Anonym (Mjao) skrev 2016-02-26 00:16:40 följande:
TS: du borde ha förtydligat vad din kille har problem med, om han är svensk eller har en annan kultur, hur länge ni har varit ihop osv.
Jag har märkt att de flesta kvinnor ser på sexualitet som någon tävling, "om män får så får vi också" typ. Det är synd att många män har en sån kvinnosyn som beskrivs i tråden... Jag tycker att det är mer komplicerad än svarsjukan och osäkerhet. I början när du inte var ihop med honom var han imponerad att du är erfaren, öppen, kinky osv.. Men när man blir kär och går in i ett förhållande kommer upp andra känslor, man ska få en idealiserad bild på den andre, det sperlar stor roll vad man har för anknytning för att kunna hantera känslorna i ett förhållande osv. Det som ansågs som en fördel innan, tex att du är en erfaren, bestämd liten kinky tjej blir en nackdel när han blir kär i dig, älltså den idealiserade bilden och det du var innan du träffade honom står mot varandra. Vill man det eller ej kommer dessa motstridiga känslor upp, och för vissa är det svårt att hantera denna situation. Därför kan det vara så att ibland går han igång på det du berättar, men sedan blir han förvirrad/ledsen/arg osv.
Att leva ut sin sexualitet betyder för många kvinnor att hoppa i säng typ med vem som helst och när som helst, det är väl lite konstigt. Det är självklart en fördel om en kvinna är självsäker, hon vet vad hon gillar och vill leva ut sin sexualitet. I detta fall handlar det inte om svartsjuka eller vad man har testat/gjort utan det handlar om värderingar och moral. Ingen vill ju ha en oerfaren kvinna som inte själv vet vad hon själv gillar. Det är faktisk så att ingen bryr sig om om en kvinna har levt ut sin sexualitet i ett förhållande, då kvinnan hade självrespekt, impulskontroll och blev väl behandlad i förhållandet osv. Det kan handla om udda, kinky saker också inom förhållandet. Men om en kvinna tycker att det är kul att ligga med någon annan typ varje helg, bli sprutad och kissad i ansiktet och kanske bli förnedrad av främlingar säger det ett och annan om värderingar och självrespekt.
Det är sant att otrohet och tidigare sexliv har inget att göra med varandra, men genom att prata om tidigare eftarenheter får man en bild av den andre och dennes värderingar. Om någon säger att det är kul att byta partner ofta och ha sex på fyllan med vem som helst kan det väcka oro och rädsla att man blir bedragen när förälskelsen har försvunnit, när allt blir lite tråkigare eller om man inte är tillräckligt bra längre. Detta gäller inte bara kvinnor, alltså det spelar ingen roll om det är en kvinna eller en man som knullar runt utan att tänka efter. Det är typ samma sak om man uttalar sig att "otrohet är helt oacceptabelt och skulle aldrig bedra min partner" eller att "jo jag hade 3 längre förhållanden, och jag var otrogen mot mina ex eftersom de var tråkiga och jag hade stor aptit så jag ville leva ut min sexualitet". Säger man såhär väcker det oro och rädsla i den andre helt enkelt. Det hela handlar om verderingar tycker jag. Och det är billigt och omoraliskt även hos killar att knulla runt och att bli otrogen osv, jag tycker att de flesta tjejer skulle bli oroliga om de hade fått veta att killen var otrogen i tidigare förhållanden eller knullade vem som helst för skojs skull. Hur pålitlig den killen skulle kunna vara i andras ögon? Vi alla är olika och hanterar olika situationer på olika sätt. Blir man inte kär så är det inte komplicerat, då har man bara tanken att "fan vad bra att jag hittade en sån här bra kinky sexpartner".
Jag tror att det blir svårt att göra något åt saken TS, det bästa du kan göra är att försäkra honom att ni är på samma sida, och att du vill leva ut din sexualitet just bara med honom, utveckla och uppleva mkt tillsammas osv. Det kan handla om en viss osäkerhet hos honom (pga dina berättelser, han har säkert fått en fel bild på dig, och han är rädd att han ska förlora dig förr eller senare. Denna osäkerhet känner väldigt många i början av relationen, förhoppningsvis ska den försvinna så småningom.) Om ingenting hjälper blir det bättre om ni går skilda vägar. Jag har kanske helt fel och snackar en massa skit, men dessa tankar snurrade runt i huvudet. Jag hoppas att ni kan lösa problemet.:)
Fel.
Dom flesta kvinnor ser inte sin sexualitet som nån tävling, även om det finns dom som gör det.
Precis som med män alltså, kvinnor är individer.
Du verkar tro att det är nervärderande för en kvinna att ha sex med en man.
Varför skulle en kvinnas självrespekt och värderingar annars ifrågasättas bara för att hon har mycket sex.
Det är ju helt fristående från varandra.
Att du gör den kopplingen säger mycket om dig och din kvinnosyn.
Sorgligt.