Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Den här historien säger en hel del om hur Hillary ses på av stora delar av USA:

.

Donald Trump and Hillary Clinton are in a bar. Donald leans over, and with a smile on his face, says, "The media are really tearing you apart for that scandal."

Hillary: "You mean my lying about Benghazi?"

Trump: "No, the other one."

Hillary: "You mean the massive voter fraud?"

Hillary: "You mean the military not getting their votes counted?"

[etc...]

Hillary: "I give up! ... Oh wait, I think I've got it! When I stole the White House furniture, silverware and China when Bill left Office?"

Trump: "THAT'S IT! I almost forgot about that one".

• Flash Gordon

Newt Gingrich förklarar varför eliten inte kan förstå Trumps framgångar:

http://www.washingtontimes.com/news/2016/may/5/newt-gingrich-what-they-never-understood-about-don/ 

The answer is simple. It wasn’t Trump that the media and political elites failed to understand. It was the American people. 

The American people were dramatically more fed up with Washington—with the incompetence, the arrogance, the corruption, and the failure—than Washington could begin to understand.

Americans increasingly saw that normal politicians on both sides of the aisle could at best only manage the decline. The country was concluding that real change would require real change: someone who was different enough and daring enough to force genuine reforms. And over the course of the campaign, more and more Americans came to believe that only a personality as bold and revolutionary as Trump could, in fact, make America great again. 

The elites could not (and still cannot) understand this appeal because they do not recognize the problem—namely, themselves.

.

Det är omöjligt att inte dra paralleller till hur SD hanterades av den svenska politiker- och medie-eliten.

• Flash Gordon

Varför Hillary Clinton kan komma att tvingas vittna under ed två gånger inom en snar framtid, dvs mitt under presidentsvalkampanjen.

Det handlar om den mejlserver hon satte upp i källaren hemma och vilken typ av material hon förvarade på denna:
    http://www.foxnews.com/opinion/2016/05/05/gregg-jarrett-why-hillary-may-soon-be-answering-questions-under-oath.html?intcmp=hpbt2

Almost no one in the federal government knew that Clinton had set up a private electronic server in the basement of her home to be used exclusively for all her official business as Secretary of State.  Years later, when the story broke, she insisted she did it for her own convenience.  U.S. District Court Judge Emmet G. Sullivan seems skeptical.

The judge now wants to know if Clinton created the server for the purpose of circumventing federal open-records laws. Public officials work on behalf, and for the benefit, of the public. In turn, the public has a right to look at her work. A specific law, the Freedom of Information Act, permits journalists and others to gain access to, and examine, her emails.  But journalists had to sue Clinton and the State Department to get them to adhere to the law. 

...

The FBI’s investigation of Clinton and her aides is a separate, but related case. Different than the civil FOIA lawsuit, the feds are looking into potential criminal conduct. 

Why? Because knowingly storing classified information at an unauthorized location is a crime.  (18 USC 1924) Clinton’s server was unauthorized.  Some 2,200 classified documents were contained therein, plus another 22 which were marked "top secret". That law exists to protect national security. 

• Flash Gordon
    Konstatera skrev 2016-05-07 09:24:25 följande:
    Jäkligt imponerad av Trump. Slagit ut 17 republikaner som har som jobb att kandidera och debattera. Han är utan tvekan en av de största politiska talanger, som jag beskådat. Mest imponerad över hur han totalt förgjorde Bush-klanen för all framtid och även hur han klädde av republikanernas "Obama" i Marco Rubio. Förväxla inte detta med den mest sunda, utan vi snackar fulspel deluxe! 

Jag har sagt från början att jag tror Trump tar hem det och jag får stå fast vid det. Hilary Clinton är en ganska svag motståndare. Hon ljuger och säger precis vad som helst för att vinna röster - på samma sätt som Trump.  Men hon saknar en genuin ton. Det avgör. 
    Och inte så imponerade med alla dessa genier som självsäkert förutspått att "Det gåååår aldrig!"

Precis som vi sett i Sverige det senaste dryga decenniet. Samma scenario i USA nu. Bara en 10 år senare.

Samma hån. Samma hat. Samma etiketterande och hånfulla benämningar. Samma förakt för det man till syvende och sist inte förstått.

Samma höga hästar.

