Världsmedborgare skrev 2016-11-12 06:56:26 följande:
Men det vet du väl, du har väl läst A Hitlers Mein Kampf?
Om inte så ska jag hjälpa dig med lite råd från den handboken.
Det kommer att skyllas på att media ljuger och att det är etablissemangets fel.
Detta kommer att bankas in i folket tills dom tror på det, tillsammans med det som kommer dom att ljuga om saker och företeelser som ligger rätt i tiden, alltså om det folket vill höra.
Det kommer att följas upp med den sedvanliga populismen, som att om inte media och etablissemanget förstört för dom, så hade folket haft bättre sjukvård, högre löner, bättre skolor, mer ledighet/semester, ja bättre av allt det som vi alla vill ha.
Så ser det ut, allt i enlighet med hur man ska ta makten, och helt efter handoken Mein Kampf?
Känns det igen? Ja säkert, det är precis så alla populister "jobbar" inkl vårt eget SD.
Och skulle inte ovan funka fullt ut, då kommer våldet.
Eftersom vissa vägrar "förstå", och dom ska alltid skrämmas till tystnad med våld, eftersom dom inte förstår sitt eget bästa, även det hämtat från samma "handbok".
Och samtidigt så görs allt för att tysta media, men det tar jag för givet att de flesta redan vet.
Det jag räknat upp kan vi t.ex se har hänt i nutid Polen, Ungern, Ryssland och Turkiet, och det lär komma fler efterföljare, som följer "handboken", var så säker.
Nej, jag har aldrig läst Mein Kampf, inte bibeln heller. Även om jag gjort några tappra försök i bägge fallen. Fast egentligen tillhör det ju allmänbildningen men för mig funkar de som sömnpiller.
Fast det hindrar, hoppas jag inte, att jag förstår mig på vilka mekanismer som populister utnyttjat och att jag begriper att Trump antingen får vända ryggen till sina väljare och överge dem eller alternativt hitta ständigt nya hatobjekt.
Jag befarar att det senare åtminstone delvis kommer att bli hans val och mot den bakgrunden gissar jag att islam, Ryssland eller Kina kan bli huvudmålet/målen vid sidan om den fria pressen.
Att Trump är en amerikaniserad version av Putin hindrar knappast att de bägge tupparna ryker ihop så småningom.