Inlägg från: Anonym (Nykär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nykär)

Han kan inte hantera min sexuella historia

johanljohanl skrev 2016-02-25 01:46:25 följande:

Diskussionen har blivit ganska generell nu och många av inläggen syftar nog inte på dig specifikt.

Givetvis syftade jag på de inlägg där man vänder sig direkt till mig eller skriver om mig, det trodde jag inte att jag behövde förtydliga...
  • Anonym (Nykär)
    johanljohanl skrev 2016-02-25 01:46:25 följande:

Diskussionen har blivit ganska generell nu och många av inläggen syftar nog inte på dig specifikt.

Vid närmare eftertanke kan jag nog inkludera även många andra inlägg t ex lägger du in full som en del av ett scenario, något du själv hittar på utan koppling till övrig frågeställning.

Som sagt intressant fenomen, jag antar att det krävs att det smaskas på för att det annars blir för uppenbart hur fattigt resonemanget är.
  • Anonym (Nykär)
    johanljohanl skrev 2016-02-25 01:51:40 följande:

När en diskussion rör sig åt det mer generella hållet är det inte alltid helt klart vad som syftas på.

Jodå, det klarar en normalbegåvad fint.
  • Anonym (Nykär)
    rewqrewq skrev 2016-02-25 02:04:37 följande:

När jag har gått in i ett förhållande med en kvinna är jag ju förstås medveten om att hon har en sexuell historia, och på ett rationellt plan tycker jag att det inte spelar nån roll hur många partners hon har haft eller vad hon har gjort. Men jag vet också att jag har svårt att inte känna obehag om jag får höra om att hon haft sex med ett stort antal tidigare, och att det är svårt att släppa dom känslorna.

Så jag frågar inte, och brukar göra det tydligt att historia är historia och att jag inte vill höra.

Är det fel? Vissa kvinnor verkar inte nöja sig med det, utan likställer det med kvinnoförakt och madonna/hora-komplex, det är som om att det inte räcker med att acceptera den sexuella historiken utan man måste prata om det, eller till och med uppskatta den...

Inte alls fel, jag förhåller mig ungefär så själv, jag kan fråga nåt ibland men då har jag funderat på om det är något jag faktiskt vill veta.

För mig handlar det om att det är onödigt att trigga svartsjuka så då är det bättre att inte fråga.
  • Anonym (Nykär)
    Anonym (Enkelt) skrev 2016-02-26 10:33:47 följande:

Kan det vara så att hon inte tänder på dig? Har hon alltid varit ointresserad av sex?

Jag har aldrig träffat på en kvinna som varit ointresserad av sex.

Det kvinnor är väldigt intresserade av är trygghet, en trygg (ekonomisk) bas men sen kommer nog sex. Kvinnor vill ha sex men är hon inte attraherad så kommer ursäkterna. Är det inte så?

Men den diskussionen ska väl inte föras här. Här pratar vi kvinnlig promiskuösitet, nymfomani, bristande impulskontroll, ständig jakt efter nya manslemmar, sexuellt bekräftebehov, sexmissbruk med olycklig kärlek som följd...

Nej här pratar vi om en man som har svårt att hantera att hans partner haft många partners innan honom. Det du radar upp har inget med detta att göra och du är fri att starta en egen tråd om just det intresserar dig.
  • Anonym (Nykär)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2016-02-26 15:35:15 följande:

Hehe, det här påminner en del om de fall när kvinnor ska bemöta att nästan samtliga viktiga tekniska landvinningar och uppfinningar gjorts av män och därför sammanställer en egen lista med kvinnliga bidrag där det pekas ut stordåd som lovikavantar och pagefrisyr, om de nu uppfunnits av kvinnor, vem vet.

Man får leta bland rätt exotiska ställen och med stor vånda.

Vad som ni missar och som helt saknas i era exempel är exakt det ni skulle visa, nämligen hur männen faktiskt upplever det här i kulturerna. Är det faktiskt så att de är överlyckliga över att kvinnorna de är förälskade i knullat med en massa andra män, för det framgår ju inte alls bara för att man beskriver en kulturs funktion.

Jag kan peka ut en speciell kultur som har exakt det här utseendet från utsidan. Den svenska. För visst vet vi ju hur den svenska synden fungerar och hur svenska kvinnor är fria att leva ut sin sexualitet exakt precis hur de vill inom och utanför fasta relationer. 

Innebär det här att svenska män tycker det är oproblematiskt att kvinnan de bli förälskade i har knullar runt en massa? Tja, titta runt i tråden. Fråga TS. 

