Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
Konstatera skrev 2016-08-26 21:15:13 följande:
Jag tycker att Trump har gjort demokratin en makalös tjänst. I egenskap av ett känt varumärke, är han modig i det att han tagit många obekväma fighter. En mindre hårdhudad person hade aldrig klarat av det. Ni verkar glömma bort att många människor i våra länder, faktiskt delar mycket av det som en Trump förmedlar. Han har fyllt ett mycket viktigt hål. Han representerar människor. Yttrandefrihet är bland det viktigaste vi har, och ingen ska tystas. Trump är en viktig påminnelse om att detta gäller! Muren är en kanonidé. Ett land ska inte behöva acceptera 11+ miljoner illegala invandrare. Det är ju helt sjukt! Negligerandet av klimatavtalet är inte lika bra. Jag hoppas att Trump låter bli att pilla i detta.
"Vi mot dem". Visst, om du anser att det inte råder ett vi mot dem tänk i USA även utan Trump, så låter jag dig leva vidare i den föreställningen. Vi drar olika slutsatser utifrån vår samtid. Jag vill mena att landet troligtvis kan bli mer enat under Trump, än under Hilary Clinton.
Mexiko är alltså ansvarigt för att se till att människor inte flyr över gränsen till USA och Trumpmuren i din version får samma funktion som Berlinmuren hade.
Själv ogillar jag kollektiviserande av ansvar. Det är därför jag ogillar personer som smetar ut tänkta egenskaper på alla invandrare, som att de är lata, att det tafsar på kvinnor, etcetera - och det är därför jag anser att de som flyr över gränser själva är ansvariga för sina handlingar - inte Mexiko, inte Syrien, inte Irak och inte ens gamla DDR när folk riskerade livet för att ta sig över muren.
Däremot vilar det ju ett tungt ansvar på dem som bygger murar för att stänga in människor.