Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Konstatera skrev 2016-11-13 17:59:53 följande:
    Haha, jag satt Trump redan 2015 när det fanns över 20 kandidater, om jag får be. Även i ett race om två var det rätt skillat att pricka in rätt, eftersom att i princip alla sk experter och opinionsinstitut pekade på att Clinton skulle ta hem det rätt komfortabelt. Du själv hade ju någon oerhört märklig nedräkning här i tråden där du predikade en oerhört lätt Clinton vinst hehe

Men så kan det vara. Alla kan inte vara bäst.
    Fast jag gjorde det veckan före dig

Hahaha! Eller hur. Alla kan inte vara bäst och välja rätt av två. 

Jepp. Jag räknade med Clinton och hade inte allt tjafs om mejl som sedermera kastades ut förekommit i slutspurten hade hon troligtvis vunnit.
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-11-13 18:20:40 följande:
    Jag kan min historia utan och innan. Problemet är att du drar helt fel slutsatser. Hitlers väg till makten beror på ett misslyckat första världskrig i kombination med en ekonomiskt kris.

Det enda farliga utvecklingen som kan ske här i Sverige är det faktum att vi går in i en djup ekonomisk kris, samtidigt som vi sitter på ett stort missnöjes parti som aldrig har fått komma in i värmen. Vad tror du händer då?

Sverige är ett välmående land med goda ekonomiska resurser. Vi har alla förutsättningar för att vara en välfungerande demokrati. Det är också nu som vi har all möjlighet att faktiskt bjuda in SD i värmen.

Jag ogillar det du säger, eftersom att det du förespråkar är den absolut farligaste hållningen som ens är möjlig att ha. Ska det vara så svårt att förstå?
    Jepp. Sverige är ett välmående land med goda ekonomiska resurser och en lång tradition av demokrati. Vi ska inte gå över till att låta ett parti ändra på det genom att låta dem diktera vad andra vill och inte vill med dem.
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-11-13 18:25:44 följande:
    Självklart. Det handlar mest om vilka signaler som skickas ut.

Men nu har vi också en verklighet som kommer handla om just detta till 2018. Dvs, den sida som vill regera måste samarbeta med SD. Ska moderaterna böja sin inför socialdemokraterna, pga av att de inte vill ha med SD att göra. Tror du att det är vad väljarna vill?
    Väldigt tröttsamt att behöva påminna dig att ingen måste någonting. Det står alla fritt att bilda allianser med vem de vill och låta bli med vem de vill.

Jag hoppar över blockgränsen utan att blinka. Den part som allierar sig med SD förlorar automatiskt min röst. Undrar just hur stor den grupp som tänker så är. Hoppas vi aldrig behöver mobilisera den kraften
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-11-13 18:34:29 följande:
    Jag tror inte att Comeys uttalanden var avgörande. Detta val avgjordes mycket tidigare än så. Vi här i Sverige underskattade hur mycket amerikanerna faktiskt hatade Hillary Clinton. Det är också lätt att förstå varför. Det är ungefär som att Mona Sahlin skulle göra en comeback och tro sig ha en räkmacka till landets högsta ämbete.

Email-skandalen har varit skadlig för Clinton, men den primära skadan gjordes redan för mer än ett år sedan. Clintons enda hopp var pussygate, som också skadade Trump rejält. Men det var inte nog.
    I ett val som var så jämt var det avgörande. Trump målade upp Clinton som kriminell och det verkar som han fick en hel del människor att tro på detta.

Clinton friades och frågan är om inte Trump kan stämmas för förtal.

https://www.google.se/search?q=hillary+prison&espv=2&biw=1366&bih=589&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjBuKXpo6bQAhWFjiwKHdn2DosQsAQIJQ
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-11-13 18:41:41 följande:
    Jag gissar att det rör sig om en mycket stor grupp. Jag har aldrig röstat annat än rödgrönt men skulle utan tvekan lägga min röst på L eller C om S öppnade för samarbete med SD.

Det handlar inte enbart om att inte bjuda in rasismen utan i lika stor utsträckning om att inte säga ja till den politiska idiotin.
    Det tror jag också och att det gäller röster precis lika mycket på båda sidor om blockgränsen. En grupp som är väldigt tyst om det för man behöver inget säga i nuläget, men OM idiotin får gå för långt...
  • nihka
    Höger skrev 2016-11-13 16:47:55 följande:
    Frågan var mycket enkel. Hur gynnas den vanliga människan av Reinfeldts politik?
    Reinfeldt och Borg gjorde ett strålande jobb. Så gott som hela Europa befann sig i ekonomisk kris och Sverige klarade sig med enkom några krusningar på ytan. Givetvis spelade det också roll att vi inte var med i eurosamarbetet med det är inte hela förklaringen. Att vi inte påverkades mer då gynnar oss alltjämt.

Sedan kanske andra hade gjort det lika bra, men nu var det alliansens som satt vid makten och fick ta det.
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-11-13 19:05:07 följande:
    Jag röstar inte på SD.
    Tycker jag du ska göra. Du gillar ju deras politik och så är du missnöjd. Två av två!
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-11-13 19:21:41 följande:
    Alla partier har väl samtidigt ett ansvar jämte sin väljare att faktiskt vilja regera och få igenom sin politik. Eller vad håller vi på med här? Vi spelar ett politiskt spel, uppenbarligen ...

Om ett samarbete med SD är enda möjligheten för Moderaterna att faktiskt få igenom så mycket av sin politik som möjligt, så bör de även rimligtvis vandra den vägen. Med detta tankesätt har vi flera vinnare. Med ert tankesätt har vi bara en vinnare. Och det är SD.

Dags att vakna.
    Du behöver inte alls vara orolig. Partierna klarar av att själva välja samarbetspartners helt utan din och SDs hjälp.

Tänk dig Åkesson som Mefistofeles och AKB eller Löfven som Faust och hur mycket bättre det blir om Faustarna håller sig borta från hunden.
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-11-13 19:25:22 följande:
    Jag röstar på det jag anser är bäst. Men tack, ändå!

Jag tycker själv att du inte behöver rösta i över huvud taget. Bara ett tips.
    Ja, ett lågt valdeltagande är ju en fara för demokratin så fortsätt du på ditt antidemokratiska vis att uppmana folk att inte rösta.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?