Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Turandot skrev 2016-11-24 10:02:31 följande:
    Är inte du miljöpartist? Du går i så fall helt emot ditt eget parti nu.
    Nej, det är jag inte.

Men det är rätt vanligt att skrikhöger och SD-aktivister har kalibrerat sina närproducerade folieparaboler så att de antingen kommer fram till att folk är miljöpartister eller vänsterextremister. Nylegen kunde man i den här tråden läsa hur en person kom fram till att Reinfeldt är kulturmarxistSkrattande

Nej då, jag är socialdemokrat, inte ens särskilt långt till vänster inom socialdemokratin.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Intenuigen skrev 2016-11-24 10:21:14 följande:
    [quote=77161503][quote-nick]FDFMGA skrev 2016-11-24 09:34:12 följande:[/quote-nick]
    Mm, om nu skrikhögern ska satsa på närproducerat, det vill säga gräva där de står - så kan man ju hoppas att de ska sluta länka till artiklar de inte förstått eller inte förstått att behandla med det mått av källkritik man borde kunna kräva av en lågstadieelev.

Parkettgolvssyndromet brukar jag kalla det - som när en av de som trumpetar som mest i den här tråden snavat över ett gammalt pressmeddelande från S i SLL och fick för sig att S ska satsa på parkettgolv på landets förlossningsavdelningar.

Närproducerat parkettgolv - kan man tänka sig

Nu tillverkar ju golvabia som är en av Sveriges störst återförsäljare sina trä-golv i Anderstorp.
    Och lågpriskedjorna köper ofta från Polen. Men visst Kina och Anderstorp är väl ungefär samma sak för en intelligent herre som du.
    Tja, vitsen var att skrikhögeraktivisten inte hade förstått att det handlade om ett flera år gammalt pressmeddelande och att S inte alls hade för avsikt att satsa på parkettgolv. Hen hade alltså läst pressmeddelandet utan att förstå vad det handlade om.

Skrikhögern har ju en besynnerlig variant av närproducerad relevanskontroll som innebär att de sällan eller aldrig ställer frågan "Är detta rimligt?".

Självklart är det inte rimligt att S skulle satsa på parkettgolv på förlossningsavdelningarnaSkrattande
  • FDFMGA
    Intenuigen skrev 2016-11-24 11:35:55 följande:
    Inte en aning om vad du pratar om! Lät bara som att du inte trodde att något golv kunde tillverkas i Sverige. Tror du att Sverige tjänar på att vi lägger ner tillverkningen i Anderstorp och köper det billigare från Kina eller Polen ?

Som konsument tjänar du ju på att alltid på att att köpa från Polen eller Kina men vart ska vi dra gränsen? Mycket bättre för ekonomin om alla jobb i Sverige utfördes av kineser för 20 kr intimmen, och "sk" svenskar får 10000 i månaden för att inte göra något. Fast efter ett tag blir ju börsen ledsen så då måste vi ju sänka kostnaderna igen och igen.
    Jag berörde den slags okunnighetens gemenskap som skrikhögern är en del av, personer som kammar varandras okunnighet medhårs och ständigt lyckas nå nya nivåer så låga att de inte borde vara möjligt att vara så okunnig.

Aktuellt ism Trump där en av de mest delade Facebooknyheterna inför valet var att påven gett Trump sitt stöd, ingen relevanskontroll, ingen källkritik överhuvudtaget. 

Parkettgolvssyndromet är ett intellektuellt tillstånd, inte en fråga om närproducerat eller inte. Med bara ett uns av förnuft inser man lätt att en nyhet  om att S vill satsa på parkettgolv på landets förlossningsavdelningar är en skrikhögertolkning av något som handlade om något helt annat.

Men det är intressant att våra förmågor här i tråden tror att Sverige skulle ha något att vinna på protektionism. Sverige som är ett av världens mest exportberoende länderSkrattande
  • FDFMGA
    Turandot skrev 2016-11-24 16:26:45 följande:
    Det är ju inga andra än du och Dorian som bär er illa åt och använder personangrepp som debattmetod hela tiden, så jag ser inte vad du menar med "skrikhöger"?

Jag undrar för övrigt om Reinfeldt själv vet vad han är..? Hans politik gick ju inte ihop. "Arbetslinjen" för svenskar var ju typisk högerpolitik, men att i samma andetag släppa in flera hundratusen lågutbildade, väsensskilda, svårintegrerade invandrare här, som antagligen inte skulle arbeta på mycket länge (om alls), vilket tvingade fram skattehöjningar... DET var de typiska moderaterna i överklassen inte alls glada åt. De talar om "ståndsrätt"...
    Gör vi verkligen det.

Enligt mitt sätt att se så är det väl snarare så att somliga debattörer på FL inte riktigt har kapacitet att skilja mellan åsikt och person. Men föralldel, ge gärna exempel på vad du upplever som personangrepp.

Att påstå att någon som kallar Reinfeldt för kulturnarxist åsiktmässigt kan hänföras till den verkliga extremhögern är vare sig ett personangrepp eller  särskilt kontroversiellt. Kulturmarxist i sig är väl bara ett pejorativt begrepp som används av extremhögern och när det används gentemot en av nyliberalismens företrädare blir det ett exempel på hur den yttersta högern ofta använder begrepp de inte ens begriper.

