• palomablanca

Skånemammor hösten 2016

Hej!

Undrar om här finns fler skåningar som väntar smått under hösten som vill följas åt?

Själv har jag ett barn sen tidigare på drygt ett år och väntar syskon i november. Är 30 år, gift med min man och bor i södra Skåne. Vore trevligt med lite sällskap på graviditetsresan!

• Svar på tråden Skånemammor hösten 2016
  • Hilda77

Tror min förra pojke var -13. Det var aldrig någon som sa något. Han bägde 3 kg när han kom.

Det finns ju en risk att min moderkaka slutar fungera, därför de inte vill se att han tappar för mkt.

orzia1 skrev 2016-08-18 14:22:25 följande:

Hoppas allt ser bra ut idag. Min tös är -10% på kurvan och de sa att upp till -22 % är okej. Men det är kanske annat för dig i med du har en annan typ av risk graviditet.

• orzia1
    Hilda77 skrev 2016-08-18 20:04:23 följande:

Tror min förra pojke var -13. Det var aldrig någon som sa något. Han bägde 3 kg när han kom.

Det finns ju en risk att min moderkaka slutar fungera, därför de inte vill se att han tappar för mkt.

Ja exakt. I normala fall så är vissa värde helt ok. Men har man komplikationer med annat så är det ju viktigt de har koll på en.

Jag ska på ul imorgon och kolla hur hon mår och om hon fortsätter minska eller hur det är med henne.
  • orzia1
    Hilda77 skrev 2016-08-18 20:02:18 följande:

-5 är ok. Men inte att gå från +15 till -5 på en månad.

Gick väl ok idag. va så mkt läkare och information idag så jag glömde helt bort att fråga om tillväxten. Ska ringa imorgon. Fick kortisonspruta så hans lungor mognar. Blir inlagd den 5 så som det ser ut nu.

Helt slut nu. :)

Ska du ligga inne lite innan snitt el det blir snitt däromkring den dagen?

Har du hunnit fixa allt inför lillebrors ankomst?
  • Hilda77

Lycka till idag. Hoppas hon har vuxit bra.

orzia1 skrev 2016-08-18 20:44:23 följande:

Ja exakt. I normala fall så är vissa värde helt ok. Men har man komplikationer med annat så är det ju viktigt de har koll på en.

Jag ska på ul imorgon och kolla hur hon mår och om hon fortsätter minska eller hur det är med henne.

• Hilda77

Snittet blir den 12. Så kommer ligga inne en vecka innan. Drygt 3 veckor kvar nu.

Är inte alls redo. :)

Men min familj kommer att ställa iordning allt medan jag är inlagd. Min mamma kommer bo hemma hos mig o ta hand om min son så hon kommer organisera upp allt. Har redan börjat fylla frysen med matlådor till mig.

orzia1 skrev 2016-08-18 20:45:25 följande:

Ska du ligga inne lite innan snitt el det blir snitt däromkring den dagen?

Har du hunnit fixa allt inför lillebrors ankomst?

• orzia1
    Hilda77 skrev 2016-08-19 08:29:22 följande:

Snittet blir den 12. Så kommer ligga inne en vecka innan. Drygt 3 veckor kvar nu.

Är inte alls redo. :)

Men min familj kommer att ställa iordning allt medan jag är inlagd. Min mamma kommer bo hemma hos mig o ta hand om min son så hon kommer organisera upp allt. Har redan börjat fylla frysen med matlådor till mig.

Vad härligt med att hon hjälper dig och även fixar matlådor. En sån "enkel" sak betyder ju jättemkt
  • jess06

Vilken vecka kommer du vara i när snittet är planerat, Hilda77?

• Hilda77

Vecka 35. Så inte jättetidig. Hag hoppas jag kan gå så långt. Men nu har jag i allafall fått kortison för hans lungor om han bestämmer sig för att komma ännu tidigare.

• jess06
    Hilda77 skrev 2016-08-19 14:25:57 följande:

Vecka 35. Så inte jättetidig. Hag hoppas jag kan gå så långt. Men nu har jag i allafall fått kortison för hans lungor om han bestämmer sig för att komma ännu tidigare.

Hoppas lillen stannar kvar så länge det går :). Min vill nog inte komma ut på ett tag känns det som, fyra dagar till bf och 5 dagar till bedömning för igångsättning här.
  • orzia1
    jess06 skrev 2016-08-19 14:51:02 följande:

Hoppas lillen stannar kvar så länge det går :). Min vill nog inte komma ut på ett tag känns det som, fyra dagar till bf och 5 dagar till bedömning för igångsättning här.

