Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

nihka skrev 2016-11-13 18:43:07 följande:
    I ett val som var så jämt var det avgörande. Trump målade upp Clinton som kriminell och det verkar som han fick en hel del människor att tro på detta.

Clinton friades och frågan är om inte Trump kan stämmas för förtal.

https://www.google.se/search?q=hillary+prison&espv=2&biw=1366&bih=589&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjBuKXpo6bQAhWFjiwKHdn2DosQsAQIJQ
    Flera faktorer in play. En annan faktor som Clinton missade helt var att kampanja hårt. Hon var ex inte i Wisconsin en enda gång. Kampanjen bakom Clinton har uppenbarligen inte särskilt bra koll på saker och ting.

Men primärt är att hon var en oerhört usel kandidat. Går inte att komma ifrån. Kampanjen hade liksom ingen god produkt att sälja och det märktes.

Nej, Trump kommer inte att dömas för förtal. Märkligt att du gnäller om det där. Ungefär som att Trump skulle gnälla om att han kallat sexist, homofob, rasist, xenofob och Gud vet vad. Ska Trumps väljare stämma Clinton för att ha kallats "a basket of deplorables?"

Trump var en spelare i ett smutsigt spel signerat bägge sidor. Och han vann. Vi får sluta vara dåliga förlorare nu. Nu är det istället tid för att ställa oss bakom Trump och önska han all lycka som POTUS. Allt annat är själviskt och barnsligt.

• Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-21 09:53:30 följande:
    Han kommer knappast att få nån chans, och det lär han snabbt bli medveten om, då omvärlden inte låter sig styras som nåt vanligt företag.

Ähh, att politikar som H Clinton ger sitt vanliga låtsasstöd och välönskningar, är det väl ingen som fäster nån vikt vid..
    Nej, förmodligen bättre att lägga vikt vid vad lobbyister och ett gäng töntar på sociala medier anser om Trump.

För övrigt. Dessa människor som under ett års tid nu talat om domedagen och som sitter och gråter likt bortskämda ungar då saker och ting inte gick som planerat behöver växa upp och inse att det finns en väldans massa olika sätt att faktiskt bedriva filosofi och politik på. Sluta splittra samhället och ställ människor mot människor, tack!

Jag tror ärligt talat att detta blir ganska bra och det finns inte heller någon anledning att tro något annat. Trump har stor potential att bli USAs mest transparenta president genom tiderna, detta eftersom allt han gör kommer att granskas in i minsta detalj. Trump kommer tvingas arbeta ärligt och hårt. Vi hade inte haft samma utgångsläge med Hillary Clinton. Detta är ett faktum som vi alla bör fira.
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-21 12:01:45 följande:
    Varför är det då bara Nazister och andra extrema högerpartier som firar Trump:s valseger?
    Jag har aldrig sett dom fira tidigare, och dom måste väl ändå veta vilka och vad som Trump främjar?

Nä jag håller med övriga Världen som inte är Nazister, rasister eller andra högerextremister, det ser inte bra ut, långt därifrån.
    Nazister firar inte för att de tror att Trump är en nazist. De firar eftersom de hatar etablissemanget. De firar deras förlust.

Du ger en felaktig bild av verkligheten. En populistiskt bild. Det är knappast bara nazister som firar. Trump vann folkets röst. Det bor uppenbarligen rätt många nazister i det där landet.

• Konstatera
    nihka skrev 2016-11-21 18:52:40 följande:
    Folkets röst??? 25% röstade på Trump. VAD kallar du de övriga 75 procenten?
    Blir du inte tröttsam på att upprepa det där? Trump vann folkets röst. Jag kan inte se det på något annat sätt.

Vad vill du kalla det då?
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-11-21 20:06:14 följande:
    Nej, jag blir inte tröttsam på något Obestämd

Trump vann valet. Majoritetsvalet. The popular vote var det Clinton som vann med en miljon röster. De som röstade på Trump är inte mer folket än de som röstade på Clinton eller inte alls.
    Yes, pallar inte diskutera något så irrelevant som detta.

Mitt svar var för övrigt ämnat för Världsmedborgaren, som påstod att bara nazister, rasister and andra högerextrema firade Trumps vinst. Jag vill mena att det visar på en rätt skev världsbild.
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-11-22 00:44:20 följande:
    Det är jävligt relevant om någon har ett brett folkligt stöd eller bara tillräckligt mycket stöd att vinna över någon med nästan lika lite stöd.
    Han har ju ett brett folkligt stöd. Var många olika människor från olika "grupper" som röstade på Trump.

Jag förstår inte vad du snackar om. Gubben har fått kring 63 miljoner röster. Tänk så här istället. Om ett tv-program får så många tittare, så lovar jag dig att det anses vara ett folkligt program.

