Anonym (PMS?) skrev 2016-02-18 12:07:08 följande:
Ja man märker att du jobbar inom psykiatrin...! Vad baserar du ditt rekommendation på? Och vadå "tänk om den funkar"? Jobbar du inom psykiatrin så bör du ju veta vad SSRI är och hur farliga de är.
Av de som du nämner blir "hjälpta" av SSRI så är 75% placebo enligt FASS.
Likgiltighet, som är en listad biverkning i FASS, uppfattas tyvärr av många som "effekt" och inte en bieffekt. Vissa blir alltså likgiltiga och inte bryr sig om något vilket gör att ångest och depression trängs bort och då tror man att medicinen har hjälpt!!! Samtidigt som man får andra biverkningar som både är kortsiktiga och långsiktiga.
Och jag hoppas erkligen inte du medicinerar din 13 årig son med dessa "mediciner". Försök istället hitta orsaken till hans depression!!!
Förstår verkligen inte att du kan tänka dig medicinera honom när du själv jobbar i psykiatrin och vet hur det egentligen är, eller vet du kanske inte?
Jag vet inte hur du läser men jag har inte skrivit ut 13-åringens kön. Och jag vill noga samråda med läkaren innan några mediciner sätts in, det är inte alls avgjort ännu. Även erfarna terapeuter som följer allt med täta samtal också.
Självklart vet jag vad ssri är, dels genom egen erfarenhet, dels genom studier och dels genom de observationer jag själv gjort av patienter.
Jag vågar påstå att ssri-preparat inte är lika svart/vita som du vill påskina. Många blir hjälpta. visst de har bieffekter och vissa individer får många bieffekter och lider väldigt av dem, men många får få eller inga alls. Jag säger inte att det är för alla, men för vissa är medicinen en väldigt bra hjälp.
Jag skriver också att jag anser att medicinerna bör kombineras med samtal. För de kan aldrig bota roten till det dåliga måendet, men de kan ge ork att ta tag i problemen.