nattuv skrev 2016-11-09 15:52:52 följande:
På samma sätt som alla andra politiker genomfört det de före valet påstått sig vilja. En del lär han kunna få igenom med en del kompromisser medan annat inte går igenom alls. Sån är politiken oavsett om man heter Trump eller Fridolin.
Och vad menar du med det?
Jag vill veta konkret hur det ska gå till, eftersom ingen vet, eller ens har en aning om hur det ska ske konkret är ett svar det alla vill ha, men det går helt enkelt inte att hitta nån sakkunnig som kan svara.
Om vi bara tar handelsavtalen, där Trump bara vill ha avtal som är till USA:s fördel, förklara gärna vilket land som skulle unerteckna ett sån´t?
Sen kan vi ta företagen, vilka företag skulle flytta sin verksamhet till USA, där enbart lönekostnaderna skulle bli många ggr högre och där man samtidigt skulle riskera förlora sina exportmöjligheter, just genom handelsavtalen som Trump vill riva upp.
Det här handlar om de föetag som är exportberoende, alltså inte de som i huvudsak säljer inom USA, dom kan säkert klara sig, även om amerikanarna kommer att drabbas av stora prishöjningar på deras produkter.
(Det kan fungera ett tag, då USA inte är lika exportberoende som t.e.x vi i Sverige, ca 20% mot Sveriges 50-60%)
Jag har äen funderat på USA:s jordbruk, hur ska dom klara sig, om dom inte längre kan exportera till t.ex Mexico?
Mexicos kött produktion har ju USA så gott helt slagit ut Mexicos, och exporten håller alltså nera priserna på kött i USA.
Vem ska betala för inkomstbortfallet, och hålla köttproduktionen igång så inte jordbruket hamnar i svårigheter?
Så här går det att hålla på länge, och med nästan 40 år bakom mig där jag försökt förstå hur ekonomi fungerar, så förstår jag ändå mig inte på Trump.
Jag påstår inte att jag är sakkunnig, inte på något vis, men jag har rätt bra koll på hur och var jag ska leta svar, men här finns ingen som kan ge mig det.
Så jag frågar igen,
hur ska det konkret gå till?
För mig är Trump rena sinnebilden av en populist, ungefär som SD i Sverige, man säger vad man vill, men talar inte om att det alltid kommer att finnas en motpart av något slag, som inte kommer att gå med på deras förslag/idéer.
Eller att det inte är praktiskt genomförbart, t.ex internationella lagar och regelverk som förhindrar det.
Att lägga sin röst på ett parti som kommer med förslag utan att dom häger ihop med en lösning, det borde få alla varningsklockor att ringa hos de som ska rösta.
Det brukar visa sig att dom aldrig får som dom vill, inte utan att tvinga fram dom, vilket alltid sker genom att medborgarnas makt beskärs.