FDFMGA skrev 2016-08-21 21:35:06 följande:
Nja. Jag använder mig av tre av de fyra storbankerna. En av dem förvaltar en liten summa privatkapital, en annan petar min arbetsgivare in tjänstepensionspengar i och den tredje har jag en del lån i.
Självklart känner jag mig mest ofri i förhållande till den bank jag står i skuld till. Precis som Trump måste vara mer bunden till Goldman Sachs och kinesiska banker än Hillary Clinton.
Henne kallade du Goldman Sachs, mer relevant att du kallar Trump för detta.
Visst kan en usel affärsman vara en bra president, men det är ju knappast en merit att Trump har förvaltat pappas pengar så illa.
Tycker det var ett högst märkligt exempel du drog där.
Kan ge ett exempel så att du förstår.
Kalle 18 tar ett bolån hos Swedbank när han är 20 för att köpa sin första lägenhet. En avbetalningsplan på 15 år upprättas. När Kalle är 30, blir han invald i riksdagen utan att ha lagt en krona av Swedbanks pengar på marknadsföring. Har Kalle ett moraliskt ansvar att verka för Swedbanks intressen?
Här har du ett annat exempel
Kalle 25 har inga pengar, men vill jätte gärna kandidera till riksdagen. Men att ta sig dit kan både kosta pengar och tid. Kalle inser att det vore en bra ide att trycka upp reklamblad i sin hemkommun. Men Kalle inser snart att reklamblad kostar pengar. Men en dag så blir Kalle kontaktad av Swedbank, som säger att de kan finansiera Kalles lilla reklamkampanj. Kalle tar emot pengarna och lyckas genom en god och dyr marknadsföring bli invald i riksdagen. Har Kalle ett ansvar att verka för Swedbanks intressen?
Här har du två chalmerska tankenötter som visar skillnaden på Trump och Clinton. Får se om du lyckas komma fram till de korrekta svaren.
Lycka till