Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

felix le chat skrev 2016-11-09 11:25:11 följande:

Käns det trist när gatans parlament rest sig och sagt ifrån ?

Ja just i det här fallet så är det mer än trist, och dessutom riktigt skrämmande.
    Annars är jag i vanliga fall den 1:e som hyllar när folket protesterar mot överheten maktfullkomlighet, vilket gör att jag skyr populitiska partier som Ebola smitta.
    För med dessa partier vid makten, så tas all makt från folket, vilket vi kunnat se i Ungern, Polen, Ryssland och nu senast Turkiet.

Risken finns även i USA, om än liten, för där ser maktutövningen annorlunda ut, så långt ifrån all makt finns hos presidenten eller ens hos dennes parti.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    100kgpappa skrev 2016-11-09 12:29:18 följande:
    Att sänka skatter innebär inte med automatik att staten får in mindre pengar (och tvärtom), utan man måste se till de dynamiska effekterna, som alliansen visade mycket väl, då skatteinkomsterna ökade med nästa 25%.

Att införa vinsttak betyder inte heller med automatik att vården blir bättre eller billigare, det är genom kvalitetskontroll som man säkerställer det.

Bättre välfärd kan uppnås genom omfördelning av resurser, precis som att man omfördela pengar inom andra sektorer

Angående din första del i texten, så länge regeringen osidosätter sina egna medborgare för prioritera andra, då kommer "missnöjespartier" att fortsätta växa, oavsett vad hur mycket medierna försöker skriva ner dem
    Så varför blev då allt bara sämre och sämre under Alliansens 8 år, men redan nu efter bara ett litet tag med den här regeringen så rullar Sverige på långt bättre än vad Alliansen ens kom i närheten av?

Varför inte bara inse att Alliansens politik enbart ledde till det vi nu sett resultatet av i USA, nämligen att de rika blivit rikare och de fattigare bara fattigare.
    Så går vi tillbaka till den politiken, då kan du vara helt säher på att vi kommer att ha ett populistisk missnöjesparti vid makten även här i Sverige.

Det enda som kan rädda demokratin, är välfärden.
    Och den kan bara bibehållas om folket får ta del av vinsterna som nu under många år, enbart gått till dom rika och till ökade vinster hos storföetagen.
    Det här är fakta du kan googla på om du vill, och det är den faktan som helt ligger bakom de populistiska missnöjespartiernas framgångar.

Du ser det här Sverige, och i hela Världen inkl USA, och det är samma fakta som gjort det möjligt för kriminella terrororganisationer som Daesh att nå framgång.

Så fortsätter vi stödja den utvecklig som inte ger vanliga löntagare del av vinsterna, då kommer det att gå käpprätt åt helvete.
    Speciellt nu, när vi ser hur vi misslyckats med skolgången/utbildningen hos unga pojkar och unga män.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

Nu gäller det dra nytta av den här skiten, för som den kapitalist och företagare jag är, så kommer jag att följa kapitalismens spelregler, vilka givetvis kommer att fortsätt vara de som gäller även i framtiden.

Med rätt stor sannolikhet kommer Trump att häva handelsembargon som USA har mot Ryssland, så en större summa kommer jag antagligen att placera i företag på den ryska börsen.
    Där kommer dom att få ligga tills Trump och Putin börjar tjafsa.

Även de engelska företagen kommer jag att hålla ett öga på, där kan finnas pengar att hämta efter Brexit, om dom får en bra deal med USA.

• Världsmedborgare
    felix le chat skrev 2016-11-09 13:25:02 följande:
    Det enda jag kan se som för dej kan tyckas vara skrämmande är att vänstern i tex Ungern backar rejält
    OSSE konstaterar att Underska valet var " transparent och ändamålsenligt"  så när folket röstade så togs makten från dom ?  Inte ens du kan väl virra till att ett demokratiskt val innebar att makten togs från folket ?
    Det är så svamligt att jag inte vill gå in i svaromål.

