Inlägg från: tystlängtan |Visa alla inlägg
  • tystlängtan

När blir det lättare? :'(

Har ganska nyligen skolat in vår 2-åring på förskola och det är såååå ledset vid varje lämning. Det skär verkligen i hjärtat att lämna bort sitt barn som bara gråter efter en och så ska man bara säga hej då och vända ryggen till och gå iväg. Gråter

Hur lång tid tog det innan era barn slutade vara ledsna vid varje lämning? 

• Svar på tråden När blir det lättare? :'(
  • tystlängtan

Tack för era svar!

Han har en förskolepedagog som alltid tar emot honom vid lämningen och hon menar att det bättre att inte dra ut på det hela, det är därför det blir så tvärt. Jag hör ju att han slutar gråta redan innan jag har lämnat området (i princip så fort han får syn på sin favoritleksak som alltid står redo för honom när han kommer), så hon verkar ju ha rätt i det. Men just att han börjar gråta redan när han märker att vi är på väg till förskolan och sedan klamrar sig fast vid mig när vi kommit in gör ju att man känner sig så hemsk.

Ja, jag har hört om 3-dagarsinskolningarna, låter helt fruktansvärt. Tyckte också att de två veckorna vi skolade in sonen var väldigt kort.

Åh, jag önskar ibland jag var den som började jobba tidigt och slapp lämningen på förskolan. Håller tummarna för att det blir bättre snart!

• tystlängtan

Tack för alla svar!
    Jag är egentligen inte så orolig att han får någon bestående skada av det eller så. Jag hör ju som sagt att han har slutat gråta innan jag går och sedan brukar det vara bra hela dagen tills han blir hämtad. Men just själva separationen känns fruktansvärd. Och självklart flinar jag inte åt honom när han gråter som någon skrev, utan jag håller om honom en stund innan vi skiljs åt. Men när det väl är dags att lämna över så försöker vi göra det ganska snabbt för att inte dra ut på det hela och det är där det känns jobbigt att bara gå ifrån när han gråter.

Jag tror tyvärr inte det skulle vara bättre hos en dagmamma. Just eftersom det bara är själva separationen som är problemet och det gäller egentligen oavsett om det är på förskolan eller hos mormor eller var det än är. Jag antar att jag bara får försöka acceptera att det tar den tid det tar för honom att vänja sig vid det hela och att det kan ta olika lång tid.

Svar på tråden När blir det lättare? :'(