• mammaisthlm

provanställning bemanningsföretag

Hej! Jag ska börja jobba igen efter föräldraledigheten och har sökt ett jobb där arbetsgivaren är ett bemanningsföretag.., skiljer sig provanställning på något sätt då? Jag vill gärna veta då sambon och jag planerar att försöka bli gravida i sommar men vill vara ekonomiskt trygga innan. Tacksam för svar.

• Svar på tråden provanställning bemanningsföretag
  • Carambolan

En provanställning är bara en klausul ovanpå ett annat avtal som säger att det får avslutas utan särskilda skäl de första sex månaderna. Det som kan skilja sig hos bemanningsbolag är vilket avtal som ligger i botten. Är det en fast tjänst? Heltid? Är du garanterad lön även om de inte har uppdrag till dig?

• Nonym

En stor skillnad mellan bemanningsföretagens visstidsanställningar och vanliga företags visstidsanställning är att de inte får förlängas utan då automatiskt blir en tillsvidareanställning.

Se till att inte söka bemanningsjobb där de efterfrågar annan huvudsaklig sysselsättning, det är deras sätt att komma ifrån att behöva betala lön då de inte har uppdrag till dig.

/snart mamma anställd på bemanningsföretag

• mammaisthlm

Tusen tack för svar! Har varit egenföretagare i vad som känns som tusen år så jag har dålig koll på vad som gäller... Vet ännu inte om det gäller fast tjänst, dock står det heltid. :) Har sökt lite olika jobb men det jag helst vill ha är det via bemanningsbolaget.., så jag tänkte att det kunde vara bra att veta vad som gäller om man nu kommer vidare till intervju. Tack igen! 

Svar på tråden provanställning bemanningsföretag