Och hur var det med det ogiltiga valet om invandringen, det behövdes mer än 50% av folkets röster för att vara giltigt, men det blev bara dryga 40%?
    Det bekräftar mer än väl vad som händer när den typen av partier väl får makten, inte att förglömma de mer än 1000 nya lagar som tillkommit efter valet, och som nästan helt tagit makten från folket/oppositionen.

Att dom ska få makten, det måste det finnas en någorlunda fungerande demokrati för, om dom inte tar den med våld, så jag förstår inte varför du tar upp valet som möjliggjorde att Fidesz kunde bli framröstade.

Svara nu på frågan jag ställde i #1547, du måste väl ändå veta vad du stödjer?
  • Världsmedborgare
    felix le chat skrev 2016-11-09 13:30:07 följande:
    HUR SKALL NÅGON ANNAN ÄR DONALD TRUMP KUNNA SVARA PÅ DEN FRÅGAN ?
    Hur kan du avkräva MEJ på svar hur han skall göra ?

Så du vet alltså inte vad du stödjer, typiskt er populister, ni har aldrig en blekaste vad ni stödjer.

Men jag tackar givetvis för den bekräftelsen, alltid några som blir omvända och inser hur tokigt det är med populism.
  • Världsmedborgare

Fundera på det här. Det ger ett visst hopp.
    Av de som röstade republikanskt, så är det bara 16% som litar på Trump, 84% har alltså lite eller inget förtroende för han.
    Det ger iaf hopp om att de andra 84% som röstade republikanskt, kommer att ha sina förtrogna i senat och kongress, alltså folk med de sedvanliga republikanska åsikterna. 

Och då kommer inte mycket att förändras vad gäller för oss utanför USA.., värre är det förstås med USA:s egna medborgare, men det är deras val och inget jag har med att göra, så det skiter jag helt och fullt i.

• Världsmedborgare
    felix le chat skrev 2016-11-09 13:58:54 följande:
    Förstår att du tycker det är obekvämt med demokrati. Allt blir ju så oförutsägbart lixom ?

Valseger till Clinton var ju till 80% säker och klar i går eftermiddag.
    Alla undersökningar visade ju det resultatet. 

Tänk vad mycket bättre det vore om man tex kunde införa någon slags politiskt körkort där man
    kollar upp att personen som vill rösta inte är populist eller att personen står för "allas lika värde "
    Då kunde man ju sortera bort alla "idioter" och dom som kvalar in får rösta ?
    Om du lanserar det på nästa VPK stämma vill jag ha royalty på iden.

Det är demokratins "svaghet", att även ytterligheter/extremister har samma chans som alla andra att vinna ett val.

Men inte kan jag se det tjänar demokratin på nåt sätt, att kunna ljuga sig till makten, för det är vad det handlar när det gällar alla populistiska partier, utan undantag.
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-09 14:20:52 följande:
    Fast det är problematiskt på sikt - för det ger Trump möjlighet att yla om en "dolkstöt i ryggen" från sitt eget parti, och skylla än mer på etablissemanget. Samtidigt som vanligt folk under Trump kommer fortsätta att få det värre, med ökade klyftor (för inte kommer Trump sabba för sig själv och sina polare). Det kommer inte bli bättre, och folk kommer inte bli vaknare om fyra år. Läget kommer vara exakt densamma, eller troligen värre. Skrikhögern kommer skrika högre, populisterna kommer ha lärt av varandra, och det kommer bli värre. Tyvärr.
    Hoppas du inte har rätt, trots allt har jag kvar lite hopp om att folk ska vakna när eländet visar sig i verkligheten, och inte gå på samma lögner ännu en gång.

