• Anonym (Antidepressiva)

Escitalopram- har du testat det? Se hit, snälla!

Hej!

Har fått escitalopram utskrivet. Det ska främst verka mot min svåra PMS men även som antidepressiva. Någon som har testat medicinen? Biverkningar? Hon på Apoteket sa att jag skulle ta en halv tablett i en vecka innan jag trappar upp men hon verkade dessvärre inte veta ngt om medicinen.

• Svar på tråden Escitalopram- har du testat det? Se hit, snälla!
    Anonym (PMS?) skrev 2016-02-18 05:04:48 följande:

kära någon, fick du verkligen SSRI mot PMS? Vad är det för fel på dagens läkare?!!

SSRI är inga mediciner att leka med, den kan förstöra hela ditt liv och ge dig fler besvär än det du har och tar man den under lång tid(som mig) så blir det nästan omöjligt att sluta.

Jag ill verkligen inte skrämma dig men läs om din medicin på FASS och googla om det så kommer du förstå vad SSRI är. Hoppas verkligen du inte väljer att bli offer till läkemedelsindustrin.

Min sambo kom hem igår och såg tabletterna. Han sa att jag absolut inte ska ta dem. Det är samma tabletter han fick när han blev svårt sjuk och därmed deprimerad, han var helt förstörd av de tabletterna. Sov i flera dagar och förvandlades till ett monster i princip. :/
  • Anonym (PMS?)
    Anonym (Antidepressiva) skrev 2016-02-18 10:40:25 följande:
    Min sambo kom hem igår och såg tabletterna. Han sa att jag absolut inte ska ta dem. Det är samma tabletter han fick när han blev svårt sjuk och därmed deprimerad, han var helt förstörd av de tabletterna. Sov i flera dagar och förvandlades till ett monster i princip. :/
    Känner igen mig i det din sambo upplevde. Förutom det blev jag likgiltig, aggressiv, känslokall och fick massa andra somatiska symptom som jag ej förstod att det berodde på medicinen tyvärr. Sjukt att en miljon i Sverige tar dessa mediciner och det mest sjuka är att man medicinerar barn som är så små som 5 år gamla med dessa mediciner!!!!!

Tack och lov hann du inte bli ett offer för dessa mediciner. Lev nu ditt liv sunt och googla om egenvård av PMS besvär, finns massor av bra effektiv hjälp att hitta. Lycka till!
    Anonym (PMS?) skrev 2016-02-18 11:00:25 följande:

Känner igen mig i det din sambo upplevde. Förutom det blev jag likgiltig, aggressiv, känslokall och fick massa andra somatiska symptom som jag ej förstod att det berodde på medicinen tyvärr. Sjukt att en miljon i Sverige tar dessa mediciner och det mest sjuka är att man medicinerar barn som är så små som 5 år gamla med dessa mediciner!!!!!

Tack och lov hann du inte bli ett offer för dessa mediciner. Lev nu ditt liv sunt och googla om egenvård av PMS besvär, finns massor av bra effektiv hjälp att hitta. Lycka till!

Ja, likgiltig blev han också och aggressiva. Han som annars alltid är lugn. Hur går det för dig nu?

Går du fortfarande på dess preparat? Hur känner du dig?

Tack så mycket för tipset!
  • Anonym (psyk)

Men oj sådana drastiska svar du fått. Väldigt många människor äter ssri-preparat och är väldigt bra hjälpta av dem. 

Barn ner till 5 år, ja kanske, men det måste vara väldigt väldigt ovanligt. Vi utreder vår 13-åring för depression och det är mycket mycket tveksamt om de vill sätta in tabletter eftersom det inte är ordentligt studerat exakt hur de fungerar på barn och tonåringar. 

Hur som helst, jag har ätit Citalopram 40 mg i början på min depressionsbehandling. Mig hjälpte de inte, jag behövde snri. Detta är 10 år sedan och jag äter fortfarande snri, och har god kontakt med öppenpsyk. Jag över åren har jag lärt mig att väldigt många blir hjälpta. Har man sedan en depression har de absolut bäst effekt ihop med samtal.

Jag jobbar även inom psykiatrin och har samma erfarenhet från jobbet. Visst det passar inte alla. Men att förvandlas till ett monster är nog en extremt liten risk. 

Jag tycker att du ska prova om du har fått dem ordinerade, tänk om de fungerar. Annars är det bara att lägga av. 10mg är ingen hög dos. 

• Anonym (PMS?)
    Anonym (Antidepressiva) skrev 2016-02-18 11:38:40 följande:
    Ja, likgiltig blev han också och aggressiva. Han som annars alltid är lugn. Hur går det för dig nu?

Går du fortfarande på dess preparat? Hur känner du dig?

