Inlägg från: Anonym (D'archangel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (D'archangel)

Han kan inte hantera min sexuella historia

Jag och min nuvarande partner träffades när vi var 40+. Hon har haft många partners. Jag har haft få. Ingen av oss klarar att höra saker om våra redoektive sexuella förflutna, så vi pratar inte om det.

Mitt råd är att lägga ner snacket. Vi har det jättebra så länge vi inte pratar om tidigare sexäventyr. Det är rätt så naturligt, speciellt när man är kär.

Ett tips är ju att du slutar svara när han frågar. Han vill ju egentligen inte höra.

Att moralisera kring känslor är riktigt meningslöst. Är svartsjukan ett problem får man jobba på det.

• Anonym (D'archangel)
    Anonym (fgh) skrev 2016-02-25 07:04:49 följande:

"Billig", "särat" osv är alla till största del omskrivningar för "ju fler hon haft, desto större risk att andra var både större och bättre älskare än jag".

Det är stärkande för en vacklande självkänsla att projicera så.

Det där är en ganska onödig psykologisering. Varför skulle inte naturen ha utrustat oss med varningsklockor som ringer när en partner levt promiskuöst? Det är givetvis en riskfaktor när det gäller att säkra sin egen avkomma. Det är lika naturligt som moderskänslor eller vilken instinkt som helat.

Jag tror ju inte att denns instinkt leder oss rätt iofs. Men jag tycker det är uppenbart att detta är bakgrunden till fenomenet.

Pressen är stor idag på att man ska rycka på axlarna och flabba bort det. Ha inte dåligt samvete för att det sticker lite i hjärtat.
  • Anonym (D'archangel)
    Anonym (fgh) skrev 2016-02-25 17:24:38 följande:

Att både män och kvinnor försöker täcka över sin svartsjuka genom att uttrycka förakt är knappast något revolutionerande påstående eller långsökt psykologiserande. Varför skulle inte "naturen" ha utrustat människan/biologisten med försvaret/instinkten att förlägga odugligheten bortom sig själv?

Hur skulle svartsjuka ta sig uttryck annat än genom förakt menar du? Ska man rikta det innåt och implodera? :/

Många negativa känslor är helt naturliga, inklusive svartsjuka. Det är att hanters det bra som grejen.

Eller menar du att svartsjuka är "oduglighet"? Det är ju jättekonstigt.
Svar på tråden Han kan inte hantera min sexuella historia