Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Världsmedborgare skrev 2016-11-13 17:59:53 följande:
    I din värld är det kanske ofrånkomligt, men i min värld så är det ett måste, att hålla partier som SD från allt vad maktutövning heter.

Folk som gjort sin läxa och pluggat in vad partier som SD gjort genom historien, dom och jag vet vad det kommer att leda till, och vi vill inte se det hända igen.

Herregud, ska det vara så svårt att fatta, det handlar inte om vad SD säger, det handlar enbart om vilken typ av parti det är.
    Inse bara det enkla, gör din läxa, så måste du varför det är otänkbart att släppa in dom i maktens boningar.
    Gör du inte det, ja då kan jag inte tolka dig annorlunda än att du är väl medveten om det jag påstår, och att det är din önska att se få se ett totalitärt samhälle i Sverige, där alla som inte behagar SD, kommer att förföljas och tas ifrån alla mänskliga rättigheter.

Dom har ju redan nu gett sig på barn, alltså 14-åriga Miranda, börjar inte ens varningklockorna att ringa då, ja då kommer ändå aldrig nåt att få dig att förstå.
    Jag kan min historia utan och innan. Problemet är att du drar helt fel slutsatser. Hitlers väg till makten beror på ett misslyckat första världskrig i kombination med en ekonomiskt kris.

Det enda farliga utvecklingen som kan ske här i Sverige är det faktum att vi går in i en djup ekonomisk kris, samtidigt som vi sitter på ett stort missnöjes parti som aldrig har fått komma in i värmen. Vad tror du händer då?

Sverige är ett välmående land med goda ekonomiska resurser. Vi har alla förutsättningar för att vara en välfungerande demokrati. Det är också nu som vi har all möjlighet att faktiskt bjuda in SD i värmen.

Jag ogillar det du säger, eftersom att det du förespråkar är den absolut farligaste hållningen som ens är möjlig att ha. Ska det vara så svårt att förstå?
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-11-13 18:05:49 följande:
    Varför ska man samarbeta med någon man inte gillar när det finns andra man gillar???

Klart det går att exkludera SD. Just SD har väl ingen given plats i alla allianser eller någon för den delen. Precis som SD inte skulle exkludera någon om de fick chansen. SD vill välja bort, men accepterar inte att själva att bli bortvalda.
    Självklart. Det handlar mest om vilka signaler som skickas ut.

Men nu har vi också en verklighet som kommer handla om just detta till 2018. Dvs, den sida som vill regera måste samarbeta med SD. Ska moderaterna böja sin inför socialdemokraterna, pga av att de inte vill ha med SD att göra. Tror du att det är vad väljarna vill?
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-11-13 18:13:31 följande:
    Fast jag gjorde det veckan före dig

Hahaha! Eller hur. Alla kan inte vara bäst och välja rätt av två. 

Jepp. Jag räknade med Clinton och hade inte allt tjafs om mejl som sedermera kastades ut förekommit i slutspurten hade hon troligtvis vunnit.
    Jag tror inte att Comeys uttalanden var avgörande. Detta val avgjordes mycket tidigare än så. Vi här i Sverige underskattade hur mycket amerikanerna faktiskt hatade Hillary Clinton. Det är också lätt att förstå varför. Det är ungefär som att Mona Sahlin skulle göra en comeback och tro sig ha en räkmacka till landets högsta ämbete.

Email-skandalen har varit skadlig för Clinton, men den primära skadan gjordes redan för mer än ett år sedan. Clintons enda hopp var pussygate, som också skadade Trump rejält. Men det var inte nog.
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-11-13 18:36:27 följande:
    Inte alls svårt att förstå att du och andra med dig förespråkar att alliansen och/eller de rödgröna börjar samarbeta med SD.

Det är heller inte svårt att förstå att andra som verkar vara lite mer pålästa förstår vad detta skulle kunna innebära. Det är heller inte på något sätt odemokratiskt att politiska partier väljer vilka andra partier som är tänkbara samarbetspartners.