Då börjar det närma sig för dig/er nu... Spännande
  • Hilda77

Oj vad snart. Mysigt. Hoppas det kommer igång av sig själv.

jess06 skrev 2016-08-19 14:51:02 följande:

• Hilda77

Fick min andra kortisonspruta igår. Ett par timmar senare fick jag den värsta smärtan jag någonsin varit med om i ryggen. Hade en ställning, stående framåt lutad som fungerade.

Blev en tripp till Lund o ctg övervakning en timme. Lilleman va ok. De tror att de sprutat in i en nerv. Fick lite starkare tabletter med mig hem så nu kan jag hitta lite fler ställningar som inte gör allt för ont.

• LillyE

Hej.

Har lite funderingar kring hur man bäst ska "bädda" vagnen. Vi har funderat på lammskinn. Känns som det har många fördelar. Dock känns det jobbigt att rengöra. De vi ser som nackdel med åkpåse är att bebisen då inte har så mycket kläder på sig å behöver man då ta upp honom blir det ju kallt.

Hur tänker ni andra? Ni som haft barn innan hur jar ni gjort?

• orzia1
    LillyE skrev 2016-08-25 19:50:09 följande:

Hej.

Har lite funderingar kring hur man bäst ska "bädda" vagnen. Vi har funderat på lammskinn. Känns som det har många fördelar. Dock känns det jobbigt att rengöra. De vi ser som nackdel med åkpåse är att bebisen då inte har så mycket kläder på sig å behöver man då ta upp honom blir det ju kallt.

Hur tänker ni andra? Ni som haft barn innan hur jar ni gjort?

Min dotter är född i feb och det var ingen jättekall vinter här då. Jag hade kläder plus tjockare jacka o sen täcke och sen var ju hårsliften täckt med ett sånt skydd i tjockare tyg. Bm då sa på föräldrakursen att det oftare är så att man klär de för varmt. Sen så tog jag inte upp henne mkt från vagnen i början, gick ut o gick och hon somna, kom sen in och då öppna jag upp mer och la en tunnare filt över henne. Var ytterst få ggr jag behövde ha upp henne i kylan för att amma, o hände det så fick hon ha täcket över benen

Nu är det ju okt när lillasyster kommer och vi har köpt en vagn med liggkorg. Vi kommer nog köra på liknande koncept. Kläder och tjockare jacka o mössa. Åkpåse tänker vi inte köra förrän nästa höst/vinter när hon är över året.

Har köpt en sån här overall vi också kommer använda..

• Hilda77

Min pojke är född december.

Jag hade åkpåse o typ en overoll på honom. Han avskydde vagnen. Inser nu att han var alldeles för varm. ????

Denna gång kör jag på fårfäll o liten filt bara.

Filtar är super. Lager på lager o man har aldrig en för varm eller kall bebis.

• LillyE

Jaa lite så har vi med tänk. Att har man filtar e de lättare bara ta bort dem om man ex måste in i affären eller så. :)

Har ni nått tips på nån bra fårfäll/lammskinn, finns ju så många! Vill ha en som man vet e giftfri. Tänkt köpa en korthårig då de verkar smidigast.

• orzia1
    LillyE skrev 2016-08-28 17:29:13 följande:

Jaa lite så har vi med tänk. Att har man filtar e de lättare bara ta bort dem om man ex måste in i affären eller så. :)

Har ni nått tips på nån bra fårfäll/lammskinn, finns ju så många! Vill ha en som man vet e giftfri. Tänkt köpa en korthårig då de verkar smidigast.

Jag köpte en korthårig till dottern. Har kvar den och den var suverän i pulkan osv.. Använder den fortfarande ibland i hennes pulka.. Jag köpte den på en marknad av en fåruppfödare.
  • orzia1

Har det blivit några bebisar födda här i tråden?

Är ju ngn i sept vet jag, men visst var här någon nu i slutet av aug?

• orzia1
    jess06 skrev 2016-08-29 15:35:15 följande:

Jag skulle ha 23/8 men är istället på bf+6 :(

Åhh hoppas att lilla bebisen snart tittar ut. Försök att vila dig så mkt som möjligt

Kram
Svar på tråden Skånemammor hösten 2016