Inlägg från: flygrl |Visa alla inlägg
  • flygrl

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Men Donald Trump asså. En del också här på FL menar han bara bedriver en sorts spel nu där han säger lite vad som helst men att han kommer visa en helt annan sida om han väljs till president. Att han e mer seriös än det kan verka nu. Men hur vet man var han står egentligen?

Han ska värna USA mot terrorism men flörtar samtidigt med David Duke och KKK som ju också e en terror organisation. Hur fan ska USAs stora svarta befolkning och andra icke vita kunna känna förtroende för nån som e så omdömeslös? Finns det överhuvudtaget nån gräns va Trump kan tänkas häva ur sig?

Kvinnor som gör abort ska straffas ordentligt sa han. För strax ta tillbaka det. Vad vill han egentligen? Var står han i viktiga frågor?

• flygrl
    athanatos skrev 2016-05-04 22:27:26 följande:
    Det är väl skönt att någon rör om lite i grytan :)
    USA går åt skogen oavsett så det spelar väl ingen roll.
    Jag hoppas verkligen inte USA går åt skogen! Trots sina brister e det ett fantastiskt land! <3
  • flygrl
    Flash Gordon skrev 2016-05-05 06:53:52 följande:
    Trump har lika stort/litet stöd hos svarta som republikaner alltid haft, runt 10% +/- några procentenheter. Ändå har republikaner med jämna mellanrum blivit presidenter. Svarta rösta på demokraterna. Oavsett liksom.

hans viktigaste politiska frågor är länkade i tråden.

Det budskap han har som gör att han vinner väljarnas förstroende sammanfattas i en enda mening: "Make America great again".

.
    Hans motståndare har bara under dessa primärval låtit sända 60000(!) negativa annonser i TV.
    http://www.nbcnews.com/news/us-news/donald-trump-steamrolls-despite-negative-ad-blitz-n563531
    Jag fattar Trump smutskastas big time av sina motståndare. Politik e ett smutsigt jävla spel.

Men det jag menade med om svarta mfl. kan känna förtroende för honom handlade om honom som president. Om han då kommer agera på sånt sätt att alla medborgare kan känna förtroende för honom. För hur ska icke vita kunna lita på en president som flörtar med KKK?

I ett land som delvis byggts av slavar och haft raslagar ända in på 60-talet måste en person som vill bli president fatta han inte kan bagatellisera en rörelse som KKK. Vill han göra America great måste han visa han e en statsman.

Btw har jag inget till övers för New Black Panthers, Nation of Islam och liknande svarta rasist grupper. Bara så det e klart ;)
  • flygrl
    Flash Gordon skrev 2016-05-06 06:12:22 följande:
    Fast det gör de ju i praktiken inte och det har de heller aldrig gjort med republikanska kandidater. Stöttat dem alltså. Bara runt var tionde svart stödjer Trump men det är ingen skillnad mot för hur det alltid ser ut.

Samma med latinos.  Bara runt 20% av dem stödjer republikanerna. De utgör dessutom bara knappt 10% av de röstberättigade, så i själva verket har det aldrig varit särskilt många latino-röster på republikanerna genom historien.

Varför folk i övrigt har förtroende för honom?

Kanske för att de ser en annan bild än den som du sett och tagit intryck av? (läs amerikansk media när du funderar över saker som händer i USA)

Kanske för att de är, som jag skrivit ovan, så förbenat urless på alla de "normala" politikerna?

För att de faktiskt håller med om att det behövs en mur emot Mexiko?

För att de faktiskt vill höra någon säga att han skall försöka ta tillbaka jobben till USA?

.
    I skenet av detta blir då Trumps ointresse för KKK (för det var ju hans "brott" - att han ansågs inte starkt nog ha fördömt KKK:s ledare David Duke när frågan kom på tal) kanske en mindre sak, tror du inte?

I valet mellan att få jobben tillbaka till USA eller hans relativa ointresse för KKK-frågan kanske folk prioriterar jobben?

.
    Blir han president?

Vet inte.

