• MsM84

Få 6 månaders äta mer dagtid?

Jag har en sexmånaders kille hemma som jag har slutat amma dagtid. Jag upplever däremot att han äter väldigt dåligt på dagtid, och vill få honom att äta bättre om dagarna så han inte vill äta så mycket & ofta på nätterna (då ammar jag). Värt att notera är att det var samma sak när jag erbjöd bröstet dygnet runt, han åt knappt på dagarna. 

I dagsläget äter han ungefär såhär:
    8 - gröt på ca 0,5 dl vatten
    10.30 - ersättning, olika hur mycket han äter men normalt ca 20-30 ml. Ibland också lite fruktpuré för att försöka få honom att äta mer genom att varva. 
    13 - mat i form av puré, ca 1/3 barnmatsburk, och något mindre fruktpuré
    15.30 ersättning, samma som tidigare
    18 - gröt på ca 1,75 dl vatten

Sen lägger vi honom så han sover ca 12h. Under denna tiden ammar han typ 6-10 gånger, varierande från att bara småsuga lite till att amma ordentligt. 

Ska jag strunta i ersättning och försöka få i honom mer mat istället? Eller ska jag prova andra flaskor? Har MAM idag. Har försökt med välling, första 2-3 gångerna tyckte han det var jättegott, nu vägrar han äta i princip något alls. Tacksam för alla tips & förslag ni kan komma med!

• Svar på tråden Få 6 månaders äta mer dagtid?
  • Nyfikna72

Att en sexmånaders äter på nätterna har nog inget med matbehovet att göra utan mer överlevnadsinstinkten. Det snuttandet lär nog sitta i ett tag till. Det är ju när man kan fasa ut nappar, tuttar och sånt på allvar man kan sluta med maten på nätterna för det är ju bara spädbarn som behöver det. Jag har alltid känt att det är lagom runt de fyller ett, då har vi slutat med sugandet på allting. Då är det bara sked och möjligen händer som gäller för att få maten i munnen.

• MsM84
    Nyfikna72 skrev 2016-02-17 08:52:08 följande:

Att en sexmånaders äter på nätterna har nog inget med matbehovet att göra utan mer överlevnadsinstinkten. Det snuttandet lär nog sitta i ett tag till. Det är ju när man kan fasa ut nappar, tuttar och sånt på allvar man kan sluta med maten på nätterna för det är ju bara spädbarn som behöver det. Jag har alltid känt att det är lagom runt de fyller ett, då har vi slutat med sugandet på allting. Då är det bara sked och möjligen händer som gäller för att få maten i munnen.

Jag har förståelse för att han vill äta på natten. Däremot så upplever jag ett samband mellan hur mycket han äter på dagen och natten - äter han mer på dagen så äter han mindre på natten, och jag är rätt trött på att vakna med 1-3 timmars mellanrum varje natt, hela nätterna, och hoppas därför att kunna öka på det han äter om dagarna så jag förhoppningsvis inte behöver vakna lika många gånger. 
  • milli79

Det händer så mycket i deras liv med utveckling och tror oxå att det är mycket närhet han vill ha. Kanske du kan testa ge ersättning eller amma och försöka få i honom lite mer när ni/du lägger dig för att slippa vakna så många gånger på natten. Att samsova kan ju oxå göra att du får sova mer (det kanske ni redan gör) och han känner din närhet hela tiden. 

Sen tror jag absolut att så små barn kan behöva äta på nätterna. Speciellt om han sover 12h. Men som sagt kanske du kan sitta och amma/ge ersättning när du lägger dig... 

Alla våra 3 har vaknat ofta i den åldern och ammat. Speciellt killarna. De två äldsta åt på nätterna tills de var 15-16mån sen slutade de självmant. Mot slutet fick de välling 1ggr/natt. Yngsta har ammat på nätterna fram till nästan 2,5år (han tålde dock inte välling och jag orkade inte ta striden)...

Försök att hålla ut.... är ändå så kort period av livet. Kan ju tillägga att våra var mer förtjusta i egengjord välling och den är betydligt nyttigare... om han gillar den så testa ge när du lägger dig.

rasmart.se/varldens-basta-valling/

OBS Vi har uteslutit kanel (kan va bra att inte äta för mycket speciellt för en 6mån)

"Världens bästa välling!
    Postad av ulrika den 13 Dec, 2010 i Okategoriserade

Välling är en praktisk sak. Enkelt för oss föräldrar, mysigt för barnen inför natten.

Men jag vägrar servera industritillverkad välling med en massa skummmjölk, socker (som på innehållsförteckningen heter maltodextrin, en fint ord för socker) och en massa skräpmjöl. Och härsket fett.

Vi har gjort det, med en massa eksem, dåliga magar och infektionskänslighet som resultat. No more.

Vi gör sedan länge egen. Ren, god välling utan konstiga tillsatser och skummjölk och härkset fett. Stärker upp med en multivitamin, för industrin berikar sina produkter med vitaminer och mineraler, och det används i de officeiella kostråden som en argument för att välja just industritillverkad gröt och välling. Jag väljer - och rekommenderar - alltså hellre hemkokt välling och gröt och ett bra kosttillskott som komplement.  

Bovetevälling, 2 flaskor

2 dl kallt vatten

1 nypa kanel

2 msk bovetemjöl

2 dl havremjölk

en klick kokos- eller rapsolja

Vispa ned bovetemjöl och kanel i kallt vatten. Koka upp och vispa då och då under uppkoket, för det klumpar sig lätt annars.  Späd med havremjölk och droppa i lite olja inför servering. Mums! Ren näring på flaska!