Eller för all del, fråga er vad den här trådens blotta existens, med vidhörande diskussion på vårt vackra svenska språk, säger om den frågan.

Min erfarenhet är att de män jag haft relation med tidigare haft exakt noll problem med min sexuella historia. Som jag ser det beror det på två faktorer: jag väljer partners med samma grundvärderingar och människosyn som jag, samt att jag väljer män som själva har ett högt sexdriv och prioriterar sex.

Jag sökte en seriös relation på en sexsajt. Varför? Jo för att sex är viktigt för mig och jag vet av erfarenhet att få män klarar av mitt driv i längden. Jag ville helt enkelt hitta nån som matchade mig. De flesta män tror att de skulle älska att knulla jämt och ha en kåt flickvän men sanningen är att de flesta män inte ens är nära att prestera det de föreställer sig.
  • Anonym (Nykär)

Vi pratade en hel del igår kring hans rädsla för att bli bedragen och hur den rädslan skapar svartsjuka i honom. Han blev bedragen i sin tidigare (väldigt långa) relation och efter det har svartsjukekänslorna fått grepp. Han ska ringa på måndag och börja gå och prata med någon, det känns väldigt bra eftersom det i längden blir jobbigt för mig och han själv skäms och lider oerhört av det.

Frågan om min sexuella historia kom inte upp alls i samtalet, det vart väldigt tydligt att hans känslor egentligen inte alls handlar om den.

Tack för många fina svar!

• Anonym (Nykär)

10 månader senare har jag gett upp. Efter oändligt många samtal mellan oss men även egna samtal med terapeut som han haft och gemensamma parsamtal med samma terapeut. Det blev bättre, mycket bättre, men i grunden har han kvar samma dubbelmoral och samma dömande förhållningssätt.

Så jag har lämnat en relation där allt som handlade om här och nu, om oss och vårt vi var perfekt och fantastiskt för att han inte kunde hantera min sexuella historia. Sorgligt men i längden blev det orimligt.

• Anonym (Nykär)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2016-11-17 12:09:54 följande:

Det här var exakt vad jag sa i mitt sista inlägg som du, eller någon av dina hejdukar fick raderat.

Jag kunde besparat dig 10 månader av problem, men istället vände du dig till en verklighetsfrånvänd feminism för guidning i livet. Undrar om du lärt dig något alls av det här.

Han insåg till slut att historien inte har någon som helst betydelse. Att han älskar mig som jag är. Tyvärr kände jag att jag inte var beredd att komma tillbaka då.

Jag är hur som helst tacksam, jag har lärt mig massor och upplevt massor av vansinnigt härligt kinky sex! :)
  • Anonym (Nykär)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2016-12-21 13:59:17 följande:

Jag tycker det låter bra. Det var också vad det stod i mitt sista inlägg.

En del kvinnor mår helt enkelt bättre av att bli knullade av olika män och bör välja det framför att ha en relation med en man. På det sättet blir alla glada.

Det är säkert sant även om det inte gäller mig, jag är inte intresserad av andra när jag lever med en man.
  • Anonym (Nykär)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2016-12-21 17:44:27 följande:

Det gäller i allra högsta grad dig.

Du levde med en man, det gjorde honom olycklig och dig olycklig.

Du har nu massor med kinky sex med flera olika män, det gör dig lycklig och de männen som ligger med dig glada.

Det är väldigt tydligt vad du bör fortsätta med för att må bra.

Alltså du behöver inte förklara för mig vad jag gör eller inte gör.

Jag har nu inte sex med massor av olika män, jag syftade på sexet i min relationen med mannen, men även om jag hade det nu hade det vart ointressant då jag är singel och sexar som jag vill.
  • Anonym (Nykär)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2016-12-22 10:07:46 följande:

Jag har inte använt ordet omöjligt eller bankat på det sättet du menar. Men som du skriver nu visar att du har samma verklighetsproblem som TS och i hennes fall är det det, i kombination med hur hon är, som gjorde att jag skrev som jag gjorde.

Ja, TS riskerar göra män olyckliga genom att agera som hon gör. I en tät relation kan man inte göra någon olycklig utan att man själv tillslut blir olycklig också. Hennes problem är att hon visar noll insikt i vad hon gör och vilka konsekvenser det har, därför är det bättre för henne och män att hon håller sig borta från täta relationer och istället har fler partners baserat på sex. På så sätt blir alla glada.

