråden Brukar bonusföräldar umgås med sina bonusbarn?