Men jag skulle inte bli förvånad om han vinner. Kom ihåg att Hillary Rodham Clinton är lika illa omtyckt, om inte värre, av stora delar av det amerikanska folket.

Valet står mellan två väldigt polariserande kandidater och jag skulle inte satsa alla mina pengar på att det blir hon som är symbolen för det korrupta etablissemanget som tar hem den striden. Särskilt inte om hon samtidigt kommer att åtalas för brott mot rikets säkerhet under den kommande valkampanjen.

.
    Och det är samma folk som idag säger att "Trump kommer aldrig ..." som en gång i tiden sade att "SD kommer aldrig ..."

Värt att tänka på.
    Du missförstår mig. Jag tycker det e viktigt att medborgarna kan känna förtroende för presidenten att han står upp för allas grundläggande människovärde och rättigheter oavsett ras, religion mm. Och det också oavsett vilken kandidat man röstat på.

Hen ska va alla amerikaners president och inte bara sina egna väljares. Trump kan förstås inte hindra white supremacists från och rösta på honom MEN han borde åtminstone tydligt dra en gräns mot KKK och visa han inte vill förknippas med dom. Och han borde också uttrycka sig mer nyanserat om tex. latinos än han gjort.

Jag tycker Trump e vårdslös och okänslig i sina uttalanden. Särskilt mot bakgrund av USAs historia med slaveri, raslagar mm.
    Det måste finnas en gräns också för va en slugger häver ur sig för och vinna röster.

Men kanske e det bara jag som känner obehag över Trumps attityd i dom här frågorna. Verkar fan så

Sen gillar jag USA & köper inte allt som sägs om landet i svenska media. Jag försöker kolla på amerikansk media för få en mer nyanserad bild.
  • flygrl
    Flash Gordon skrev 2016-05-08 08:13:24 följande:
    En politiker kan aldrig bli "allas" politiker. Oavsett vem det blir som vinner, Trump eller Clinton, så kommer stora delar av det amerikanska samhället att inte ha något förtroende för personen ifråga. Svarta och Latinos har inget särskilt privilegium i att inte behöva vara oense med sin president.

.
    Trump har sagt att han kommer att ta in en "politiker" som vice-presidentkandidat eftersom han själv är en "affärsman" först och främst, han har sagt detta själv.

Då förutspår jag att på det halvår som återstår till valet kommer Trump att bli allt med "korrekt presidentlik" och att vice-kandidaten kommer att täcka upp stora delar av de luckor som Trump lämnat fram till nu.

Det e väl klart ingen president kan va ense med alla medborgare i varenda fråga MEN hen kan väl däremot tydligt visa hen respekterar allas grundläggande människovärde och rättigheter. KKK står för raka motsatsen och att Trump inte klart kan dra gränsen mot dom e fan skamligt.

Det handlar inte om svarta & latinos ska ha nåt "särskilt privilegium" men däremot kunna ha förtroende för presidenten står upp lika mycket för dom som för vita. Visst måste man kunna gå vidare efter det som varit med rasförtryck mm men gör man det genom flörta med KKK? :/
  • flygrl
    Världsmedborgare skrev 2016-05-08 09:22:48 följande:
    Problemet med amerikansk media är att den ofta är så hårt kontrollerad av sina finansiärer, så oberoende nyhetskanaler får ingen distrubitör i USA, dom förbjuds eller bojkottas av de större aktörerna.

I jmf med den europiska förmedlingen av nyheter och den allmänna förmågan att informera, så tycker jag USA ligger långt efter.
    Det blir ofta lite åt kvällstidninghållet och skvallerpressen.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
    Jag förstår problemet men tycker ändå tex. NY Times, Washington Post och LA Times har intressanta artiklar. CNN e väl också seriösa.
    Sen e jag väl inte så imponerad av allt svenska media gör heller. Deras bevakning av vad som händer i "orten" tex. mitt Norra Botkyrka e värdelös. Om det ens bevakas

Finns det amerikanska media du kan rekommendera?

Flash Gordon kanske också har tips & komma med?
  • flygrl
    Flash Gordon skrev 2016-05-08 11:44:28 följande:

Och Trump har ... vadå ... när det gäller KKK?