Det du skriver, att det här är en fråga om en mans komplex är helt fel, och det är där TS gör fel också. Det här är mycket mer generellt än bara en man, och det är mycket mer komplext än bara en grej man löser med några rationella argument, hurtfriska råd, KBT eller parterapi. Den enkla sanningen som du och hon väljer att vara helt blinda för, även om den är helt uppenbar, är att väldigt många män reagerar starkt negativt på att kvinnan de blir kära i har en viss typ av historia.

TS man har uppenbart hamnat sittande i olika rum med terapeuter för att diskutera hur han känner inför det faktum att kvinnan han blev kär i haft massa kinky sex med en stor grupp män. TS riskerar göra män hon har täta relationer med olyckliga helt enkelt. Och eftersom hon visar noll insikt om varför så är det bättre att hon gör saker som gör både män och henne själv glada istället.

TS hela tråd är ett sätt söka stöd hos systerskapet för sitt sätt att leva ut sin sexualitet, om hur rätt hon har och hur fel, svag och moraliskt tveksam mannen är. Och systerskapet gör ingen kvinna besviken i såna frågor, och du själv är också en ivrig tillskyndare av hur rätt hon gör. Sanningen är att mannen reagerar rätt normalt för en man och vad som spelar ut är helt förutsägbart. Innan TS inser det, bör hon fortsätta att knulla runt och hålla sig borta från tätare relationer med män så att alla blir blir lyckligare.

Varför skulle jag fortsätta knulla runt när jag är helt ointresserad?

Det intressanta är att exakt _alla_ hans vänner (uteslutande män) som han vänt sig till har sagt samma sak: Vad fan spelar det för roll vad hon gjort tidigare? Varför är du där och gräver? Älskar du henne och är lycklig med det ni har så fattar jag inte vad som är problemet.

Den beskrivning av män och att de skulle ha såna unika issues kring detta känner jag alltså inte alls igen. Att man kan vara svartsjuk eller känna osäkerhet kring sin partners historia på en rimlig och hanterbar nivå gäller för båda könen, men detta är på en helt annan nivå.
  • Anonym (Nykär)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2016-12-22 10:44:39 följande:

Om du är ointresserad av att knulla runt bör du naturligtvis låta bli. Men du har fortfarande en sexualitet och förr eller senare kommer du nog vilja leva ut den och då är det ett bra sätt.

Ja, de säger det, med ord. Och ditt ex, säger att det inte spelar nån roll, med ord. Och sen när de känner och gör val så kan de orden vara som bortblåsta i samma stund. Du vet allt det här innerst inne.

Att män har unika issues kring sexualiteten hos kvinnan som de vill ha djupa relationer och familj med är något som du inte sett förut eller känner igen. Då måste du gjort dig själv både blind och döv helt medvetet. Genom dokumenterad mänsklig historia verkar det aldrig ha varit på något annat sätt, och det verkar inte vara på något annat sätt idag heller. Här är några exempel som blir knepiga att förklara om du har rätt.

För dig personligen.

Förekomsten av sådana här trådar, vad kvinnor bidrar med av total verklighetsförnekelse i såna här trådar, vad män ofta skriver i sådana här trådar som kvinnor kämpar med att förlägga till just den enskilda mannen även fast det verkar som de är otroligt många enskilda män, dina egna erfarenheter med ditt ex.

Dokumenterad historia och samtid.

Kvinnlig omskärelse, stening av kvinnor som haft sex, burka, social kontroll, oskuldstester, slut shaming, behandling av prostituerade, behandling av västeuropeiska kvinnor under efterkrigstiden som haft relationer med tyska män, Monica Lewinski, våldtäkter i krig som ett sätt att demoralisera och slå sönder fiendens inre skäl att slåss, flera av häxbränningarna...

Jodå, kvinnans sexualitet verkar ju helt odramatisk och lite lätt ointressant, som en axelryckning ungefär, vem kan bry sig om något sånt...

Ja historien och nuet är full av exempel på kvinnohat och dess uttryck, det innebär inte att det inte finns män som ser kvinnor som sina jämlikar.

Jag är van vid att min sexuella historia tas med en axelryckning eller ses med positiv nyfikenhet. Så att på något sätt försöka framställa det som att extrema problem med en kvinnas sexuella historia generellt gäller för män är direkt ignorant.

Det sorgliga i detta är ju att han (och jag) kunde fått leva kärleksfullt och superkinky tillsammans hela livet om han just inte haft de föreställningar om kvinnlig sexualitet som du ger uttryck för här som en sanning och som samhället fortfarande är färgat av från historien. Det synsättet ger bara förlorare.
Svar på tråden Han kan inte hantera min sexuella historia