• mother2

Hur mycket vabbar ni mer eran barn?

Hej.

Jag är ensamstående förälder till två barn. Jobbar 100% natt som sjuksköterska. Till ena barnen har jag 3/4 vårdbidrag p.g.a.. hennes funktionsnedsättning. Under 2015 vabbade jag 4 dagar. Förlorar rätt mycket pengar på att vara hemma med sjukt barn. Medan FK betalar ut ca 1095 kr pr. dag jag är hemma så får jag minus ca 2600 kr på min lön. Alltså kostar varje dag jag vabbar ca.1500 kr.

Är från Norge så är inte van vid att det dras så mycket från lönen varken vid egen sjukdom eller vid vård av sjukt barn. Norge måste ju vara enda landet i Europa som betalar ut 100 % lön vid sjukdom!!

Min frågeställning är: Hur mycket vabbar ni i genomsnitt pr. år och pr. barn/samt ålder på barnen. Hur tror ni detta påverkar detta det faktum att vi allt oftare skickar barn som borde få stannat hemma?

• Svar på tråden Hur mycket vabbar ni mer eran barn?
  • tundra

Senaste året 42 dagar på 2 barn på 3 och 5 år.
    Vattkoppor två vändor, feber, förkylningsastma, magsjuka, höftsnuva och allmän otur.

• Oscarsmamma84

En hel del. Min son började förskolan för ca 1.5 år sen o sen dess känns det som sjukdomarna har avlöst varandra. Speciellt febersjukdomarna.

• elyse

Ungefär två dagar i månaden. Det är feber, hosta, magsjuka... Men ekonomiskt är ju van bättre än karensdagen när man själv är sjuk.

• modsey

Fram till de fyllde tre år o opererades så säkert 60 -70 dagar per år under två år. ..kan ha varit mer. Bara vid operation blev det ju tre veckor.

Sen året efter lite mindre men sen nya operationer. ..tror vi vabbade 50 dagar det året minst. ...

Numera ...I princip aldrig

• Seven Costanza

Men ts hur kan du få så mycket minus på din lön per vabdag? Ska man inte få 80% av lönen upp till taket när man vabbar? Tjänar du verkligen 2600 kr per DAG annars? Det är ju otroligt hög lön för en sjuksköterska.

• modsey
    Seven Costanza skrev 2016-03-01 21:25:21 följande:

Men ts hur kan du få så mycket minus på din lön per vabdag? Ska man inte få 80% av lönen upp till taket när man vabbar? Tjänar du verkligen 2600 kr per DAG annars? Det är ju otroligt hög lön för en sjuksköterska.

De är ju beräknat på arbetstid o kvoter dör natt jobb ex ger större avdrag.

Det är alltså inte 2600 kr gånger 20 dagar ts jobbar i månaden.

Min man har samma sak o får högre avdrag på sin tjänst för en dag än vad jag som egentligen tjänar mer får i avdrag
  • Natulcien

Har ett barn. Har vabbat ca 2-3 dagar per år sedan han började förskola för drygt 3 år sen. Första året kanske 4-5 dagar.
    Men eftersom sambon tar den mesta vabben har det inte blivit mycket för mig. Någon enstaka dag per år.

• mother2

Jo, tyvärr är det pass mycket då taket ligger på 333 800 kr. och jag tjänar en bit över 400 000 pr. år. Så ska väl behålla nära 80 % av taket antar jag. Vissa nätter har jag bara förlorat 1000 kr. dvs de har dragit av min lön med ca. 2100 kr. beroende på om passet är en helgdag eller inte.

• mother2

...glömde skriva. Då är såklart ob.(obekväm arbetstid inkluderat). Känns som man aldrig får sova mera än 3-4 timmar efter varje nattpass då barnet har så låg närvaro i skolan p.g.a dålig anpassning i skolan. Hon går i ordinarie skolform men blir kanske tvungen se över detta nu.

• mother2

100 % natt sjuksköterska inom Landstinget är i genomsnitt 12, 6 nätter pr. månad. eller 38 nätter pr. 12 veckors rullande schema. Alltså vissa månader 14 nätter andra 11 osv.

Svar på tråden Hur mycket vabbar ni mer eran barn?