Vad exakt är det du vänder dig emot?

Massa ledande white supremacists håller fram Trump som den deras anhängare ska rösta på. Den vita mannens räddning liksom. Antar du dömer ut Huffington Post som vänster vinklad men här kan man iaf läsa om det jag nyss nämnde:

m.huffpost.com/us/entry/donald-trump-white-supremacists_us_55dce43ee4b08cd3359dc41a

Jag tror inte Trump e white supremacist MEN det vårdslösa sätt han bla. uttryckt sig om latinos gillas av rasisterna. Tycker precis som Världsmedborgare det e skumt han inte klart kan säga ifrån när gäller David Duke & KKK för han inte tycker han vet tillräckligt om dom. Vadå inte vet tillräckligt om KKK??? Dåligt camouflerad flört med värsta sortens rasister enligt mig. Vilken statsman! Vilken blivande landsfader!
    Flash Gordon skrev 2016-05-08 11:57:22 följande:

Tja, du nämner vänster-sidan av amerikansk media. De har också svårt att förstå Trump och kallar honom allt möjligt elakt. Lite som DN, TV4 och Aftonbladet mot SD här i Sverige - för att göra en jämförelse.

.

Vill du verkligen förstå vad det är som ger Trump framgång skall du läsa sidor som jag länkat ovan. Sådant som

www.foxnews.com/

www.washingtonpost.com/

Media som hänger ihop med den konservativa sfären. Med republikanerna.

Det är där som du under åratal kan ha läst om kritiken mot det nuvarande systemet och den nuvarande landningen. Det är där folk yttrat det missnöje som nu ger Trump alla dessa röster.

.

Det närmaste du kommer en amerikansk public service är nog National Public Radio skulle jag tro:

www.npr.org/

Flash Gordon skrev 2016-05-08 12:04:44 följande:

Washington post är vänster och demokraternas.

.

Washington Times är republikansk:

www.washingtontimes.com/

.

*det borde finnas en editera-funktion*

Tack för bra länkar! Jag har kollat Fox ibland faktiskt. Vill gärna få en så bred bild som möjligt och från olika vinklar. Försöker va openminded.
    Världsmedborgare skrev 2016-05-08 14:17:37 följande:

Jovisst, dom är bra på många sätt, men det räcker inte för att ge en helhetsbild av det som händer ute i Världen, där är europeisk media och även Al Jazeera långt bättre att förmedla till allmänheten.

Blanda nu inte ihop det politisk vinkling, det blir det alltid sett från betraktarens sida.

Och det är knappast nån som inte är medvetna om medel Smith:s okunnighet om sin omvärld, det brukar ibland skämtas om det även i USA:s tv.

Jag har bott i Västafrika, och förvåndes över att "vanligt folk" var så medvetna om det som händer runt om i Världen, trots avsaknaden av nyhetsförmedling.

Jag antar att dom är mer nyfikna och vetgiriga, och inte blivit söndermatade som amerikanerna blivit, och nu även vi europeer visar tendens att bli.

Och jag tycker det börjar gå fort utför i Europa, och jag kan inte se annat än att det beror på de sk sociala medierna.., folk fastnar, antar jag, på de ställen dom trivs bäst, så den kritiska granskningen hamnar allt mer i skymundan.

Det blir allt mindre eget tyckande, och allt mer av värdelöst länkande till "sanningen".

Försöker som sagt få info från olika håll och köper inte några "sanningar" bara rakt av. Sociala medier kan bli rätt tröttsamma faktiskt. Mycket enkelspårigt gapande.

Intressant det du skriver om Västafrika. Menar du verkligen också fattiga människor i dom länderna hade så bra koll på vad som händer i världen? Hur kunde dom ha det "trots avsaknaden av nyhetsförmedling"???
    Världsmedborgare skrev 2016-05-08 14:23:58 följande:

Jisses.., Foxnews.., ja det är ju ungefär som att länka till avpixlat.