Sluta larva dig
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-22 08:55:30 följande:
    Ähh, de firar t.ex med slogans som "Trump will make America white again", så försök inte bortförklara det faktum att det är just Nazister, rasister och andra högerextremister som firar, det blir bara fånigt.
    Och nej, det är inte bara Nazister som firar, det är alla på yttersta högerkanten som firar, vilket jag f.ö skrev i det inlägg du kommenterar. Men som du gör med alla inlägg, förändrar du innehållet så att det mer ska passa in i din kritik.
    Rataxes skrev 2016-11-21 18:33:41 följande:
    VMB-logik:

8 % av de svarta i USA är nazister, 29% av latinos och asiater är också nazister, 24% av judarna är nazister och sist men inte minst så är 54% av de vita kvinnorna också nazister.

De "outbildade" är nazister när de röstar fel, men "arbetarklass" när de röstar "rätt".

Ja det var ju åxå en tolkning, låter det förbli okommenterat, då jag är säker på att folk kan se det absurda i det, utan min hjälp.
    Jag tycker att du målar upp en märklig bild. Tror du själv på fullaste allvar att de flesta som röstade fram Trump tillhör dessa falanger?

Att nazister firar Trumps valseger, antar jag att du syftar på att David Duke stödde Trump.  Ptjao, det gjorde han ju. Men David Duke har även tidigare stött republikaner. Vad har Trump med David Duke att göra?

Ungefär som att avfärda Hillary Clinton för att en mördare stödde henne. Du målar upp en Kalle Anka-värld som helt enkelt inte stämmer överens med verkligheten.
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-22 14:46:52 följande:
    Försöka kan du alltid, men sanningen är precis den jag säger, som här t.ex: http://edition.cnn.com/2016/11/21/politics/alt-right-gathering-donald-trump/

Allt finns inte med, som när Nazisten Rickard Spencer säger att USA hör till vita europeer, vilket givetvis är direkt riktat till D Trump och syftar till Trump:s farfar, han som belv utslängd från Tyskland för att han inte fullgjort sin värnplikt innan han lämnde landet.
    Det är uttalanden från vita nazister, inte från Trump. Jag säger inte att nazister inte stödjer Trump. Så är det ju. Men jag vill också mena att det är fullständigt naturligt, eftersom att Trump har en mer konservativ invandringspolitik.

Eftersom Trump aldrig uttalat något som helst stöd för nazismen, så är detta icke-nyheter som blåses upp till helt orimliga proportioner. Det som är relevant är att Trump fick 63 miljoner röster.

Att lägga fokus vid vad en eller två personer ur denna väljarkår säger eller står för, säger inte särskilt mycket.
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-11-22 15:08:59 följande:
    I så fall har Clinton ett lika brett folkligt stöd. Det var även många olika människor från olika "grupper" som röstade på Clinton. Hon fick dessutom en miljon fler röster än Trump.

Om två program vardera får lika många tittare som Trump och Clinton fick röster så lovar jag dig att inte bara det ena anses vara ett folkligt program.

Ingen av dem har något brett folkligt stöd och varför det plötsligt ska börja kallas det bara för att Trump äntrar scenen är ju bara önsketänkande från hans supporters och speciellt bland de längst ut på högerkanten som vill låtsas att de är fler än de är.

Noterar att du gillar att avsluta inlägg med barnsliga kommentarer.
    Det du säger är att ingen amerikansk president haft ett brett folkligt stöd. Beror helt och hållet på din definition av ordet folklig.

Den president som flest amerikaner nog vill mena är den mest folkliga presidenten de haft i modern tid är Ronald Reagan. I rekordåret 1984 då Reagan vann alla delstater utom en fick han lite drygt 55 miljoner röster. 

Vad krävs för att ha ett brett folkligt stöd, menar du? Är din poäng den att i ett land som aldrig haft mycket mer än 50% deltagande i presidentval, kan ingen vinnare vara folklig? Om det är vad du menar, varför har vi ens den här diskussionen?

Men utifrån amerikanska mått mätt så är Trump sannerligen folklig.

• Konstatera
    nihka skrev 2016-11-22 16:22:16 följande:
    I alla fall inte i modern tid. Och Trump är inget undantag.

Ok. Men varför tjatar du om folklighet då? Det är uppenbarligen inte särskilt applicerbart på USA. Irrelevant!

Trump vann valet. Folket (dvs det folk som faktiskt röstade) har sagt sitt. De valde Trump. Huruvida han har ett brett folkligt stöd eller inte enligt nhikas definition är totalt ointressant.

Det är dags att acceptera detta faktum.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?