Hej! Ursäkta sent svar men jag tycker det är fantastiskt att du undviker nötter i offentliga sammanhang! Det här med att "luftburna nötallergiker vet med sig att inte åka buss" kan vara det dummaste jag har läst. Självklart måste alla människor kunna ta sig fram till jobb etc och oavsett hur allergisk man är kan det vara en fruktansvärt obehaglig upplevelse när folk äter nötter öppet på transportmedel. Så eloge till dig som vill undvika nötter, och göra stan säkrare för oss allergiker, fortsätt med det!
När det gäller luftburen reaktion varierar den från person till person, därför är det svårt att svara på om dragerade nötter ger samma effekt som icke-dragerade nötter. Det brukar vara damm och stoft som sprids i luften som ger luftburna reaktioner. Dvs så skulle en luftburen allergiker KANSKE kunna sitta i ett rum med en skål med nötter men däremot om någon rör runt i skålen skulle personen få en reaktion. Men för att vara på den säkra sidan är det kanske bäst att undvika alla nötter just på transportmedel/offentliga rum. Det finns ju faktiskt så otroligt mycket annat man kan äta.
I och med att nötallergi kan ge livshotande reaktioner (anafylaktisk chock) även om man inte har fått sådana tidigare så bör man som nötallergiker alltid vara vaksam.
Mår du sämre i kroppen generellt kan du alltså få en betydligt kraftigare reaktion än vad du brukar få. Är det pollensäsong och du går runt och är allergisk i allmänhet så kan nötter ge kraftigare reaktion än vad de brukar göra. Så ta hand om er, ni nötallergiker som läser detta, och ursäkta er inte för att ni har denna allergi. Tänk såhär "Varför är din hälsa viktigare än min? Varför ska jag kompromissa med livet som insats för att du ska kunna äta lite snacks?"