Något jag anser borde vara politisk konsumentupplysning vore att samtliga partier före valet tydligt förklarade hur de ställer sig till SD, vilket skulle ge dig och andra som anser att ett samarbete med SD är fundamentalt möjlighet att lägga era röster på SD om det liksom vid förra valet inte finns några partier beredda till samarbete med ett rasistiskt parti.

Vi står förmodligen inför några politiska vägval: Vi kan fortsätta som nu med en regering som är alldeles för svag, delar av alliansen kan öppna för ett samarbete med SD eller partierna kan öppna för ett samarbete över blockgränserna.
    Jag röstar inte på SD.

Jag talar om för dig vad vi måste göra för att värna om demokratin. Ni är roliga så tillvida att ni aldrig lär er. Ni vill alltså ha ett växande missnöjesparti i Sverige?
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-11-13 18:36:58 följande:
    Väldigt tröttsamt att behöva påminna dig att ingen måste någonting. Det står alla fritt att bilda allianser med vem de vill och låta bli med vem de vill.

Jag hoppar över blockgränsen utan att blinka. Den part som allierar sig med SD förlorar automatiskt min röst. Undrar just hur stor den grupp som tänker så är. Hoppas vi aldrig behöver mobilisera den kraften
    Alla partier har väl samtidigt ett ansvar jämte sin väljare att faktiskt vilja regera och få igenom sin politik. Eller vad håller vi på med här? Vi spelar ett politiskt spel, uppenbarligen ...

Om ett samarbete med SD är enda möjligheten för Moderaterna att faktiskt få igenom så mycket av sin politik som möjligt, så bör de även rimligtvis vandra den vägen. Med detta tankesätt har vi flera vinnare. Med ert tankesätt har vi bara en vinnare. Och det är SD.

Dags att vakna.
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-11-13 19:19:55 följande:
    Tycker jag du ska göra. Du gillar ju deras politik och så är du missnöjd. Två av två!
    Jag röstar på det jag anser är bäst. Men tack, ändå!

Jag tycker själv att du inte behöver rösta i över huvud taget. Bara ett tips.
  • Konstatera
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-13 19:57:45 följande:
    Du menar att partierna borde samarbeta med V och MP? Även SD?
    Självklart bör även V inkluderas i den mån som är rimlig.

Det handlar om att vara ärlig. Vad vill vi uppnå med vår politik. Sanningen är den att moderaterna och SD står väldigt nära varandra. Ett mer naturligt samarbete, än nuvarande regering tom.
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-11-13 21:32:40 följande:
    Klart de skulle motarbetas. Enda chansen att SD får något reellt att säga till om är om de får 51% av alla röster i ett riksdagsval och DET kommer aldrig att hända.
    Ännu en spådom som är helt uppåt väggarna. Ta det lugnt med att konstatera saker och ting. Det krävs trots allt sin man att konstatera som Konstatera.

• Konstatera
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-13 19:59:54 följande:
    Jag tror du tänker på S nu. De har inte varit vänster på lääänge. Typ sedan Palme dog.

Oh please! Den så kallade "vänstern" stigmatiserar vare sig mer eller mindre än någon annan. Fan, mindre - de ringer eller mailar inte oliktänkande med hot och hat.
    Nej jag tänker på vänstern. För mig är det helt obegripligt att ett vänsterparti inte är på arbetarklassens sida. Det är ju liksom hela iden med vänstertanken menar jag. Vad fan håller dessa dårar på med?

• Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-11-13 19:34:25 följande:
    Haha, jag kan bara tala för mig själv. Jag tror inte att du kan övertyga mig, trots att jag har en minnesbild av att du tidigare påstått att du skulle kunna det om vi möttes irl.
    Jag vet inte vad du får det ifrån. Kanske har du drömt om detta?

Givetvis kan jag övertyga dig, men det är totalt irrelevant. Du ska ha dina egna åsikter och stå för dina åsikter.

Jag säger detta då du inte är lika cementerad i din världsbild som många andra, utan det finns de facto ett frö till kritiskt tänkande där. Jag tycker att du ska vidga dina vyer lite bara.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?