Det händer så mycket i deras liv med utveckling och tror oxå att det är mycket närhet han vill ha. Kanske du kan testa ge ersättning eller amma och försöka få i honom lite mer när ni/du lägger dig för att slippa vakna så många gånger på natten. Att samsova kan ju oxå göra att du får sova mer (det kanske ni redan gör) och han känner din närhet hela tiden.
Sen tror jag absolut att så små barn kan behöva äta på nätterna. Speciellt om han sover 12h. Men som sagt kanske du kan sitta och amma/ge ersättning när du lägger dig...
Alla våra 3 har vaknat ofta i den åldern och ammat. Speciellt killarna. De två äldsta åt på nätterna tills de var 15-16mån sen slutade de självmant. Mot slutet fick de välling 1ggr/natt. Yngsta har ammat på nätterna fram till nästan 2,5år (han tålde dock inte välling och jag orkade inte ta striden)...
Försök att hålla ut.... är ändå så kort period av livet. Kan ju tillägga att våra var mer förtjusta i egengjord välling och den är betydligt nyttigare... om han gillar den så testa ge när du lägger dig.
rasmart.se/varldens-basta-valling/
OBS Vi har uteslutit kanel (kan va bra att inte äta för mycket speciellt för en 6mån)
Välling är en praktisk sak. Enkelt för oss föräldrar, mysigt för barnen inför natten.
Men jag vägrar servera industritillverkad välling med en massa skummmjölk, socker (som på innehållsförteckningen heter maltodextrin, en fint ord för socker) och en massa skräpmjöl. Och härsket fett.
Vi har gjort det, med en massa eksem, dåliga magar och infektionskänslighet som resultat. No more.
Vi gör sedan länge egen. Ren, god välling utan konstiga tillsatser och skummjölk och härkset fett. Stärker upp med en multivitamin, för industrin berikar sina produkter med vitaminer och mineraler, och det används i de officeiella kostråden som en argument för att välja just industritillverkad gröt och välling. Jag väljer - och rekommenderar - alltså hellre hemkokt välling och gröt och ett bra kosttillskott som komplement.
Bovetevälling, 2 flaskor
2 dl kallt vatten
1 nypa kanel
2 msk bovetemjöl
2 dl havremjölk
en klick kokos- eller rapsolja
Vispa ned bovetemjöl och kanel i kallt vatten. Koka upp och vispa då och då under uppkoket, för det klumpar sig lätt annars. Späd med havremjölk och droppa i lite olja inför servering. Mums! Ren näring på flaska!
Resterna spar du bara och värmer i kastrull inför nästa vällingmål. Vällingen klarar sig 3-4 dagar i kylen, så gör gärna storkok!"