Den kristna tokhögerns egen kanal som inte ens kan kallas för nyhetskanal, utan är renodlad propaganda av värsta sort.

Tycker som sagt Fox har sina ljusa stunder dom med.
    Flash Gordon skrev 2016-05-08 15:29:31 följande:

www.cnn.com/2016/03/03/politics/donald-trump-disavows-david-duke-kkk/

"David Duke is a bad person, who I disavowed on numerous occasions over the years," Trump said on MSNBC's "Morning Joe."
    "I disavowed him. I disavowed the KKK," Trump added. "Do you want me to do it again for the 12th time? I disavowed him in the past, I disavow him now."

Med det i åtanke var det egentligen Flygrls påstående om att Trump flörtar med KKK som jag undrade över.
    Och med detta visar du precis, exakt, varför "etablissemanget" och vänstern inte kan förstå vare sig Trump där, eller SD här.
    I ett land som länge hade brutala raslagar och svarta förtrycktes och trakasserades av det vita samhället, myndigheter & terrororganisationen KKK måste en blivande president fatta man tydligt måste visa var man står i såna här frågor. Jag tycker inte han gör det. Förmodligen för han inte från sin priviligierade position förstår allvaret i det. Eller så e han rasist helt enkelt och det vore förstås riktigt jävla illa.

Som sagt det måste finnas gränser för hur långt man kan gå för vinna väljare.
    Flash Gordon skrev 2016-05-09 07:57:02 följande:

Jag läster slarvigt och i sammanhanget det skrevs så trodde jag att du var något uppseendeväckande på spåren.Vilka är dessa "alla andra" du refererar till? Liberal vänstermedia?

Nä. Vare sig Fox News, ELLER Washington Times, Wall Street Journal och NY Post är en del av den sortens "alla andra". 

Däremot är ovan nämnda media en naturlig del av det amerikanska medie-landskapet. Bara till höger om mitten och konservativa. Delvis täcker de andra områden och de ger ofta en annan infallsvinkel på saker och ting.

Exempelvis brukar konservativ media ofta ha en särskild sektion "military" eller "security" eller liknande för den typen av artiklar. Något som mestadels saknas i liberal media.

Min uppfattning är även att konservativ media oftare diskuterar grundläggande konstitutionella frågor (tex Second Amendment - right to bear arms) än vad liberal media gör.

.

Istället för att försöka göra lustiga poänger om Nordkorea, Avpixlat och Grönköping VECKOBLAD kan du på ett seriöst sätt visa på vad du anser vara fel och vinklat med följande tre toppnyheter på Fox News just nu:

www.foxnews.com/us/2016/05/09/penn-state-settlements-covered-1971-sandusky-abuse-claim.html

www.foxnews.com/politics/2016/05/08/trump-blindsided-by-ryan-flip-flops-with-change-on-minimum-wage.html

www.foxnews.com/us/2016/05/08/nyc-educator-who-allegedly-raped-student-continued-to-work-as-teacher-probe-finds.html

En av dessa handlar till och med om tråden tema: valet i USA och hur Trump kanske har börjat röra sig mot mitten.

Tack igen för länkar. Jag vet man kan hitta intressant läsning också hos mer konservativ media.

Tycker faktiskt det verkar finnas mycket större mångfald i amerikansk media än i svensk. Alla måste inte tycka lika om allt.

Det amerikanska samhället skiljer sig rätt mycket från Sverige va det verkar då demokraterna ses som nån sorts vänster men samtidigt ligger långt till höger om svenska högern i en del frågor. Obama har uttryckt förståelse för dödsstraff tex. & det vore otänkbart i Sverige.
    Flash Gordon skrev 2016-05-09 09:18:23 följande:

Och det har du förstås länkar på som bevisar för det är väl inte bara lösryckt tyckande från din sida?

Istället för att försöka hitta på en massa koppling och blame-gamea, ta nu och visa på vad du anser är fel i de tre huvudartiklarna från deras förstasida som jag länkade ovan. 

En konkret sak för att stödja dina åsikter istället för det där epitetsättandet.

.

