I mitt fall var det så att jag var hemma hos en kompis kompis på lan. När alla hade somnat tidigt på morgonen var det bara jag och värden kvar uppe. Vi snackade lite och han var schysst och trevlig men jag kände absolut inte "pirret i magen" känslan. När vi åkte hem tänkte jag inte så mycket mer på honom. Efter några dagar visade min kompis mig en chatt hon haft med denna killen där han frågade lite om mig, vad jag gillade för typ av killar och så. Vi var vänner på facebook och jag kommer inte ihåg vem av oss som började skriva men det var lite oskydligt sådär, inget raggande. Men jag vet att han skrev en gång "här är mitt nummer, skriv sms någon gång eller ring om du bara vill snacka". Under denna tiden hade jag börjat få lite intresse för honom, trivdes i hans sällskap liksom. Gillade att prata med honom. Sen gick vi på bio och på den vägen var det, vi var ett par i 3 1/2 år.
Så som svar på din fråga, i mitt fall var det inte kärlek vid första ögonkastet, jag hade faktiskt bara tänkt mig en vänskapsrelation. Anledningen till att det blev mer var för att han inte "gav upp". (Sen kan jag väl erkänna att jag även kände att han ju tyckte om mig så jag fick ta chansen eftersom de aldrig hänt innan). Både han och jag var nya på det med förhållande men han vågade ta risken av att bjuda ut mig och bara typ skriva sitt nummer. Det värsta jag hade kunnat göra var ju att inte höra av mig och visst, det hade väl känts tråkigt men då har man i alla fall prövat :). Visserligen var jag också aktiv i våra konversationer men det betydde inte till en början att jag tyckte om honom "på det viset", utan jag gillade som sagt bara att prata med honom och kände att om han tog kontakt en dag så fick jag göra det en annan, dessutom har jag svårt att inte skriva om någon börjar prata med mig. :)
Så gör det, ibland vill vi tjejer se lite "vad ni går för", alltså hur länge ni är villiga att skriva, i mitt fall handlar de lite om för att se vad nån är ute efter. Men gränsen mellan att vara ointresserad av någon, men inte vill vara otrevlig och bara leka svår är hårfin och jag kan förstå att det är svårt att läsa signalerna. Men ett tips är att göra som mitt ex, bara skriv typ "Jag har två biobiljetter jag fick i julklapp som snart går ut och tänkte gå i helgen, hade varit kul med sällskap ;)." Så kommer hon nog fatta, eller bara skriv ditt nummer, det värsta hon kan göra är ju att inte smsa dig :). Det är alltså inte alls omöjligt att känslor växer fram om man inte ger upp så lätt, däremot ska man ju inte vara fööör efterhängsen heller, då börjar man ofta ogilla personen istället.