• Anonym (Antidepressiva)

Escitalopram- har du testat det? Se hit, snälla!

Hej!

Har fått escitalopram utskrivet. Det ska främst verka mot min svåra PMS men även som antidepressiva. Någon som har testat medicinen? Biverkningar? Hon på Apoteket sa att jag skulle ta en halv tablett i en vecka innan jag trappar upp men hon verkade dessvärre inte veta ngt om medicinen.

• Svar på tråden Escitalopram- har du testat det? Se hit, snälla!
  • annieh897

Jag äter Escalitopram (Cipralex). Har svårt att uttala mig om biverkningar vid upptrappning eftersom jag bytte direkt mellan denna och Citalopram. Men jag har i alla fall inga bestående biverkningar. Den har hjälpt mig väldigt bra.

Mitt tips är att trappa upp sakta. Jag har alltid både ökat och minskat doser långsammare än vad läkaren har sagt eftersom jag vet att jag är känslig. Hur många mg är en halv tablett?

• Anonym (U)

Ska du äta varje dag eller inför mensen? Gick på E ett par månader. Minns inga större biverkningar förutom dålig i magen, svettningar. Slutade pga den avstängda känslan. Inget är roande, läskigt, inget gråtande osv. Bara en plan känsla.

annieh897 skrev 2016-02-17 15:44:19 följande:

Jag äter Escalitopram (Cipralex). Har svårt att uttala mig om biverkningar vid upptrappning eftersom jag bytte direkt mellan denna och Citalopram. Men jag har i alla fall inga bestående biverkningar. Den har hjälpt mig väldigt bra.

Mitt tips är att trappa upp sakta. Jag har alltid både ökat och minskat doser långsammare än vad läkaren har sagt eftersom jag vet att jag är känslig. Hur många mg är en halv tablett?

En halv tablett är 10 mg. Tog tabletten för 2 h sedan, ligger i sängen nu och känner mig illamående. Kan tabletten verka så snabbt?
    Anonym (U) skrev 2016-02-17 16:11:09 följande:

Ska du äta varje dag eller inför mensen? Gick på E ett par månader. Minns inga större biverkningar förutom dålig i magen, svettningar. Slutade pga den avstängda känslan. Inget är roande, läskigt, inget gråtande osv. Bara en plan känsla.

Inför mensen var det tänkt enligt min gynekolog, däremot säger hon på Apoteket att det är bäst att ta dem varje dag. Jag försökte ringa till gyn men fick inget svar då klockan var såpass mycket.
  • annieh897
    Anonym (Antidepressiva) skrev 2016-02-17 16:19:51 följande:

En halv tablett är 10 mg. Tog tabletten för 2 h sedan, ligger i sängen nu och känner mig illamående. Kan tabletten verka så snabbt?

Okej. Det är ganska hög dos att börja med. Vissa klarar det dock, det är så olika. Det kan säkert vara biverkningar. Försök att inte känna efter för mycket, då slutar det ofta med att det känns som man drabbats av hela listan med potentiella biverkningar.
  • annieh897

Jag tycker också att det låter bättre att ta dem varje dag och inte bara inför mens, men jag är ingen läkare så jag kan bara uttala mig från egen erfarenhet.

annieh897 skrev 2016-02-17 16:32:34 följande:

Okej. Det är ganska hög dos att börja med. Vissa klarar det dock, det är så olika. Det kan säkert vara biverkningar. Försök att inte känna efter för mycket, då slutar det ofta med att det känns som man drabbats av hela listan med potentiella biverkningar.

Det har du rätt i, men inbillar mig nog inte illamåendet för jag mådde bra för 3 timmar sedan. :) Känner egentligen inte för att börja med tabletter, finns det verkligen inget annat sätt att lindra depression? Bortsett från samtal och motion.
  • Anonym (Greta)

Jag har tagit den medicinen i tre år och nyligen slutat. Jag fick bara fysiska biverkningar, jag hade ingen sexlust alls medan jag tog medicinen och jag tappade massor av hår, så pass att min frisör reagerade. I början blev jag väldigt torr i munnen, men det försvann på 1-2 veckor.

• sina

Jag tar det mot pms två veckor i månaden och det funkar bra. Jag tar 10 mg om dagen på eget bevåg mjukstartar jag varje period med två dagar på 5 mg.

Första gången mådde jag svinilla i tre dagar, och sen bara illa resten av perioden. Andra gången var jag illamående i ett par dagar, tredje bara lite grann första dagen. Sedan släppte det.

Tabletterna hjälper mig mycket, och jag har inte märkt av några andra biverkningar. Kanske lite tröttare än vanligt, och lite hungrigare, men det brukade jag vara under pms:en innan ändå.

• Anonym (PMS?)

kära någon, fick du verkligen SSRI mot PMS? Vad är det för fel på dagens läkare?!!

SSRI är inga mediciner att leka med, den kan förstöra hela ditt liv och ge dig fler besvär än det du har och tar man den under lång tid(som mig) så blir det nästan omöjligt att sluta.

Jag ill verkligen inte skrämma dig men läs om din medicin på FASS och googla om det så kommer du förstå vad SSRI är. Hoppas verkligen du inte väljer att bli offer till läkemedelsindustrin.

Svar på tråden Escitalopram- har du testat det? Se hit, snälla!