Det är just för att "etablissemanget" och vänsterfolk har betett sig som du gör nu som de inte fattat ett smack av Trumps framgångar.

Flash Gordon skrev 2016-05-10 09:26:03 följande:

Ja, det blir ju enklare så.Sjääääälvklart!

Det vet ju "aaaalla"!

OK, vi har då i alla fall fått din personliga åsikt om saken.

---

Nåja, nu var ju  tipset till flygrl som frågade efter ytterligare mediekällor att ta del av:

www.foxnews.com/

www.washingtontimes.com/

www.wsj.com/europe

Du har nog en poäng här faktiskt...

Därför jag vill kolla vad OLIKA sidor säger. Försöka bilda mig en egen uppfattning. Det finns inga enkla sanningar.

Sen...kan jag nog för lite om amerikanska samhället, politik mm...
    Dr Nail skrev 2016-05-10 09:34:45 följande:

Alltid lika kul när svenskar blir så inne i tyckandet att de nästan börjar tro att de kan påverka något. En påminnelse från verkligheten: ni har lika mycket kontroll över vädret som över vem som blir president i USA :)

Men wtf så solen jag fixat till idag dög inte??? Din otacksamma jävel!
  • flygrl
    Flash Gordon skrev 2016-05-13 12:27:29 följande:
    Det kan ju inte han få skit för. Mängder med amerikaner, allt från rasister till latinos kommer att rösta på Trump när det väl kommer till kritan.
    flygrl skrev 2016-05-10 23:45:41 följande: Tycker precis som Världsmedborgare det e skumt han inte klart kan säga ifrån när gäller David Duke & KKK ...

Du har precis länkat in detta:
    "David Duke is a bad person, who I disavowed on numerous occasions over the years," Trump said on MSNBC's "Morning Joe."
    "I disavowed him. I disavowed the KKK," Trump added. "Do you want me to do it again for the 12th time? I disavowed him in the past, I disavow him now."
    Nej han kan förstås inte bestämma vilka som ska rösta på honom men när ledande vita rasister uppmanar sina anhängare rösta på Trump tycker jag det vore läge tydligt visa var man står i såna frågor :/

Det här e liksom inte nån små fråga utan en fråga som rör människovärde och om "hans" USA ska fortsätta va ett bra land för alla oavsett hudfärg mm. Blanda nu inte ihop det med villa sätta svarta eller latinos före vita utan equal rights 4 all.

Visst han disavowar Stortomten Duke & co men samtidigt kan han inte klart ta avstånd från honom & KKK för han vet "för lite om dom". C'mon ffs! Om han e så okunnig om landets historia trots Harvard studier duger han då till president?

Antar förresten du vet jag inte e nån som kallar folk rasister bara sådär.
  • flygrl
    Världsmedborgare skrev 2016-05-11 10:10:46 följande:
    Ja, såklart inte alla, men långt fler än vad jag hade en blekaste aning om.
    Dom är långt mer vetgiriga äv vad vi i väst är, så många av de vi hade kontakt med tog varje chans att kolla tv:s nyhetskanaler via satellit, läsa gamla engelskspråkig tidningar från Väst eller överöste oss med frågor., o.s.v.
    Dessutom så har de flesta vänner eller släkt som flytt till nåt europeiskt land, så dom får information av dessa personer.

Eg går det att säga, att det är mycket som kommer på skam, när man lever bland gräsrötterna, ska jag generalisera så är dom rätt lika oss i Väst, när det kommer till mänskliga rättigheter och vad som är ett "bra liv".
    Men det är inte dessa människors åsikter vi får veta i media, utan makthavares och div extrema guppers illdåd.
    Så det är inte konsitgt att bliden blir snedvriden...

Du måste leva bland folket för att förstå deras drömmar och värderingar, att föra ut dom offenligt i deras länder är inte lätt, och det kan många ggr vara direkt farligt.
    Det är i regel fattiga människor, och dom har nog med problem utan att dras in i någon politisk konfrontation.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
    Intressant få ta del av dina intryck från Västafrika. En del av världen jag har rötter i långt tillbaka och därför e lite extra nyfiken på :)

Men jag har också erfarenhet av Venezuela som ju också tillhör Tredje världen med mycket fattigdom och våld. Tycker absolut svenskar verkar mer kunniga om va som händer i världen än många där. Det finns mycket typ underliga konspirations teorier, fördomar och så hos många fattiga där. Mycket som kommer av låg utbildningsnivå.

