• Anonym (Mamma)

Tvingas betala för klassresa?

Hej!

Mitt barn började sexan i en ny skola förra året. I maj, detta år, ska de på en klassresa - en resa som klassen samlat pengar till sedan årskurs tre.
    Ingen familj har behövt ta från egen ficka för att betala för denna klassresan utan samtliga pengar som inkommit till klasskassan är via försäljning av: kakor, godis, korv och taco(?)krydda. Allt via ett företag - så inga föräldrar har varit med och bakat, fixat och donat.

På kvartsamtalet jag hade med läraren för fyra veckor sedan, fick jag veta att mitt barn inte var välkommen på klassresan, då mitt barn inte varit med och bidragit ekonomiskt. Detta skulle även gälla tre andra barn i klassen (en som började i klassen VT åk 5, samt två som började samtidigt som mitt barn började, HT åk 6).

Jag frågade då hur pengarna samlats in, samt hur mycket pengar det var.
    Jag fick reda på att de sålt olika produkter via ett företag, samt vilken totalsumman var.
    Jag delade då summan på 20 (20 barn innan mitt barn och de övriga tre "nya" barnen började i klassen) och sa att jag betalar den summan för mitt barn.

Idag fick jag ett mail att om mitt barn skulle deltaga på klassresan, så skulle jag lämna xx-kronor till klassförälder NN. Problemet är bara att summan de vill att jag betalar, är på hela 3000:- mer än summan av totalsumman delat på 20, är.

Jag skrev tillbaka och frågade hur det kunde komma sig, men inte fått något svar på det.

Är det rimligt att jag ska betala 3000:- utöver summan som 6 års försäljning skulle ha inbringat, när inget annat barn i klassen ska göra det? (Ja, jag har kollat med totalt fyra andra föräldrar nu under kvällen - ingen har fått något sådant krav om inbetalning).

Hur gör man nu?

• Svar på tråden Tvingas betala för klassresa?
  • Ellie Chan

.. den skolan verkar väldigt... oförståndiga.. Jag skulle aldrig lägga ut så mycket pengar på en klassresa.för mitt barn,. då tycker jag att du och ditt barn kan ha en egen utflykt på egen hand, kanske utflykt i skogen, fika, simhall, bio.. Bara markera till skolan att det inte är rätt. Du kanske kan ta ledigt just den dagen?

Men.. när det gäller skolor och med vissa saker, så som utflykter, bio och aktiviteter så vill dom gärna krama så mycket pengar ut föräldrarna som möjligt.
    jag tyckte inte ens om skidskor som barn( var mobbad också) men min mamma va illa tvungen att köpa skridskor till mig.. jag kunde gått en promenad med en lärare istället..
    Man måste investera mer i skolorna idag.. blir bara så ledsen hur det ser ut idag.. 
    Men som sagt om jag var du så skulle jag bara.. fuck you jävla skola. Och tillbringa den dagen med ditt barn och gör något kul. det kanske blir en utanförskap men då kanske barnet kan berätta för de övriga barnen vad kul ni haft.
    Hoppas det går bra i vilket fall <3  

• Anonym (Enpappa)

Men snälla, det måste vara barn som har slutat i samma klass under de sex åren också???

Tog dessa barn ur "sina" pengar ur klasskassan?

Om inte så går det väl jämt upp om någon ny börjar

Något som inte stämmer här...

• Annika 702

Fast detta bör vara enkelt i all sin krånglighet. Skolan har inte rätt varken att kräva dessa pengar eller att utesluta ditt eller andra barn från resan. Gå till rektorn och om du inte får gehör så vidare till högre ort!

• Anonym (mobbning?)

tala med rektorn visa mailet låter ju som mobbning

• Fiona M

Vad angav mentorn som skäl till att du ska betala dubbelt så mycket?
    Varför har mentorn makt att bestämma detta?

• Tecum
    Erkki skrev 2016-02-29 21:19:15 följande:
    www.skolinspektionen.se/sv/Anmalningar/Att-an.../

5000kr är ju en massa pengar VAR ska de????

Inte ok. Skolan ska vara lika för alla och kostnadsfri.
    Skolresor är inget som skolor är tvungna att hålla på med och det vanliga är att föräldrar ordnar om det ska bli någon resa. Så den är ingalunda kostandsfri och om jag varit som TS hade jag haft mitt barn hemma och ordnat något roligt som kompensation.
  • Fiona M

Jag trodde de flesta skolor lät föräldrarna fixa med sånt här för att komma runt sånt här, för det här kan väl inte anses vara en avgiftsfri skola?

Om en grupp elever på en skola tillsammans samlar in pengar till en skolresa eller liknande som är en del av utbildningen, ska aktiviteten vara öppen för alla elever. Detta gäller oavsett om vårdnadshavarna väljer att bidra eller inte.

Om den kostnadsbelagda aktiviteten är en del av utbildningen ska alla elever få delta.

Det är inte godtagbart att skolan erbjuder ett kostnadsfritt alternativ för de elever vars vårdnadshavare inte vill betala för aktiviteter som är en del av utbildningen.

Det får inte finnas någon koppling mellan hur mycket en enskild elev bidrar med och elevens möjligheter att få delta i aktiviteten.