Fast du kan få rätt, här i Sverige har ju ännu inte SD-anhängarna vaknat, trots att dom kan skåda eländet i realtid i Ungern, Polen, Ryssland och Turkiet.
    Men "åt helvete med allt" är förstås populisternas inre drivkraft, att dom själva dras med ner i skiten, det verkar ännu inte ha gått upp för dom.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-11-09 15:52:52 följande:
    På samma sätt som alla andra politiker genomfört det de före valet påstått sig vilja. En del lär han kunna få igenom med en del kompromisser medan annat inte går igenom alls. Sån är politiken oavsett om man heter Trump eller Fridolin.
    Och vad menar du med det?
    Jag vill veta konkret hur det ska gå till, eftersom ingen vet, eller ens har en aning om hur det ska ske konkret är ett svar det alla vill ha,  men det går helt enkelt inte att hitta nån sakkunnig som kan svara.

Om vi bara tar handelsavtalen, där Trump bara vill ha avtal som är till USA:s fördel, förklara gärna vilket land som skulle unerteckna ett sån´t?

Sen kan vi ta företagen, vilka företag skulle flytta sin verksamhet till USA, där enbart lönekostnaderna skulle bli många ggr högre och där man samtidigt skulle riskera förlora sina exportmöjligheter, just genom handelsavtalen som Trump vill riva upp.
    Det här handlar om de föetag som är exportberoende, alltså inte de som i huvudsak säljer inom USA, dom kan säkert klara sig, även om amerikanarna kommer att drabbas av stora prishöjningar på deras produkter.

(Det kan fungera ett tag, då USA inte är lika exportberoende som t.e.x vi i Sverige, ca 20% mot Sveriges 50-60%)

Jag har äen funderat på USA:s jordbruk, hur ska dom klara sig, om dom inte längre kan exportera till t.ex Mexico?
    Mexicos kött produktion har ju USA så gott helt slagit ut Mexicos, och exporten håller alltså nera priserna på kött i USA.
    Vem ska betala för inkomstbortfallet, och hålla köttproduktionen igång så inte jordbruket hamnar i svårigheter?

Så här går det att hålla på länge, och med nästan 40 år bakom mig där jag försökt förstå hur ekonomi fungerar,  så förstår jag ändå mig inte på Trump.
    Jag påstår inte att jag är sakkunnig, inte på något vis, men jag har rätt bra koll på hur och var jag ska leta svar, men här finns ingen som kan ge mig det.

Så jag frågar igen, hur ska det konkret gå till?

För mig är Trump rena sinnebilden av en populist, ungefär som SD i Sverige, man säger vad man vill, men talar inte om att det alltid kommer att finnas en motpart av något slag, som inte kommer att gå med på deras förslag/idéer.
    Eller att det inte är praktiskt genomförbart, t.ex internationella lagar och regelverk som förhindrar det.

Att lägga sin röst på ett parti som kommer med förslag utan att dom häger ihop med en lösning, det borde få alla varningsklockor att ringa hos de som ska rösta.
    Det brukar visa sig att dom aldrig får som dom vill, inte utan att tvinga fram dom, vilket alltid sker genom att medborgarnas makt beskärs.
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-11-09 19:35:49 följande:
    Du är sannerligen en domedagsprofet. Självklart kommer Trump få kompromissa med en hel del. Vissa saker kommer han aldrig kunna genomföra. Precis på samma sätt som Obama inte kunde genomföra mycket av det han gick på val till. Ex stängandet av Guantanamo Bay. Men jag tror att Trump kommer göra sitt bästa och vi kommer även få se en hel del konservativa reformer.

Den som tror något annat är naiv. Du måste vara en populist i någon grad, för att kunna vinna ett val.

Sanningen är också den att det hade varit mycket sorgligt med en demokratiskt president, nu när republikanerna tog både kongressen och senaten. Jag tror att denna utveckling är mycket mer sund.
    Jag försöker beskriva vad som kan hända, men jag är glad att även du nu erkänner att Trump var/är en lögnare och populist, när du här nu själv påstår att han inte kommer att få igenom sin politik.

Och du vet lika bra som jag, att Obama hade både senaten och kongressen emot sig under hela sin tid, dom var även då styrd av republikaner.
    Därför blev det tyvärr mer av republikanska ideologi än demokratisk Obama tvingades anpassa sig till.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?