Men så klart finns också dom som vet mer om världen. Sen blir också perspektiven annorlunda pga var man lever & ens situation.

Al Jazeera e intressant kolla på just för man då kan få lite andra vinklar. Andra perspektiv och tankar.
  • flygrl
    Världsmedborgare skrev 2016-05-11 10:16:35 följande:
    Fast nu tror jag de flesta svenskar med intresse av politik och vad som händer utanför Sverige, använder sig av långt mer än svensk nyhetsförmedling.
    Det dräller av nyhetskanaler som gör att det är lätt att få en mångfald att bygga sin egen uppfattning på.
    Allt från inhemska lokala, till mer landsspecifika och globala kanaler.
    Kan bara hålla med. ;)
  • flygrl
    Världsmedborgare skrev 2016-05-15 07:19:53 följande:
    Al Jazeera har fantasikt bra dokumentärer, eg märkligt att en kanal från Qatar kan hålla så hög nivå på allt dom gör. Jag kan omöjligt skaka av mig det faktum att den drivs av ett land som är så fjärran från demokrati och mänskliga rättigheter att jag ofta förväntar mig en kraftig vinkling av deras nyhetsinformation.
    Den finns förstås där, precis som hos alla nyhetskanaler, men dom är långt från utpräglat partiska, utan håller genomgående en sansad och informativ nivå.

En annan kanal som jag tror många ännu inte fått upp ögonen för är France24, den är engelskspråkig så inga problem med språket för de flesta idag.
    Den håller världsklass tycker jag, med ett lättsamt språkbruk och tonläge, vilket gör den rolig att se/lyssna på., och har heller inte proppats full med en massa reklam, som gör att jag snabbt tröttnar.
    Jag har också svårt fatta hur ett land som Qatar kan ha en så bra kanal som Al Jazeera. Jävligt konstigt ärligt talat.

France24 har jag kollat lite på efter ditt tips. Verkar vettig. Tack! :)
  • flygrl
    Flash Gordon skrev 2016-05-15 09:48:14 följande:
    Nä, inte "samtidigt". Uttalandet nedan är senare. Ett förtydligande.
    .

Där har du svaret på det du undrar över. För du var vad ordet "disavow" betyder, va?

För tredje gången.

Nu vet du.
    I hear ya! ;) Ja, jag vet vad disavow betyder. "Förkasta, inte villa kännas vid" enligt Google Translate.
    Jag hoppas du har rätt om Trump. :/
  • flygrl
    Flash Gordon skrev 2016-05-22 08:27:27 följande:

Det här har alltså varit i nyheterna i USA sedan över ett år tillbaka nu men inte rapporterats i Sverige:
    http://www.usapoliticstoday.com/why-was-bill-clinton-at-child-molesters-private-island-12-times/

http://www.foxnews.com/us/2016/05/13/flight-logs-show-bill-clinton-flew-on-sex-offenders-jet-much-more-than-previously-known.html?cmpid=NL_fntop

http://nypost.com/2015/02/14/bill-clintons-libido-threatens-to-derail-hillary-again/
    .

En historia om mäktiga män och unga flickor. En del så unga som 12 år.

Den miljardär som hållit i hela arrangemanget gör sedan en hemliga deal med myndigheterna och kommer undan väldigt lätt med 18 månaders fängelsse och 12 månaders husarrest.

En av de inblandade: Bill Clinton.

Till Hillary Clintons stora förtret. 

.
    Bara det som idag GÅR att faktiskt bevisa när det gäller Bill Clintons inblandning i detta är tillräckligt för att det amerikanska folket skall komma ihåg Monica Lewinsky och fundera på om de verkligen vill ha den mannen till bak i Vita Huset igen.