Resterna spar du bara och värmer i kastrull inför nästa vällingmål. Vällingen klarar sig 3-4 dagar i kylen, så gör gärna storkok!"

• hg129012

Sluta med att amma på natten också. Ge honom flaska med vatten i. Lär vara jobbigt ett par nätter, skriv m.m men sen lär han sig att äta mer på dagarna eftersom han inte får nåt mättande på natten. Eller om du först testar o natta om honom utan att ge någonting - men det har du säkert testat redan?

• milli79
    hg129012 skrev 2016-02-17 09:32:15 följande:

Sluta med att amma på natten också. Ge honom flaska med vatten i. Lär vara jobbigt ett par nätter, skriv m.m men sen lär han sig att äta mer på dagarna eftersom han inte får nåt mättande på natten. Eller om du först testar o natta om honom utan att ge någonting - men det har du säkert testat redan?

Fast det är inte normalt för en 6månaders att inte äta på 12hFörvånad
  • hg129012
    milli79 skrev 2016-02-17 09:40:25 följande:

Fast det är inte normalt för en 6månaders att inte äta på 12h

Säger vem? Min dotter har inte ätit på natten (oftast 12 h) sen hon va 3-4 månader o hon är snart 7 månader o följer sin kurva ändå.
  • milli79
    hg129012 skrev 2016-02-17 10:13:56 följande:
    Säger vem? Min dotter har inte ätit på natten (oftast 12 h) sen hon va 3-4 månader o hon är snart 7 månader o följer sin kurva ändå.
    Små barn har hög förbränning och blir hungriga oftare än vi vuxna... det säger sig självt att de behöver mat då. Sen är det ju olika från barn till barn. Nu menar jag inte att de har behov av att äta var 3e timme även på natten men definitivt oftare än 12h...
  • hg129012
    milli79 skrev 2016-02-17 11:45:54 följande:

Små barn har hög förbränning och blir hungriga oftare än vi vuxna... det säger sig självt att de behöver mat då. Sen är det ju olika från barn till barn. Nu menar jag inte att de har behov av att äta var 3e timme även på natten men definitivt oftare än 12h...

Min dotter behöver inte äta på natten. Hon får sin välling på kvällen mellan 19-20 o får frukost allt mellan 06-07.30 beroende på när hon vaknar.

Nu ville hon ju ha tips om hur hon skulle få sin son att äta mer på dagen - ett tips är ju då att inte ge så mycket mat på natten. Testa om det går att få honom att somna om på andra sätt.
  • MsM84
    hg129012 skrev 2016-02-17 13:13:24 följande:
    Min dotter behöver inte äta på natten. Hon får sin välling på kvällen mellan 19-20 o får frukost allt mellan 06-07.30 beroende på när hon vaknar.

Nu ville hon ju ha tips om hur hon skulle få sin son att äta mer på dagen - ett tips är ju då att inte ge så mycket mat på natten. Testa om det går att få honom att somna om på andra sätt.
    Jag funderar på att t ex amma vid läggning, sen inte ge honom bröstet förrän efter midnatt eller liknande för att vänja honom vid att äta mer sällan på natten. Men det tar emot, vill helst inte behöva tvinga på honom det.
  • Litet My

Går det inte att få i honom mer ersättning? Idag äter han ju ganska mycket mer mat näbbar som rekommenderas i den åldern, så jag tänker att kanske satsa mer på ersättningen. Av TS ser det dock inte ut som han äter mycket ersättning (vill inte ha?) jag hade nog tänkt att börja i den änden då det redan är så mycket vanlig mat redan innan.

• MsM84
    Litet My skrev 2016-02-17 17:26:01 följande:

Går det inte att få i honom mer ersättning? Idag äter han ju ganska mycket mer mat näbbar som rekommenderas i den åldern, så jag tänker att kanske satsa mer på ersättningen. Av TS ser det dock inte ut som han äter mycket ersättning (vill inte ha?) jag hade nog tänkt att börja i den änden då det redan är så mycket vanlig mat redan innan.

Jag skulle väldigt gärna se att han åt mer ersättning, men han vägrar. Enstaka gånger äter han mer, men då är det ändå bara max 70 ml som fortfarande är väldigt lite för en så stor. Han vägrar även bröstmjölk på flaska. 

Är det lönt att prova någon annan nappflaska? Någon med erfarenhet?
  • Litet My
    MsM84 skrev 2016-02-17 17:44:15 följande:
    Jag skulle väldigt gärna se att han åt mer ersättning, men han vägrar. Enstaka gånger äter han mer, men då är det ändå bara max 70 ml som fortfarande är väldigt lite för en så stor. Han vägrar även bröstmjölk på flaska. 

Är det lönt att prova någon annan nappflaska? Någon med erfarenhet?
    Provat annan ersättning?
  • Kattflickan

Varför inte amma mer dagtid? Ditt barn äter mycket mer mat än vad min son gör och han är en stor bebis. Man har ju precis börjat introducera mat, varför ge så mycket? Min son vaknar normalt en gång per natt för att amma. Ibland inte alls men jag ammar honom 3-4 ggr dagtid. Glöm inte att han behöver vätska, minska inte amning eller ersättning.

• MsM84
    Litet My skrev 2016-02-17 18:42:38 följande:
    Provat annan ersättning?
    Jag har aldrig hört talas om (eller tänkt på) att prova olika ersättning, bara olika flaskor. Ska köpa och prova NAN istället, tack!
Svar på tråden Få 6 månaders äta mer dagtid?