Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Konstatera skrev 2016-09-01 22:42:24 följande:
    Att Vicente är en hårdnackad Trump-hatare tror jag inte att någon förnekar. Det intressanta, är att du per automatik menar att dennes röst väger tyngre än Trumps.

Jag tycker faktiskt att Vincente Fox är den som är mest pinsam i detta.

Donald Trump besökte Mexiko i förrgår och han lyckades få både den förra och den nya presidenten att hävda att Trump ljuger (det gäller dessutom olika påstådda lögner). Med tanke på hur ovanligt det är att stats och regeringschefer beskyller varandra för lögner så är det  en väldigt ovanlig händelse.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Konstatera skrev 2016-09-02 22:58:45 följande:
    Larvigt exempel. Men sure. De flesta av oss brukar låsa dörren till våra hem. Bör inte ett land, med folkets vilja på samma sätt ha rätten att låsa dörren till sitt land och släppa in vem de vill?

Många grannar styckar även av sina tomter. Ofta med staket eller diverse grönska. Går gränsen vid betong? Hade det varit okej om Trump vill föra upp en plastmur?
    Ingen har nog synpunkter på att Trump vill bevaka gränsen. Det man reagerar på är Donald Trumps främlingsfientliga retorik, muren som för tankarna till järnridån och det faktum att Trump vill deportera miljontals mexikaner som har etablerats sig i USA och vars barn är amerikanska medborgare.

Ditt exempel, att USA måste få låsa om sig haltar. Här handlar det ju om att D Trump vill att Mexiko ska installera och bekosta ett lås i USAs dörr. Förklara logiken i det är du snäll..
  • KillBill
    nattuv skrev 2016-09-03 09:24:22 följande:
    Det låset kan mycket väl gynna Mexiko i ännu högre grad än USA. De pengar och vapen som driver det mexikanska knarkkriget kommer från USA och ett stopp för flödet av vapen bör kunna hjälpa till för att lätta på civilbefolkningens plågor i de mest utsatta delarna av Mexiko.
    Är du inte mer än lovligt naiv nu? Har ett "staket" någonsin stoppat smuggling av droger, pengar eller vapen? Smugglingen kommer bara att finna nya vägar.

Mexiko delar inte din uppfattning att det är en väl satsad investering för detta land (som är mycket fattigare land än USA) att bygga en mur som kommer att kosta miljarder att upprätta och att underhålla.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-09-03 18:48:01 följande:

Med tanke på att det redan står en mur där på delar av sträckan så undrar man lite försynt vad allt ståhej handlar om?

https://en.wikipedia.org/wiki/Mexico%E2%80%93United_States_barrier

Principen är ju redan satt. Ett "ja" till  muren.

Det Trump nu vill är att göra muren komplett.

Frågan kanske handlar om att Trump kräver att Mexikanerna ska pröjsa för den mur som Trump vill bygga? Det kan också vara så att protesterna handlar om att Trump samtidigt som muren byggs, vill deportera 11 miljoner mexikaner varav många har barn som är födda och etablerade i  USA och innehar amerikanskt medborgarskap? Det är vad jag tror i alla fall.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-09-04 07:44:08 följande:
    Frågan om betalning låter futtig i sammanhanget.

Ilskan borde bero på något annat än att han ska försöka skicka notan till Mexiko.

Deportera? Det han säger hans ska göra gör Obama redan idag och var finns den indignationen? Detta görs dessutom oberoende av muren.

Så vad är det som är så speciellt med muren?

Fjuttigt? Oberoende bedömare menar att muren kan komma att kosta  25 miljarder USD att uppföra (ca 215 miljarder SEK). Till detta kommer en stor årlig kostnad för underhåll av muren. Om det är en futtig kostnad att etablera en mur mot Mexiko, varför ska då inte USA  själva betala för denna mur? Kan du vara snäll och svara på denna fråga?

Den deportation som Donald Trump avser att genomföra kan inte jämföras med den deportation som USA har idag (idag deporteras flyktingar som påträffas nära gränsen och som precis har anlänt USA). När det gäller papperslösa invandrare så har Obama drivit en politik för att bevilja dessa flyktingar uppehållstillstånd i en sk flyktingamnesti.  

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-09-04 11:40:14 följande:
    Frågan är futtig, möjligen inte summan.

Att reta upp sig på muren för att han ska försöka skicka räkningen till Mexiko låter, för mig, väldigt klent som argument.

Jag tycker det har låtit som att det är det att han vill bygga den överhuvudtaget som varit stöttestenen men det håller ju inte för muren som princip finns ju redan.

.
    Är det politiken kring deportation av illegala invandrare det handlar om så har ju muren i sig inget med det att göra.

Obama kommer att komma upp i närmare tre miljoner deporterade under sin tid som president. Mest genom alla tider.

Jag tror inte steget från tre miljoner till ... vad nu Trump kommer att deportera ... är sådär överdrivet stort.

http://fusion.net/story/252637/obama-has-deported-more-immigrants-than-any-other-president-now-hes-running-up-the-score/

Trumps immigrationspolitik i tio punkter (där muren är en del) kan man läsa om här:
    http://www.pbs.org/newshour/updates/donald-trumps-10-point-immigration-plan/

--

Men muren kan jag inte se vad problemet skulle vara med den.