Omg...vilken f*****g soppa. Air F**k One liksom. Äckel gubbar!
    Clintons verkar inte va nåt winning team för tillfället.
  • flygrl
    nihka skrev 2016-05-27 23:54:08 följande:
    Låt oss vara lite realistiska nu. Det spelar ingen roll vad motståndet eller motståndets spouse gör eller har gjort, Trump är fortfarande det största skämtet. Och kommer inte längre än en rebellisk tanke.
    Inte helt säker vart du vill komma men du e med på att jag e väldigt kritisk till Trump. Hoppas jag. Känns oroande en så omdömeslös snubbe kanske blir next president och då världens mäktigaste man.

Men Demokraternas kandidat verkar ju förgöra sig själv fullständigt just nu så vem ska stoppa honom?! :/
  • flygrl
    nihka skrev 2016-06-10 18:58:02 följande:
    Eller hur. Trump verkar sällan bryr sig om sådant utan hans uttalanden är ofta en produkt av sinnestämningen för stunden.
    Ja, han verkar liksom häva ur sig vafan som helst som passar i stunden. No limit. Skrämmande. :/
  • flygrl

Tycker det känns som Trumps huvudmotståndare blivit alltmer han själv & inte Hillary C. Menar han tycks ju ha vänt många av dom som borde va hans viktigaste supporters som Paul Ryan, John McCain mfl tunga republikaner mot sig. Typiskt övermodiga narcissister som Trump och till slut lägga krokben för sig själva. Som tur e.

• flygrl
    Turandot skrev 2016-11-20 16:39:23 följande:
    Fast jag begriper inte detta. De som tycker att Clinton borde ha vunnit, borde väl vara arga på dem som skulle ha röstat på Clinton om de alls hade itts gå att rösta? Och inte på dom som röstade på den som de trodde på (d.v.s. Trump) - det har man ju liksom rätt att göra i ett demokratiskt val...

Tydligen var det många svarta i synnerhet som inte iddes gå och rösta, för att de tyckte att det var onödigt besvär Clinton skulle vinna ändå. Är man så dum och lat så kanske man inte ska ha rösträtt..?
    Ursäkta men vilka menar du borde inte ha rösträtt?
  • flygrl
    Turandot skrev 2016-11-20 16:57:59 följande:
    Dom som inte iddes gå och rösta, med motiveringen "den jag vill se som president kommer att vinna ändå". Tycker du att det var begåvat..? (De grova brottslingarna saknar redan rösträtt i USA, och DET tycker jag är bra. Därmed inte sagt att det är lämpligt att överföra det till svenska förhållanden, där vi har en lite annan syn på brottslingar. Vi tycker att de ska vårdas och återanpassas till samhället, där det ju ingår rösträtt.)

Det är inte upp till mig att bestämma vilka som ska ha rösträtt i USA, lika litet som det är Strandhälls sak att bestämma det. Men skillnaden är att jag är en vanlig privatperson, medan hon är en högt uppsatt politiker som gick ut och sa det där i media. Hon förtjänar att kallas "idiot" enligt mig. Dock inte "hora" eftersom det ordet betecknar en sexuellt lössläppt och vulgär kvinna, och mig veterligen finns inget sådant känt om Strandhäll. Men jag tycker ändå att hon och den moderate ungtuppen är lika goda kålsupare... 
    Ok, då e jag med. ;)
    Håller helt med om inställningen inte gå & rösta för det ordnar sig ändå (min kandidat vinner typ) e slapp och dum. Clinton förlorade nog mycket på många demokratiska (partiet menar jag) väljare inte la sina röster på henne pga dom kände dom inte kunde stödja henne pga sånt som kommit fram MEN kanske va det då också en hel del som gjorde samma men av ren slapphet.
    I ain't soft on crime. Bara så du vet. ;)

Är för dåligt insatt exakt va som hände i den där Strandhäll historien men tycker nog ändå den blåsts upp över alla proportioner. Även om moderaten borde haft vett angripa henne sakligt eller med smart ironi istf med kalla henne "hora". Men som sagt blown outta proportion som fan.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?