Tack så mycket för tipset!
    Ja jag tar dem fortfarande tyvärr, försökt sluta men gick aldrig, varje gång jag slutar blir jag nästan gränspsykotisk, får ångest av typ allting, något som jag aldrig haft innan SSRI insättningen.

Tar dock låg dos nu bara som "underhåll".

• Anonym (PMS?)
    Anonym (psyk) skrev 2016-02-18 11:51:48 följande:

Men oj sådana drastiska svar du fått. Väldigt många människor äter ssri-preparat och är väldigt bra hjälpta av dem. 

Barn ner till 5 år, ja kanske, men det måste vara väldigt väldigt ovanligt. Vi utreder vår 13-åring för depression och det är mycket mycket tveksamt om de vill sätta in tabletter eftersom det inte är ordentligt studerat exakt hur de fungerar på barn och tonåringar. 

Hur som helst, jag har ätit Citalopram 40 mg i början på min depressionsbehandling. Mig hjälpte de inte, jag behövde snri. Detta är 10 år sedan och jag äter fortfarande snri, och har god kontakt med öppenpsyk. Jag över åren har jag lärt mig att väldigt många blir hjälpta. Har man sedan en depression har de absolut bäst effekt ihop med samtal.

Jag jobbar även inom psykiatrin och har samma erfarenhet från jobbet. Visst det passar inte alla. Men att förvandlas till ett monster är nog en extremt liten risk. 

Jag tycker att du ska prova om du har fått dem ordinerade, tänk om de fungerar. Annars är det bara att lägga av. 10mg är ingen hög dos. 

Ja man märker att du jobbar inom psykiatrin...! Vad baserar du ditt rekommendation på? Och vadå "tänk om den funkar"? Jobbar du inom psykiatrin så bör du ju veta vad SSRI är och hur farliga de är.

Av de som du nämner blir "hjälpta" av SSRI så är 75% placebo enligt FASS.

Likgiltighet, som är en listad biverkning i FASS, uppfattas tyvärr av många som "effekt" och inte en bieffekt. Vissa blir alltså likgiltiga och inte bryr sig om något vilket gör att ångest och depression trängs bort och då tror man att medicinen har hjälpt!!! Samtidigt som man får andra biverkningar som både är kortsiktiga och långsiktiga. 

Och jag hoppas erkligen inte du medicinerar din 13 årig son med dessa "mediciner". Försök istället hitta orsaken till hans depression!!!

Förstår verkligen inte att du kan tänka dig medicinera honom när du själv jobbar i psykiatrin och vet hur det egentligen är, eller vet du kanske inte?

• blomkruka

Hej!

Jag har testat både escitalopram och premalex för pms. Jag tyckte att premalexen fungerade bättre för humöret, dock fick priset och biverkningarna mig att byta till escitalopram bluefish. Biverkningarna av premalxen var ett rejält illamående, migrän (vilket jag aldrig har haft tidigare) och dålig mage. Jag kunde ställa klockan efter tabletterna, cirka en timma efter att jag hade tagit tabletten började biverkningarna. När jag gick över till escitalopram försvann biverkningarna och jag gick in i ett zombiemode. Till en början åt jag bara tabletterna två veckor i månaden, men efter ett halvår började jag äta dem varje dag. Biverkningarna smög sig på i form av viktökning, håravfall och ständig trötthet. Nu är jag gravid och mina hormoner verkar än så länge gilla läget. Vet att pms är ett riktigt helvete, men försök att träna mer och sluta helt med alkohol och socker, vet att det fungerar för vissa personer. Skriv pmsdagbok för att hålla kolla på vilken metod som passar bäst.

• Mickan76

Jag har ätit denna medicin mot depression och ångest. Den har verkligen hjälpt mig och enda biverkan jag märkt av är muntorrhet.

• Anonym (psyk)
    Anonym (PMS?) skrev 2016-02-18 12:07:08 följande:

Ja man märker att du jobbar inom psykiatrin...! Vad baserar du ditt rekommendation på? Och vadå "tänk om den funkar"? Jobbar du inom psykiatrin så bör du ju veta vad SSRI är och hur farliga de är.

Av de som du nämner blir "hjälpta" av SSRI så är 75% placebo enligt FASS.

Likgiltighet, som är en listad biverkning i FASS, uppfattas tyvärr av många som "effekt" och inte en bieffekt. Vissa blir alltså likgiltiga och inte bryr sig om något vilket gör att ångest och depression trängs bort och då tror man att medicinen har hjälpt!!! Samtidigt som man får andra biverkningar som både är kortsiktiga och långsiktiga. 

Och jag hoppas erkligen inte du medicinerar din 13 årig son med dessa "mediciner". Försök istället hitta orsaken till hans depression!!!

Förstår verkligen inte att du kan tänka dig medicinera honom när du själv jobbar i psykiatrin och vet hur det egentligen är, eller vet du kanske inte?

