• Topcom

har jag rätt till betald semester i sommar?

Hej!

Jag har lite funderingar kring om jag har rött till betald semester i sommar. Kommer såklart ta upp detta med min arbetsgivare, men vill kolla med er först.

Blev anställd på ett bemanningsföretag augusti 2014. I juni 2015 blev jag övertagen av företaget jag jobbar hos och avslutade där med min anställning på bemanningsföretaget. Tog semester i juli och fick pengar från bemanningsföretaget i augusti.

Nu när jag kollar min lönespec står det att jag har 25 obetalda dagar som semester om jag vill ta det. Kan det stämma? Jag antar att det räknas som jag tog obetald semester från företaget jag jobbar på nu i somras, eftersom det var bemanningsföretaget som betalade ut semesterersättningen?

Kommer detta nollställas i april? Detta är min första jobb så jag har inte koll på allt, hjälp mig:(

• Svar på tråden har jag rätt till betald semester i sommar?
  • LillaLoppi

Kan hända are du får semestern inbakad i din Månadslön, vilket innebär att det är ditt ansvar att spara för semester varje månad.

• Nonym

Intjänande året för semester är första april till sista mars, efter det kan du se hur många betalda dagar du har

• Topcom
    LillaLoppi skrev 2016-03-01 12:44:30 följande:

Kan hända are du får semestern inbakad i din Månadslön, vilket innebär att det är ditt ansvar att spara för semester varje månad.

Tack för svar! Jag tror inte att den är inbakad i lönen, det är inget dem har sagt nått om på jobbet och det bör väl isf stå på länespecen?
  • Topcom
    Nonym skrev 2016-03-01 12:46:20 följande:

Intjänande året för semester är första april till sista mars, efter det kan du se hur många betalda dagar du har

Tack! Så du menar att det är först den 1 april jag får veta hur det ligger till? Ska gå på fl den 11 mars, men det kanske inte har nån betydelse? Känner att arbete från juni 2015 borde ju ge iaf ett par dagar semester..
  • sextiotalist

Det beror lite vad det står i kollektivavtal, om det finns något. Finns det inget avtalat om det är så är det semesteråret som gäller från 1/4 och man får semester i efterskott.
    Många företag och arbetsgivare har förskottssemester, vilket jag är van vid (det enda jag har haft

• Topcom
    sextiotalist skrev 2016-03-01 14:16:39 följande:

Det beror lite vad det står i kollektivavtal, om det finns något. Finns det inget avtalat om det är så är det semesteråret som gäller från 1/4 och man får semester i efterskott.
    Många företag och arbetsgivare har förskottssemester, vilket jag är van vid (det enda jag har haft

Ok! Tack för svar:) jag pratade lite löst med min arbetsgivare och hon sa att det uppdateras 1/4, men sen har jag ju bara vart anställd på företaget i tio månader med tanke på att jag anställdes först i juni, men det bör väl bara ge färre semesterdagar, inte att hela semestern blir indragen?
  • Nonym
    Topcom skrev 2016-03-01 14:25:07 följande:

Ok! Tack för svar:) jag pratade lite löst med min arbetsgivare och hon sa att det uppdateras 1/4, men sen har jag ju bara vart anställd på företaget i tio månader med tanke på att jag anställdes först i juni, men det bör väl bara ge färre semesterdagar, inte att hela semestern blir indragen?

Precis så ja
  • sportpappa
    Topcom skrev 2016-03-01 14:25:07 följande:
    Hela semester kan aldrig någonsin bli indragen. Du har alltid rätt till dina 25 semesterdagar. Sen är frågan hur många av dem som blir betalda. Eftersom du blev anställd i juni så borde du få 20-21 betalda dagar eftersom man tjänar in drygt 2 dagar per månad.
  • Tablettask

Kolla ditt anställningsavtal/kollektivavtal. 

Troligtvis kommer du få 9/12*25=19 (18,75) betalda dagar i år. Eventuellt har ni förskottssemester, hör med löneavdelningen om du är osäker. 

Svar på tråden har jag rätt till betald semester i sommar?