• Bits1975

Fråga (kanske dum fråga) till nötallergiker

Hejsan!

Jag brukar av hänsyn till nötallergiker inte ta med nötter som snacks på bussen, jag pendlar ca 3 timmar per dag med buss, och även extra de dagar som mina döttrar har aktiviteter i Stockholm. Jag är jätteförtjust i naturgodis och köpte igår lite att ha på väg in till stan.

Min fråga är, och jag ber om ursäkt om den kanske tycks självklar för många: ger chokladdragerade nötter samma reaktion? Alltså de som är komplett täckta av choklad eller yoghurt?

En villrådig

• Svar på tråden Fråga (kanske dum fråga) till nötallergiker
  • Carambolan

Det finns olika grader av nötallergi. Jag känner inte alls av när andra äter och kan till och med själv få i mig en liten mängd utan reaktion (inga alls problem med "kan innehålla spår av"). Andra tuppar av om du så mycket som öppnade en snickers i andra änden av bussen. Men personer som är så känsliga vet nog med sig att inte åka buss...

• Bits1975

Jaha, då blev det lite klarare, jag trodde att all nötallergi var på "tuppa-av-nivån", och har tyckt att det är ganska otäckt, men jag känner ingen som är så svårt allergisk så jag har inte haft någon att fråga.

Tack för ditt svar Skrattande

• Alexi

Jag är rejält nötallergisk (men inte luftburet) och min man får äta nötter i glass och godis/choklad hrmma men inte rena nötter. Det tycker jag är mycket mer obehagligt. Rent psykiskt.

• Bits1975
    Alexi skrev 2016-02-24 18:00:34 följande:

Jag är rejält nötallergisk (men inte luftburet) och min man får äta nötter i glass och godis/choklad hrmma men inte rena nötter. Det tycker jag är mycket mer obehagligt. Rent psykiskt.

Ja, det blir ju lite som en tickande bomb, att aldrig veta när det blir en reaktion, menar jag
  • Lotta1981

Hej! Ursäkta sent svar men jag tycker det är fantastiskt att du undviker nötter i offentliga sammanhang! Det här med att "luftburna nötallergiker vet med sig att inte åka buss" kan vara det dummaste jag har läst. Självklart måste alla människor kunna ta sig fram till jobb etc och oavsett hur allergisk man är kan det vara en fruktansvärt obehaglig upplevelse när folk äter nötter öppet på transportmedel. Så eloge till dig som vill undvika nötter, och göra stan säkrare för oss allergiker, fortsätt med det! 

När det gäller luftburen reaktion varierar den från person till person, därför är det svårt att svara på om dragerade nötter ger samma effekt som icke-dragerade nötter. Det brukar vara damm och stoft som sprids i luften som ger luftburna reaktioner. Dvs så skulle en luftburen allergiker KANSKE kunna sitta i ett rum med en skål med nötter men däremot om någon rör runt i skålen skulle personen få en reaktion. Men för att vara på den säkra sidan är det kanske bäst att undvika alla nötter just på transportmedel/offentliga rum. Det finns ju faktiskt så otroligt mycket annat man kan äta. 

I och med att nötallergi kan ge livshotande reaktioner (anafylaktisk chock) även om man inte har fått sådana tidigare så bör man som nötallergiker alltid vara vaksam.
    Mår du sämre i kroppen generellt kan du alltså få en betydligt kraftigare reaktion än vad du brukar få. Är det pollensäsong och du går runt och är allergisk i allmänhet så kan nötter ge kraftigare reaktion än vad de brukar göra. Så ta hand om er, ni nötallergiker som läser detta, och ursäkta er inte för att ni har denna allergi. Tänk såhär "Varför är din hälsa viktigare än min? Varför ska jag kompromissa med livet som insats för att du ska kunna äta lite snacks?"

Svar på tråden Fråga (kanske dum fråga) till nötallergiker