Bidraget från vårdnadshavare måste både vara och framstå som helt frivilliga.

skolinspektionen.se/globalassets/0-si/04-rad-och-vagledning/stallningstaganden/infoblad-avgifter.pdf
  • Anonym (A)

Om resan ordnas under skoltid och inte är ett helt privat initiativ på lov eller helg, så blir det faktiskt en del av skolan. Tänker man ett steg längre, så innebär en resa där nya i klassen måste betala en större summa för att få följa med att barn till föräldrar med sämre ekonomi exkluderas från en gemensam aktivitet, då inte alla kan betala så stora summor.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2016-02-29 21:28:18 följande:

Alltså, jag vet inte ens om jag tror på det här, det låter för osannolikt. Jag jobbar själv som lärare, det är inte ok att kräva några pengar på det här sättet. Kontakta rektorn!

Varför skulle jag ta av min tid och hitta på en osanning?

Det är jag som erbjudit mig att betala för mitt barns del, då mitt barn inte varit med sedan åk 1 och sålt olika produkter. Så det är helt i sin ordning, anser jag.
    Däremot förstår jag inte varför jag ska stå för 3000:- extra, när ingen annan tvingas göra det.
    Anonym (A) skrev 2016-02-29 21:29:48 följande:

En relevant sak är vad merkostnaden blir med några extra barn. Hyr man t.ex. buss ökar ju normalt inte kostnaderna om det är några fler barn.

2000 kr låter som en mer rimlig nivå, men det är ändå mycket pengar. Är det en skolaktivitet jan de kanske be om det, men de får inte vägra någon att delta om skolan ordnar aktiviteten.

Som jag har förstått det, så har föräldrarna i klassen varit överens om att barnen skulle få en klassresa som avslut i sexan, redan i åk 1. Jag tror inte att skolan haft något med detta att göra. Varför mentorn ska med tror jag beror på att de vill tacka hen för tiden hen haft klassen.
    2000:- (eller strax över) är helt okej, anser jag. Slår man ut totalsumman som klassen samlat ihop under dessa (snart) sex år, så landar det på lite drygt 2000:- per elev. Så det är helt i sin ordning! Det är dessa 3000:- extra jag irriterar mig på.
    Anonym (Sanna) skrev 2016-02-29 21:31:40 följande:

Åker barnen under skoltid (dvs inte på lovdagar/helg) så gäller skollagen. Eftersom klassens mentor ska med låter det ju som om det är en aktivitet som faller inom lagen om kostnadsfri skola. Kontakta rektor och ifrågasätt!

Avresan sker fredag morgon, just den fredagen är dock en ledig dag för alla i skolan. Hemkomsten sker måndag eftermiddag (klassen har fått godkänt att ta måndagen ledig).

Ellie Chan skrev 2016-02-29 21:32:43 följande:

.. den skolan verkar väldigt... oförståndiga.. Jag skulle aldrig lägga ut så mycket pengar på en klassresa.för mitt barn,. då tycker jag att du och ditt barn kan ha en egen utflykt på egen hand, kanske utflykt i skogen, fika, simhall, bio.. Bara markera till skolan att det inte är rätt. Du kanske kan ta ledigt just den dagen?

Men.. när det gäller skolor och med vissa saker, så som utflykter, bio och aktiviteter så vill dom gärna krama så mycket pengar ut föräldrarna som möjligt.
    jag tyckte inte ens om skidskor som barn( var mobbad också) men min mamma va illa tvungen att köpa skridskor till mig.. jag kunde gått en promenad med en lärare istället..
    Man måste investera mer i skolorna idag.. blir bara så ledsen hur det ser ut idag.. 
    Men som sagt om jag var du så skulle jag bara.. fuck you jävla skola. Och tillbringa den dagen med ditt barn och gör något kul. det kanske blir en utanförskap men då kanske barnet kan berätta för de övriga barnen vad kul ni haft.
    Hoppas det går bra i vilket fall <3  

Jag är också helt emot att skolor mjölkar föräldrar på pengar. Men i detta fall så anser jag att det är helt okej, för mig, att betala drygt 2000:- för mitt barn. Detta då mitt barn inte tjänat ihop så mycket som en krona till klasskassan, medan klassens övriga barn har sålt kakor och kryddor och allt vad det var under hela sex års tid.

Tack för ditt inlägg! <3
    Anonym (Enpappa) skrev 2016-02-29 21:37:38 följande:

Men snälla, det måste vara barn som har slutat i samma klass under de sex åren också???

Tog dessa barn ur "sina" pengar ur klasskassan?

Om inte så går det väl jämt upp om någon ny börjar

Något som inte stämmer här...

Det har du nog helt rätt i. Så långt har inte jag tänkt. Kanske är det så att de extra 3000 kronorna är för att täcka upp för de barnen som slutat och inte hunnit sälja tillräckligt? Eller för någon förälder som ska följa med?
    Jag vet faktiskt inte. Jag har fortfarande inte fått svar på mitt mail till mentorn. Jag skickade för en stund sedan även ett mail till en av klassföräldrarna (den som mentorn menade att jag skulle betala till). Får se vad de svarar.
  • Anonym (Enpappa)

Det jag menade med att barn har slutat var att under de sex åren måste många barn kommit och gått i klassen. Dvs måste varit många barn som inte varit med alla år, som tillkommit på senare tid. I så fall, har de fått samma krav på sig?

I vilket fall så är det orimligt att lägga extra kostnad på "den denast tillkomna eleven".

Som även dagt tidigare, marginalkostnaden för ett barn extra är betydligt mindre än de pengar som omnämnts ovan.

Svar på tråden Tvingas betala för klassresa?