Fascinerande att mönstret återupprepas gång på gång i land efter land.
  • Flash Gordon
    flygrl skrev 2016-05-08 01:00:42 följande:
    Du missförstår mig. Jag tycker det e viktigt att medborgarna kan känna förtroende för presidenten att han står upp för allas grundläggande människovärde och rättigheter oavsett ras, religion mm. Och det också oavsett vilken kandidat man röstat på. Hen ska va alla amerikaners president och inte bara sina egna väljares. Trump kan förstås inte hindra white supremacists från och rösta på honom MEN han borde åtminstone tydligt dra en gräns mot KKK och visa han inte vill förknippas med dom. Och han borde också uttrycka sig mer nyanserat om tex. latinos än han gjort. Jag tycker Trump e vårdslös och okänslig i sina uttalanden. Särskilt mot bakgrund av USAs historia med slaveri, raslagar mm. Det måste finnas en gräns också för va en slugger häver ur sig för och vinna röster. Men kanske e det bara jag som känner obehag över Trumps attityd i dom här frågorna. Verkar fan så smile4.gif Sen gillar jag USA & köper inte allt som sägs om landet i svenska media. Jag försöker kolla på amerikansk media för få en mer nyanserad bild. smile5.gif
    En politiker kan aldrig bli "allas" politiker. Oavsett vem det blir som vinner, Trump eller Clinton, så kommer stora delar av det amerikanska samhället att inte ha något förtroende för personen ifråga. Svarta och Latinos har inget särskilt privilegium i att inte behöva vara oense med sin president.

.
    Trump har sagt att han kommer att ta in en "politiker" som vice-presidentkandidat eftersom han själv är en "affärsman" först och främst, han har sagt detta själv.

Då förutspår jag att på det halvår som återstår till valet kommer Trump att bli allt med "korrekt presidentlik" och att vice-kandidaten kommer att täcka upp stora delar av de luckor som Trump lämnat fram till nu.

• Flash Gordon
    flygrl skrev 2016-05-08 10:42:55 följande:
    Det e väl klart ingen president kan va ense med alla medborgare i varenda fråga MEN hen kan väl däremot tydligt visa hen respekterar allas grundläggande människovärde och rättigheter. KKK står för raka motsatsen och att Trump inte klart kan dra gränsen mot dom e fan skamligt. Det handlar inte om svarta & latinos ska ha nåt "särskilt privilegium" men däremot kunna ha förtroende för presidenten står upp lika mycket för dom som för vita. Visst måste man kunna gå vidare efter det som varit med rasförtryck mm men gör man det genom flörta med KKK? :/
    Och Trump har ... vadå ... när det gäller KKK?

Vad exakt är det du vänder dig emot?
  • Flash Gordon
    flygrl skrev 2016-05-08 11:03:32 följande:
    Jag förstår problemet men tycker ändå tex. NY Times, Washington Post och LA Times har intressanta artiklar. CNN e väl också seriösa. Sen e jag väl inte så imponerad av allt svenska media gör heller. Deras bevakning av vad som händer i "orten" tex. mitt Norra Botkyrka e värdelös. Om det ens bevakas smile4.gif Finns det amerikanska media du kan rekommendera? Flash Gordon kanske också har tips & komma med?
    Tja, du nämner vänster-sidan av amerikansk media. De har också svårt att förstå Trump och kallar honom allt möjligt elakt. Lite som DN, TV4 och Aftonbladet mot SD här i Sverige - för att göra en jämförelse.

.
    Vill du verkligen förstå vad det är som ger Trump framgång skall du läsa sidor som jag länkat ovan. Sådant som

http://www.foxnews.com/

https://www.washingtonpost.com/

Media som hänger ihop med den konservativa sfären. Med republikanerna.

Det är där som du under åratal kan ha läst om kritiken mot det nuvarande systemet och den nuvarande landningen. Det är där folk yttrat det missnöje som nu ger Trump alla dessa röster.

.

Det närmaste du kommer en amerikansk public service är nog National Public Radio skulle jag tro:
    http://www.npr.org/
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2016-05-08 11:57:22 följande:
    Tja, du nämner vänster-sidan av amerikansk media. De har också svårt att förstå Trump och kallar honom allt möjligt elakt. Lite som DN, TV4 och Aftonbladet mot SD här i Sverige - för att göra en jämförelse.

.
    Vill du verkligen förstå vad det är som ger Trump framgång skall du läsa sidor som jag länkat ovan. Sådant som

www.foxnews.com/

www.washingtonpost.com/

Media som hänger ihop med den konservativa sfären. Med republikanerna.

Det är där som du under åratal kan ha läst om kritiken mot det nuvarande systemet och den nuvarande landningen. Det är där folk yttrat det missnöje som nu ger Trump alla dessa röster.

.

Det närmaste du kommer en amerikansk public service är nog National Public Radio skulle jag tro:
    www.npr.org/
    Washington post är vänster och demokraternas.

.
    Washington Times är republikansk:

http://www.washingtontimes.com/

.
    *det borde finnas en editera-funktion*
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?