Inlägg från: nattuv |Visa alla inlägg
  • nattuv

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

KillBill skrev 2016-08-01 19:54:49 följande:

Att Hillary, först i fjol, bestämde sig för att det ska vara tillåtet att viga samkönade äktenskap är på inget sätt sent när det gäller USA

Det handlar nog snarare om vanligt hederligt hyckleri än om en sen omvändelse. Men visst, skall man bli president får man vända kappan efter vinden.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-08-02 08:00:57 följande:
    Hillary har tagit ett steg i rätt riktning.

Donald Trump har tagit ett steg i fel riktning.

Du väljer att kritisera Hillary.

I rest my case..
    Och du väljer att försöka sopa över Clintons brister. Vilket inte är mycket bättre. Men jag antar att det är ett utslag av den västerländska iden att om en sida stämplats som ond måste den andra sidan med automatik vara god.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-08-02 10:45:47 följande:
    Du å andra sidan verkar inte ha problem med att stödja någon som vill förbjuda aborter etc. 
    Jag å andra sidan är inte amerikan och stöder ingen av kandidaterna.

Eftersom jag kommer från ett socialt kontext som ligger så långt ifrån de båda kandidaternas huvudsakliga väljargrupper så talar de inte till mig. Men jag är tillräckligt fascinerad av amerikansk kultur och politik för att vara en intresserad åskådare som förbehåller mig rätten att kommentera det jag vill kommentera. Som till exempel försöken att göra det hela till en kamp mellan ont och gott utan några nyanser.
  • nattuv
    Rataxes skrev 2016-08-02 19:36:15 följande:
    Inte lätt att förstå vad Trump egentligen anser om aborter.
    Det är inte lätt att förstå vad Trump egentligen anser om någonting. Det största problemet för politiska kommentatorer tycks för tillfället vara att förstå var han (Trump) egentligen står i olika frågor. Eller som någon kommentator sa "Han har haft alla ståndpunkter man kan ha i varje enskild fråga.".
  • nattuv
    Konstatera skrev 2016-08-07 17:41:52 följande:
    Jag har inte tagit del av många kritiska skildringar av Hilary Clinton i svensk media. Jag tror det vore nyttigt.
    Att Demokraternas och Republikanernas kandidater inte skildras på samma sätt är knappast något unikt för detta val. Opartiskhet är tyvärr inte svensk medias paradgren.
  • nattuv

Det finns människor som försöker förstå och inte bara fördöma:

"Att peka finger åt dumma amerikaner är något av en favoritsport bland många i Europa. Då är Trumps väljare en skänk från ovan. Äntligen finns det svart på vitt att åtminstone hälften av alla amerikaner är korkade, vapenälskande rasister som inte förstår bättre. Alltså de som inte stödjer den upplysta Hillary Clinton, som vill göra USA mer likt Europa.

I verkligheten är det inte så enkelt. Bortom medias fokus på rörelser som "Black lives matter", och Trumps skandalösa uttalanden, finns en vit amerikansk arbetarklass som ofta inte tas på allvar i det politiska samtalet. Många kallar dem föraktfullt för "white trash" ett mer nedsättande uttryck för svenskans "lantisar". För många unga amerikaner i storstäder är det en social markör för upplysning, bildning och medvetenhet att visa hur långt från den nidbilden man själv står.
    ---
    Vance förklaring till fenomenet Trump är övertygande: Här är någon som äntligen hoppar på företagare som flyttar fabriker till Mexiko, och är ärligt pessimistisk och förbannad om hur illa läget faktiskt är för miljoner amerikaner. "
    ( www.gp.se/ledare/underklassen-som-politikerna-gl%C3%B6mde-1.3533743 ).

• nattuv
    KillBill skrev 2016-09-03 06:43:29 följande:
    Ditt exempel, att USA måste få låsa om sig haltar. Här handlar det ju om att D Trump vill att Mexiko ska installera och bekosta ett lås i USAs dörr. Förklara logiken i det är du snäll..
    Det låset kan mycket väl gynna Mexiko i ännu högre grad än USA. De pengar och vapen som driver det mexikanska knarkkriget kommer från USA och ett stopp för flödet av vapen bör kunna hjälpa till för att lätta på civilbefolkningens plågor i de mest utsatta delarna av Mexiko.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-09-03 10:39:27 följande:
    Är du inte mer än lovligt naiv nu? Har ett "staket" någonsin stoppat smuggling av droger, pengar eller vapen? Smugglingen kommer bara att finna nya vägar.
    Jag förutsätter i mitt resonemang att låset (vilket var din beskrivning inte min) inte bara kommer att beså av en mur utan även av andra åtgärder. Annars blir det inte det "lås i USA:s dörr" som du skriver. Och då faller naturligtvis mitt resonemang eftersom det byggde på din kommentar om ett lås.

Men om det blir ett fungerande lås så kan det mycket väl bli så att Mexiko kommer att tjäna mer på låset än vad USA gör. Vilket var min poäng.

Sen kan man väl diskutera om de inte hade varit bättre att se över den amerikanska vapenpolitiken än att låsa gränsen men det är en annan fråga.
  • nattuv
    Konstatera skrev 2016-09-11 18:45:20 följande:

Verkar finnas en hel del evidens i det ryklte som spridits om Clintons hälsa. Jag tror faktiskt att detta är spiken i kistan för hennes chanser.

Vad händer rent praktiskt om Clinton är/blir för sjuk för att kandidera? Vad händer om hon blir vald men är för sjukt för att kunna ta jobbet?
  • nattuv
    Konstatera skrev 2016-09-12 21:41:48 följande:
    Om hon tar plats i vita huset och därefter bli sjuk, så tar VP:n över.
    Tanken var mer vad som händer om hon vinner valet men inte kan sväras in som president. Successionsordning med VP och talmannen (eller talkvinnan) är jag bekant med.
    Konstatera skrev 2016-09-12 21:41:48 följande:
    Om hon däremot lägger ned sin kandidatur innan hon blivit vald, så har DNC möjlighet att välja fritt då vi ännu inte har någon president eller vp. I ett sådant fall, hade de troligtvis lyft fram Joe Biden. 
    Fast då kommer frågan vem/vilka i det demokratiska partiet har rätt att bestämma vem som blir kandidat. Jag antar att det finns stor risk för splittring inom paritet om de inte har någon utarbetad nomineringsordning som de kan hänvisa till.

Hittade ingenting intressant när jag googlade.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?