Nu försöker du dig på att blanda ihop korten. Trump vill deportera 11 miljoner mexikanare som har bott i USA i många år och som kan ha barn som är amerikanska medborgare. Det vill inte Obama.

Obama deporterar flyktingar som ertappas vid gränsen (något som USA alltid har gjort) Att många flyktingar har deporterats under Obamas tid vid makten beror på att fler flyktingar har försökt att ta sig in i USA/fler flyktingar har ertappats vid gränsen. Att USA ska deportera flyktingar som ertappas vid gränsen är Obama och Trump överens om. Om Trump blir president kommer antalet deporterade att uppgå till summan av 11 miljoner mexikanare + de antal miljoner flyktingar som varje år ertappas vid USA gräns.

Du har fortfarande inte svarat på varför Mexiko ska betala för Trumps mur. Menar du att det är Donald Trumps beteende (att kräva att Mexiko ska betala för muren) som är futtigt?

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-09-04 15:38:44 följande:
    Vad Trump vill står i hans program. Läs gärna det.

Elva miljoner har jag inte hört honom tala om. De siffrorna verkar komma från andra som gissar vad som kommer att hända.

Det Trump säger är bland annat att kriminella bland de illegala invandrarna ska utvisas för gott och att "the good ones" ska tillåtas ansöka om tillstånd att immigrera den lagliga vägen.

Hela processen är dessutom rättssäker såtillvida att en domstol i USA måste hantera varje fall av utvisning innan den blir av.

Trump får två mandatperioder på sig att genomföra denna reform men det lär knappast hinnas med att utvisa några elva miljoner på åtta år.

Att Obama utvisar de illegala invandrarna "direkt vid gränsen" gör ju ingen skillnad i sak. Han utvisar dem han också.

.

Och eftersom att du återkommer till detta med utvisningarna så verkar det som att muren i sig och att bygga ut den inte är ett problem.

Det är en småsak att han säger att han ska låta mexarna betala för den. De lär knappast acceptera en räkning men jag ser att  pengar kan tas indirekt via handel eller avgifter så kan båda sidor säga att de vunnit.
    Påståendet om att Trump planerar att utvisa 11 miljoner mexikaner kommer bla från en republikan. www.svd.se/har-ar-basta-citaten-fran-republikanska-debatten

Varför svarar du inte på mina frågor om hur bygget av muren ska finansieras?
  • KillBill
    KillBill skrev 2016-09-04 15:46:50 följande:
    Påståendet om att Trump planerar att utvisa 11 miljoner mexikaner kommer bla från en republikan. www.svd.se/har-ar-basta-citaten-fran-republikanska-debatten

Varför svarar du inte på mina frågor om hur bygget av muren ska finansieras?
    Sorry, du menar alltså att det är ok att Trump vältrar över en del av prislappen för Trumps mur på det mexikanska folket?

Vad skulle du tycka om exempelvis Norge skulle uppföra en mur mot Svenska gränsen och skicka en faktura på 100-tals miljarder till det svenska folket?
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-09-05 09:27:48 följande:
    Ja, det var väl det jag tänkte. Trump har inte specat någon siffra.

Jag tror att betalning kommer att ske via omfördelade pengar till/från Mexiko. Då kan båda sidor säga att de vunnit. Mexiko har inte betalat någon räkning och USA får in pengarna på ex avgifter för handel med Mexiko. Mer än så tänker jag inte fundera på saken.

Sedan behöver Trump givetvis inte utvisa 11 miljoner för att ha uppnått sitt mål.

Skulle han "bara" lyckas utvisa 500000 kriminella, illegala invandrare så skulle han bli nationalhjälte med råge och han skulle få snabbfil förbi de andra presidenterna till namngivningen av nästa hangarfartyg: USS Donald J Trump. 
    U.S. Homeland Security Department bedömer att det finns 11,4 miljoner papperslösa immigranter i USA, övriga amerikanska myndigheter som har försökt sig på att estimera antalet papperslösa immigranter har kommit fram till samma resultat. Eftersom Donald Trump går till val på att deportera alla papperslösa immigranter så går det inte att tolka annorlunda än att han avser att deportera ca 11 miljoner immigranter.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-09-05 09:27:48 följande:
    Ja, det var väl det jag tänkte. Trump har inte specat någon siffra.

Jag tror att betalning kommer att ske via omfördelade pengar till/från Mexiko. Då kan båda sidor säga att de vunnit. Mexiko har inte betalat någon räkning och USA får in pengarna på ex avgifter för handel med Mexiko. Mer än så tänker jag inte fundera på saken.

Sedan behöver Trump givetvis inte utvisa 11 miljoner för att ha uppnått sitt mål.

Skulle han "bara" lyckas utvisa 500000 kriminella, illegala invandrare så skulle han bli nationalhjälte med råge och han skulle få snabbfil förbi de andra presidenterna till namngivningen av nästa hangarfartyg: USS Donald J Trump. 
    Varför skulle Mexiko köpslå om kostnaden för muren? Varför ska Mexiko överhuvudtaget betala för den mur som Donald Trump avser att bygga?
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?