Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
Konstatera skrev 2016-11-07 15:22:11 följande:
Inte varje dag en anklagas för att sakna normkritiskt tänkande.Det finns en viss skillnad mellan demokrater och republikaner. Demokraterna är mer besatta av ras och könstillhörighet. Dessa ting används som valargument. Republikanerna och i synnerhet Trump kör knappast valmantrat "rösta på mig - ytterligare en vit man som vill ha makt".
Det handlar inte heller om att demokraterna är mer kvinnovänliga eller mindre rasistiska än än republikaner. Det har bla varit rätt roligt att beskåda demokrater anklaga republikanerna för att vara sexistiska i sin kritik jämte Clinton. Tydligen har de själva glömt bort hur de behandlade Sarah Palin. "Hur ska en kvinna med fem barn kunna klara jobbet som VP"?
Hyckleriet är anmärkningsvärt.
Den som utmanar eller ifrågasätter normen blir nog ofta kallad besatt eller liknande av personer som tar normen som av gud eller naturen given.
Jag har också uppfattningen av att ni som tar normen för given mycket går på känslor och därför brister i konsekvenstänkande och analys.
Självklart kan man jämföra hur demokratiska sympatisörer uttalade sig om Sarah Palin med hur republikanska sympatisörer uttalar sig om Hillary Clinton. Men det skulle väl minst motsvara en examensuppgift på någon högskoleutbildning och för att den skulle bli godkänd så gissar jag att att kravet skulle vara att uppsatsen utgår från såväl kvalitativa som kvantitativa metoder.
Din handledare skulle kanske börja med att säga att du kan jämföra hur stor del av omdömena som har sitt fokus på att de är kvinnor och hur de beskrivs som som kvinnor.
Det skulle faktiskt kunna bli en riktigt intressant uppsats