Däremot är ditt påstående att Dorian och jag har personangrepp som debatteknik i sig ett personangrepp, åtminstone när du inte förmår att argumentera för ditt påstående.

Tyvärr är du inte dessvärre långt från ensam om att inte förmå att skilja mellan åsikt och person.
  • FDFMGA
    Turandot skrev 2016-11-24 18:10:17 följande:
    Man behöver ju bara läsa dina kommentarer. Bara på den här sidan hittar jag "skrikhöger", "foliehattar", "förmågorna här i tråden", "Jag berörde den slags okunnighetens gemenskap som skrikhögern är en del av, personer som kammar varandras okunnighet medhårs och ständigt lyckas nå nya nivåer så låga att de inte borde vara möjligt att vara så okunnig."
    Nej, skrikhöger är inget personangrepp utan en definition av åsikter som lika högljutt som grundlöst brukar framföras, särskilt på sociala forum. I likhet med kulturmarxist är skrikhöger nedsättande, men till skillnad från den som använde detta uttryck om Reinfeldt använder jag det när det passar.

Foliehattar, tror jag inte jag använt i den här tråden. Däremot frågade jag någon som bestämt sig för att jag är miljöpartist om hen tagit in den informationen genom en närproducerad folieparabol.

Jag tror för övrigt att du inte förstått att ett personangrepp måste syfta på en enskild person. När den moderate skrikhögeraktivisten Delmon Haffo kallade en minister för hora så var det ett personangrepp, hade han i stället påstått att alla kvinnor är horor hade det inte varit ett personangrepp.

Problemet med FL är att många av dess förmågor inte klarar av att känna igen ett personangrepp utan drattar antingen på ändan när de inte kan skilja mellan person och åsikt eller också när de inte förstår skillnaden mellan en grupp och en enskild individ.

Skulle jag påstå att alla moderata män  kallar kvinnor horor när de inte tycker att kvinnorna är dem till behag så vore det inget personangrepp - att det däremot vore ett urbota korkat påstående, nästan på skrikhögernivå, ja det är en annan sak.
  • FDFMGA

Nu ska vi för övrigt käka lite närproducerade valnötter. Visserligen odlade i USA, men inte desto mindre "monterade" i en valnötspåse i Uppsala.

Man ska ju gynna det närproducerade - och så långt har vi inte till Uppsala Solig

• FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-11-24 19:11:01 följande:
    Där slår jag dig med råge på närproducerat, för jag ska laga till lite älgkött, och det är så närproducerat att det kommer från min/vår skog, som även den är närproducerad rakt utanför knuten. smile1.gif
    Åh, nu blev jag hungrig igen.

Älgkött har jag inte ätit sedan vi bodde i obygden och brukade äta svärfars därskjutna, därstyckade och därtillagade älg i form av tjölknöl - eller varför inte därfångade röding på hög värme och på en saltbädd, dock ej därproducerat salt.
  • FDFMGA
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-24 23:37:25 följande:
    Åt faktiskt renkött idag. För första gången, antingen på extremt länge eller någonsin. Skinka på innanlår. Var gott faktiskt.
    Modell närskjuten ren från förorten, imponerande - fällde du den med ett stenskottSkrattande

Själv håller jag mig också till närproducerad ren. I stekpannan, så närproducerad att det skaver - renskav.

Förresten kände jag en gång en man som var inne på linjen närproducerat även för vin - de bästa vinerna var härtappade, påstod han.

Själv anser jag att Trumpanhängarna är såväl här- som därtappade.
  • FDFMGA
    Turandot skrev 2016-11-26 10:56:25 följande:
    Personangrepp.
    Varför inte starta en tråd där du tar upp din personliga tolkning av begreppet personangrepp i stället för att som nu alltsomoftast klassa åsikter som inte tilltalar dig som personangrepp.

Din metod av att försvara Kent Ekeroths våldsbenägenhet med att andra politiker också kan ha varit våldsbenägna innan de blev politiker är synnerligen ogenomtänkt.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-11-26 18:32:24 följande:
    Vissa inom skrikvänstern, exempelvis America Vera-Zavala (V), föredrar Trump framför Clinton:

www.svt.se/nyheter/inrikes/vera-zavala-hellre...

Så här 15 år senare tycker hon att det var bra att Hillary Clinton förlorade presidentvalet. Clinton pekas ut som medansvarig till att anti-globaliseringsrörelsen från vänster tystades.

- Alla de krig som har medfört den instabilitet vi ser i världen i dag - från och med 11 september 2001 och fram till i dag - har Hillary Clinton antingen stått bakom eller stått i täten för. Bombningarna av Irak, Afghanistan, Libyen, Syrien. Det är en krigshetsare. Jag hade varit mycket mer förkrossad att vakna upp med henne som president än med Trump, säger America Vera-Zavala.
    Hm, det ska väl vara en globaliseringsmotståndare till att kunna svälja Trumos rasism, narcissism och ständiga lögner. Tja ändamålet helgar medlen för somliga.

Noterar för övrigt att hon anser att Hillary Clinton låg bakom 11 septemberattackerna.

Tror du att det är senaste skriket inom skrikvänstern och skrikhögern är att så att säga lyfta terroristers egenansvar och lägga det på någon annan?

Tycker du också att det var Clinton och inte al-Qaida som låg bakom 11 septemberattackerna?
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?