Inlägg från: Una Flux |Visa alla inlägg
  • Una Flux

Skitsnack och skvaller inom vården

Nja. Sekretessen gäller inte i fikarummet. Det är just där man har möjlighet att ge luft till sina känslor. Det är just där man kan få samförstånd. Just för att utanför rummet gäller sekretessen. Jobba lite till så ska du få höra vad dina kolleger läkare säger. Det är inte bättre där. Vet du varför? För vi är människor. Med behov att snacka, skvallra, prata strunt och få stöd. De som pratat mest skit om sina kolleger är läkare. Riktigt fult utlämnande till mig som är sjuksköterska. Har jag pratat skit om mina kolleger? Visst! Men aldrig i grupp eller inför en annan arbetsgrupp. Du kanske vill få det till att undersköterskor är skvallerkärringar? Eller min kategori sjuksköterskor? Tro det du.

• Una Flux
    Anna OC skrev 2016-02-24 21:05:03 följande:

Du kanske behöver läsa igen för att förstå vad jag skrev. Nej, jag skrev inte att det är sköterskor som är skvallerkärringar. Har hört lika mycket skitsnack både från läkare och sköterskor. Jag skrev inom sjukvården. Men trevligt att höra att du direkt drog slutsatsen att jag pekade på sköterskor. Det är din åsikt och tolkning, inte vad jag skrev eller tycker.

Må så vara. Då anser vi på ett sätt lika. Att skvaller finns överallt. Dock förstår jag inte din oförståelse kring att yppa frustration i fikarummet. Eller är det att du inte vill höra om kollegernas sexliv? För en annan som jobbar så nära andra människor är det inga problem att diskutera sin egna förstoppningsproblematik eller matsmältningsproblem över matbordet på jobbet. Generellt är personalen väldigt öppna om sina egna vanor. Anhöriga brukar bli testade i hemmet över matbordet med detaljer som är magstarkt. Men elaka Svea, eller sura Bengt kan jag inte berätta om. Det är just med mina kolleger jag ska och får göra det.
  • Una Flux
    Anna OC skrev 2016-02-24 21:38:00 följande:
    Skvaller finns sannerligen överallt... Att prata om sitt eget sexliv eller sin egen förstoppning är har jag inget emot. Hellre det än att skvallra om någon annan. Och vad gäller elaka Svea eller sura Bengt så tycker jag man kan prata om händelsen eller vad dom sagt, inte om människan. Roliga historier är alltid roligt även om det vore pinsamt eller äckligt. Fast även då kan man avidentifiera personen i fråga. Skitsnack däremot (något som är menad få någon annan som inte finns i rummet se dålig ut), skapar bara dålig stämning. Dessutom, om man har problem med någon är det bättre att prata med den personen direkt. En sådan dålig frustration blir jag hellre av med på löpspåret än i fikarummet.
    I bland tycker jag ändå att man måste kunna tala om människan Bengt eller Svea. Varför är de som de är? Hur har deras liv varit och är? Om man talar illa om en kollega i fikarummet är det illa. Inte ett bra arbetsklimat alls. Visst ska man ta det med personen i fråga, men det är inte alltid så lätt och en tydlig, stöttande, närvarande chef är av stor vikt. De som pratar ned andra mår inte bra. Varför gör dom det? I bland är svaret jobbet, inte alltid. Kanske har du trott att vårdpersonal är rakt igenom goda. Nej, det är de inte. Inte rakt igenom.
Svar på tråden Skitsnack och skvaller inom vården