Jag vet inte hur du läser men jag har inte skrivit ut 13-åringens kön.  Och jag vill noga samråda med läkaren innan några mediciner sätts in, det är inte alls avgjort ännu. Även erfarna terapeuter som följer allt med täta samtal också. 

Självklart vet jag vad ssri är, dels genom egen erfarenhet, dels genom studier och dels genom de observationer jag själv gjort av patienter. 

Jag vågar påstå att ssri-preparat inte är lika svart/vita som du vill påskina. Många blir hjälpta. visst de har bieffekter och vissa individer får många bieffekter och lider väldigt av dem, men många får få eller inga alls. Jag säger inte att det är för alla, men för vissa är medicinen en väldigt bra hjälp. 

Jag skriver också att jag anser att medicinerna bör kombineras med samtal. För de kan aldrig bota roten till det dåliga måendet, men de kan ge ork att ta tag i problemen.
  • Anonym (Zoloft)

Jag äter zoloft 25 mg mot pms. Äter varje dag hela månaden. Inga biverkningar alls. Och funkar jättebra mot pms. Mina gråtattacker, vredesutbrott och ångestkänslor som jag hade varje månad från ägglossning fram till typ tredje mensdagen är borta och jag har fått mitt liv tillbaka!

• ekman200

Jag har fått utskrivet Escitalopram idag. har aldrig provat SSRI förut eller några andra mediciner. Det är för PMS för min del.

Har haft depression som pågick i ett år men klarade detta utan mediciner, Men min PMS har blivit värre och jag har även börjat jobba å nu kan jag inte gömma mig mer så jag hoppas den medicinen kan hjälpa mig.

Är skeptisk när det gäller SSRI, Men jag må ge det ett försök å hoppas på en förändring, mina symtom är kraftig ångest, huvudvärk, sömn problemer, orolig, irriterad, suddig syn.

• ekman200

Det är av PMS jag får dessa symtom. Jag startade med medicinen igår med 5 mg. Jag hoppas på förändring. Men jag ska bara ta den medicinen under PMS perioden. Är det nån som har gjort det förut? eller tar ni hela månader?

• Anonym (Jag)

Jag har tagit den medicinen mot depression, min sexlust försvann helt under hela tiden jag tog medicin och jag tappade mycket hår, speciellt kring mittbenan. Jag var övertygad om att det handlade om ärftligt håravfall och var jätteledsen, men såfort jag slutade med medicinen växte allt tillbaka.

Jag fick också insättningssymtom, men bara milda fysiska symtom som att jag blev torr i munnen och dålig i magen. Det försvann på två veckor. Jag hade inga problem att sluta med medicinen.

• Anonym (Johanna)

Jag har börjat äta Escitalopram, SSRI mot min svåra PMDS. Har varit sjukskriven ca två dagar per månad. Apati, ångest, trötthet har jag upplevt före mensen.
    SSRI har jag ätit en cykel, mycket låg dos. 5 mg per dag. Stor skillnad. Jag var pigg och normal, under hela PMS fasen. Fantastiskt!
    Men doktorn ordinerade mig att sluta ta det vid mensens forsta dag. Att göra uppehåll 14 dagar.
    Fyra dagar senare fick jag svåra abstinensbesvär, trotts den låga dosen. Panikångest, svettningar, hjärtklappning. 
    Jag kommer därför ta den låga dosen varje dag, o inte göra uppehåll 
    Jag har inte mått illa, fått minskad sexlust eller upplevt andra biverkningar när jag tagit tabletten.
    Det enda är att en dag var jag ovanligt uppåt (nästan manisk). Men jag kunde sova så, och det gick över nästa dag.
    Jag hoppas jag kommer må bra när jag tar SSRI varje dag.
    Förhoppningen är att få mitt liv tillbaka, som PMDS tagit ifrån mig.
    Det är inte lättvindigt man tar beslut att äta mediciner, det är för att mitt liv blir förstört annars.
    Ja, jag har slutat dricka alkohol, jag springer tre dagar i veckan. Äter nyttigt. Men ändå svår PMDS. Det verkar bara vara SSRI som hjälper.

• Annanym1

Hej,
    Jag äter Escitalopram mot pmdd(grav pms) och det har räddat både mitt äktenskap och relationerna med mina barn. Jag äter dom 14 dagar innan mens. Första dagarna hade jag lite huvudvärk men det försvann. Kan känna mig torr i munnen. Men fördelarna är så otroligt bra för min del. Jag har dessutom märkt att mitt extrema sötsug försvunnit. Kan tillägga att jag hade väldigt stora problem med pmdd som irritation, aggressiv, ledsen,arg, hopplöshet , ångest och självmordstankar. Allt är borta! Dock kan ju medicin funka olika på olika personer men känner man att det är för jobbiga biverkningen mm får du väl sluta ta dom. Lycka till! 

Svar på tråden Escitalopram- har du testat det? Se hit, snälla!